Hoe en wanneer een pseudoniem gebruiken.

Dreynor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoe en wanneer een pseudoniem gebruiken.

#1 , 28 sep 2016 15:32

Beste JF,

Verhaal
Ik ben iemand die nogal gesteld is op privacy. Vooral omdat ik weet hoe gemakkelijk het is om informatie te vinden over mensen die er niet voorzichtig mee omgaan.

Om die reden wil ik een postbus gebruiken voor zaken te regelen via het internet (deze sturen het dan door naar mij per mail of per post). Hierdoor is mijn adres al gemaskeerd en weten ze mij niet wonen. Waarom wil ik dat niet? Omdat er trollen op het internet zitten die het grappig vinden om bijvoorbeeld pizza's te bestellen op jou adres of jou te swatten (SWAT dienst afsturen op je huis).

Daar dat ik graag websites maak en ik een adres moet opgeven om dit te registeren. vooral bij een .be domein, en sommige goedkopere registrars je persoonlijke adres kopiëren als on-site contactpersoon sta je daar met je thuisadres op het internet. (neem altijd anonymous indien mogelijk) Er hoeft maar 1 persoon te zijn die je website wil boycotten voor eender welke reden dat dan ook mag zijn.

Vandaar dus een postbus, hierin wil ik ook een pseudoniem gebruiken als naam. Zodat mijn echte naam verborgen blijft. Ik heb wat op dit forum gezocht en quoteer een detail gepost door Lightning.

Als ik het goed begrijp zou bijvoorbeeld een mailadres 'dreynor@gmail.com' al strafbaar kunnen zijn? Wat mij helemaal onlogisch lijkt als je ziet wat voor mail adressen er allemaal wel niet zijn.

Mag een pseudoniem ook bijvoorbeeld gewoon 'Dreynor' zijn? met daar het postbus adres onder? Of moet ik mijn echte familienaam nemen maar kan ik wel een andere voornaam kiezen?

Ik ben een beetje in de war. Alvast bedankt om deze muur van tekst te willen lezen.
Valse naamdracht (art. 231 Strafwetboek)

Inleiding

Valse naamdracht wordt strafbaar gesteld in artikel 231 van het Strafwetboek.

Dit artikel van het Strafwetboek heeft tot doel de onzekerheid m.b.t. de identiteit (individualiteit) van de burgers tegen te gaan. De naam dient immers om ieder mens overal en op elk moment van een ander te kunnen onderscheiden. Het is een maatregel die de openbare orde raakt.

De vraag is natuurlijk of dit zeer oud artikel (19de eeuw) ook van toepassing is op e-mail. Men mag niet uit het oog verliezen dat het strafrecht beperkend moet worden geïnterpreteerd: als een (oude) strafrechtelijke kwalificatie niet meer toepasbaar is op een bepaalde hedendaagse gedraging, dan kan enkel een wetgevend ingrijpen een oplossing bieden.

Voor het bestaan van het misdrijf, moeten vier elementen worden bewezen:

het aannemen van een naam;

die de persoon niet toekomt;

in het openbaar;

opzettelijk.

Het aannemen van een naam

"Aannemen" vereist een actieve persoonlijke daad van de betrokkene. Dit is niet het geval wanneer iemand een naam, die hem door een derde wordt gegeven of toegeschreven, niet weerlegt

Enkel de familienaam wordt beschermd. Het gebruik van een valse voornaam is dus niet strafbaar.

Die de persoon niet toekomt

Elke familienaam die iemand aanneemt en die niet overeenstemt met de familienaam, zoals deze in zijn geboorteakte neergeschreven staat, is een valse naam.

Toegepast op e-mail is er dan sprake van valse naamdracht als men een e-mail adres aanmaakt dat niet overeenkomt met de familienaam in zijn geboorteakte. Hierbij is het om het even of iemand de naam van een welbepaalde persoon aanneemt, dan wel een pure fantasienaam. Het is dus niet vereist dat de valse naam derden zou kunnen schaden of voor hen gevolgen zou kunnen hebben.

In het openbaar

Het begrip ´´in het openbaar´´ heeft hier niet zijn gebruikelijke betekenis: een relatieve openbaarheid volstaat. Het volstaat dat de valse naam zichtbaar of aanwijsbaar aangenomen wordt. In een niet-elektronische context hebben we zo het klassieke voorbeeld van het onder een valse naam inschrijven in een hotelregister, dat eigenlijk geen openbaar geschrift is, maar waarvan niettemin talrijke personen inzage verkrijgen. Openbaarheid is niet voorhanden bij een privégesprek of in een vertrouwelijke brief.

Toegepast op E-mail houdt het in dat, als men valselijk een e-mail adres aanneemt (dat aan iemand anders toekomt), en dat e-mail adres is enigszins openbaar (het bevindt zich b.v. op de Who is who -pagina´s, of in een openbaar E-mail adressenbestand zoals ´´Ad Valvas´´ ), men onder deze bepaling valt.

