Bankgegevens& OCMW

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Bankgegevens& OCMW

#1 , 29 aug 2016 14:25

Mijn vriendin valt al een paar jaar onder het OCMW.
Sinds iets meer dan een jaar beginnen die echter moeilijk te doen, zodanig dat ze schrik heeft om dit jaar haar steun te verliezen.

Daar ze met momenten erg diep zit help ik haar wel eens financieel, om dit te doen heeft ze mij altijd gevraagd om de bankrekening van haar dochter (5 jaar) te gebruiken.

Nu is mijn vraag, mag het OCMW zomaar bankgegevens opvragen en zo ja, ook die van de dochter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2016 14:45

U mag geld geven aan wie u wil en geen enkel OCMW gaat iemand zijn rekening opvragen, en dit kunnen ze ook niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 29 aug 2016 14:48

Ze kunnen wel rekeninguittreksels opvragen (aan de aanvragen).

De vraag is dan gewoon, mogen ze dan ook die van haar dochter vragen.

We lezen al vaak genoeg dat het OCMW steun weigert als de aanvragen binnen een zeker periode al was het maar 1 euro hulp van iemand heeft gekregen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2016 14:54

Als ze van de moeder kunnen om te zien welk inkomen ze heeft zullen ze het wel ook kunnen voor de minderjarige kinderen.

Maar persoonlijk zie ik dit toch niet te gebeuren, hoe weet het ocmw de rekening van kinderen ???

Waarom altijd zulke pessimistische vragen dat u stelt, wees eens optimistisch !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 29 aug 2016 14:57

Het was geen pessimistische vraag. :-) Ik probeer mijn vriendin juist gerust te stellen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 29 aug 2016 15:03

OK... Nu begrijp ik haar angst. Ze schrijft elke maand van op haar rekening x euro over naar haar dochter en hebben daar reeds naar geönformeerd. Vandaar de vraag.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 29 aug 2016 15:08

Een vijfjarige kan niet zelfstandig een bankrekening beheren, men kan dus stellen dat deze rekening de facto van haar is.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 29 aug 2016 15:13

Kan je eigenlijk weigeren om dat soort gegevens bezorgen? (ik bedoel dan met een motivatie uiteraard)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 aug 2016 15:49

Als dit mag van de wet kan je dit onmogelijk vragen om dit niet te doen aan de bank, de banken moeten éénmaal de wet volgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 29 aug 2016 15:53

Ik denk eerder dat het OCMW zijn diensten gaat stopzetten als er geen medewerking komt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 29 aug 2016 16:02

Het OCMW kan tegenwoordig de belastingaangifte van haar kliënten opvragen. Verder wordt verwacht dat mogelijke steuntrekkers correcte info doorgeven. Het is altijd in hun voordeel eerlijk te zijn tegen de diensten van het OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Schuppenzot
Berichten: 99

#12 , 29 aug 2016 16:13

Stel je eens in de plaats van de OCMW-medewerker en bedenk de volgende situatie: vrouw komt vragen om steun terwijl ze €500.000 geparkeerd heeft op een rekening op naam van minderjarig kind.

Ontdoe je van verdachtmakingen en speel open kaart. Behalve als het werkelijk om dergelijke bedragen gaat. Maar dan hoop ik dat LeenW's antwoord werkelijkheid wordt.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 29 aug 2016 16:17

Begrijp ik.

Ik heb haar gewoon een paar maal financieel geholpen met stortingen van een paar 100 euro, op haar vraag via die rekening. Nu willen ze ook de rekening van haar dochter bezien (1ste maal sinds toch x jaar steun te trekken) en heeft ze er schrik voor.


Het zou gek zijn moest ze haar steun verliezen vanwege een paar kleine stortingen, maar ik had begrepen dat dis best mogelijk is. Vabndaar mijn vragen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 29 aug 2016 17:50

Als jij tussendoor een kleine storting doet, uit vrije wil, ttz. niet ten gevolge van een vonnis voor alimentatie of zo, gaat daar niemand over struikelen. Een groter probleem zou zijn als jullie samenwonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#15 , 29 aug 2016 19:16

Er is een verschil tussen af en toe een gift uit behulpzaamheid en een structureel inkomen. Als ouders hun meerderjarige kinderen af en toe iets toestoppen kan OCMW op basis daarvan dit niet aanzien als een structureel inkomen dat een vraag om OCMW steun negatief kan beïnvloeden. En natuurlijk zal OCMW steunaanvragen vragen om vragenlijst in te vullen met financiële gegevens. en ze kan de aanvragen ook vragen dit te staven met uittreksels. Als aanvragen die weigert voor te leggen zal dit wel een grond zijn om steun te weigeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Privacy-bescherming”