Opzet

Voor de toepassing van art. 231 Strafwetboek volstaat het zogenoemde "algemeen opzet" (wetens en willens handelen): het is niet vereist dat de dader de bedoeling heeft zijn identiteit te verbergen, maar het volstaat reeds dat hij wil doen of laten geloven dat de valse naam werkelijk zijn naam is (algemeen opzet onderscheidt zich van bijzonder opzet, waar men gaat kijken naar de motieven van een bepaald handelen).

We lichten dit toe met het gebruik van pseudoniemen in literatuur, kunst, film. Dit is niet strafbaar krachtens art. 213 Strafwetboek, tenzij dit zou gebeuren met de bedoeling om te willen doen of laten geloven dat dit de echte familienaam van de betrokkene is of tenzij men dit pseudoniem veralgemeend zou gebruiken voor alle handelingen van het publieke en sociale leven. Valt wel onder art. 213 Strafwetboek, als het pseudoniem (e-mail b.v.) dat men gebruikt een naam is die reeds gebruikt wordt door een derde in dezelfde artistieke sector en die de reële naam van die derde is.

Wanneer ik bijvoorbeeld via mijn email-adres clinton@hotmail.com" iets on-line bestel, maar uit mijn mail blijkt duidelijk dat ik een andere naam heb (ofwel staat vóór het e-mail adres clinton@hotmail.com mijn werkelijke naam, ofwel staat mijn werkelijke naam in de body van mijn e-mail), dan ontbreekt het opzet om een valse naam aan te wenden.

Wanneer ik op dezelfde manier iets bestel maar ik laat met opzet uitschijnen dat Clinton mijn werkelijke familienaam is, ben ik strafbaar.

De opzet-vereiste betekent dus dat ik niet strafbaar zal zijn wanneer de verwarring omtrent mijn naam louter te wijten is aan mijn onzorgvuldigheid (er moet immers opzet zijn, en onzorgvuldigheid is geen opzet): indien ik in mijn on-line bestelling dus zou vergeten mijn ware naam te specifiëren (d.w.z. ik ben onvoorzichtig geweest) maar ik heb niet de bedoeling gehad om mij als Clinton voor te doen, val ik niet onder art. 231 Strafwetboek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 sep 2016 15:41

Als u websites maakt op zelfstandige basis, is er een bepaalde openbaarheid vereist om aan de consumentenwetgeving en de fiscaal-economische wetgevingen te voldoen. U moet zich identificeren via werkelijke naam of bedrijfsnaam en dit mag niet op een postbusadres.

Dreynor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2016 15:58

Als u websites maakt op zelfstandige basis, is er een bepaalde openbaarheid vereist om aan de consumentenwetgeving en de fiscaal-economische wetgevingen te voldoen. U moet zich identificeren via werkelijke naam of bedrijfsnaam en dit mag niet op een postbusadres.
Ik ben gewoon particulier. Ik maak enkel websites voor mezelf, nooit voor klanten.

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 sep 2016 14:45

Gebruik maken van een valse naam om domeinnamen te registreren is eveneens niet toegelaten onder het reglement van DNS.

De domeinnaamhouder verklaart en garandeert dat: "de domeinnaam niet geregistreerd wordt met contactgegevens die tot doel hebben de identiteit van de werkelijke houder af te schermen." (artikel 8, a), 6 Algemene voorwaarden DNS)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 sep 2016 15:14

Als TS zo gesteld is op zijn privacy, blijft hij best ver weg van PC, tablet en dergelijke toestanden. Dat is de enige manier om hieraan te ontkomen. Verder blijf je thuis en steek uw kop in een zak, want voorbijgangers of de postbode zou u later nog kunnen herkennen.
Persoonlijk vindt ik dat het tegenwoordig wat de verkeerde (overdreven) kant opgaat met die privacy. Als je niets verkeerd doet mag iedereen dat weten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 29 sep 2016 16:48

Of je nu de naam van Jan of Piet opgeeft, als ze u willen vinden zullen ze u wel vinden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dreynor
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2016 18:57

Persoonlijk vindt ik dat het tegenwoordig wat de verkeerde (overdreven) kant opgaat met die privacy. Als je niets verkeerd doet mag iedereen dat weten.
Hierin hebben we dan overduidelijk een andere mening. Maar ieder het zijne. U kan gerust een PC of tablet gebruiken en toch anoniem blijven, indien u weet hoe. Interessant artikel.

Ik stel een vraag over de wet omdat ik geen behoefte heb om de wet te overtreden.

Ik wil geen valse naam gebruiken maar een pseudoniem. Of is een pseudoniem altijd een valse naam?
Iemand dat een boek schrijft en een pseudoniem gebruikt blijkt ook geen valse naam te zijn?

Terug naar “Privacy-bescherming”