beelden vastleggen en/of verspreiden

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

beelden vastleggen en/of verspreiden

#1 , 10 jul 2015 01:38

Ik geeft gratis praktijkles in een vzw, sommige cursisten en/of omstaanders filmen dit, weinig aan te doen. Het is nu eenmaal zo tegenwoordig.
Mijn vraag: bestaat er een wettelijk pictogram die je kan aanbrengen (vb op jezelf) die aangeeft dat niemand die beelden publiek kan/mag maken?
Hierbij denk ik aan bescherming van persoon en van de technieken die gebruikt worden.

Zo-wie-zo vindt ik het helemaal niet leuk dat er ongevraagd beelden van me gemaakt worden, laat staan verspreidt worden. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat je dan altijd binnenshuis moet blijven.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 10 jul 2015 10:03

Sowieso mogen ze van jou geen beelden maken als jij dat niet wil.
Een les is geen openbare ruimte.
volgende les dus duidelijk stellen dat je dat niet wenst.

En SOWIESO mogen die beelden niet verspreid worden.

Inazuma
Berichten: 9871
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 jul 2015 07:26

Als u niet wil, dat u als individu (itt in een groep) in beeld gebracht wordt, kan u zich daartegen verzetten.

U kan dat zeggen, dat u niet wenst gefilmd te worden.
U kan dan het lesgeven onderbreken tot men stopt met filmen.

Publiek maken is altijd verboden als u dat niet wenst

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2015 10:51

Ik geeft gratis praktijkles in een vzw, sommige cursisten en/of omstaanders filmen dit, weinig aan te doen. Het is nu eenmaal zo tegenwoordig.
Het is tegenwoordig wel zo, maar dit betekent niet dat dit om te beginnen uiterst onbeleefd is, en dat u dit zomaar moet aanvaarden. Zeker aan cursisten kan u vragen niet te filmen tijdens de les. Geen idee of het praktisch mogelijk is omstaanders min of meer "te weren" zodat ze gewoon niet kunnen filmen. Hangt af van de de aard van de praktijklessen, natuurlijk. Als u bijvoorbeeld praktijklessen geeft over hoe u de bollen van het Atomium moet kuisen, kan je niet echt verhinderen dat omstaanders hier beelden van maken. Als u echter beeldhouw lessen geeft en dit nu in het stadspark doet, kan u dit misschien beter in uw eigen tuin doen. (misschien een slecht voorbeeld, but you get my point).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 15 jul 2015 02:15

Het zijn geen atomiumbollen, wel begeleiden van mensen met hun eigen hond, trainingsmethodes. Gratis en voor niets dus, al wens ik mezelf (privésfeer), noch de methode terug te zien op openbare media. Dus pictogrammen op mezelf en op de honden aanbrengen zouden geen soelaas brengen?
Dan houdt het voor me op, blijf ik lekker tuis en hou ik mijn kennis voor mezelf. Of ik moet een ruimte gaan afhuren, privé, achter gesloten muren en met een contract dat er niet gefilmd mag worden en eigen praktische kennis kan beschermd mag worden, gezien afhuren van accommodatie is er een prijsplaatje?
Mag je dan je tandarts of arts filmen tijdens zijn behandeling?

Het gaat dus over gratis lessen, eigenaars die me vragen om een betere samenhang te verkrijgen met hun huisdier. En nee, zover ik weet, zijn er geen erkende diploma's voor. Enkel getuigschriften van gevolgde workshops en intense zelfstudie.

En al ga ik trainen met mijn eigen hond, dan kan ik niet voorkomen dat dit op sociale media wordt verspreid? IK heb nu eenmaal geen bodygard die er op toeziet dat we gefilmd worden op een trainingsveld van een VZW?

Dus bestaat er dan geen wet om mijn privésfeer te beschermen eenmaal dat ik mijn huurhuis verlaat met mijn hond, om te gaan trainen of speuren? We zijn en blijven dus een publiek bezit?

Inazuma
Berichten: 9871
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 jul 2015 20:02

En al ga ik trainen met mijn eigen hond, dan kan ik niet voorkomen dat dit op sociale media wordt verspreid?
Tuurlijk wel - verspreiding van beeldmateriaal waar u als individu op staat, zonder dat u daar toelating voor gegeven hebt, is verboden

U kan de verspreiding dan doen ophouden, via de betrokken website, of via een strafklacht

giserke
Berichten: 2434

#7 , 16 jul 2015 01:07

Het is zeer belangrijk als je beelden wil gebruiken als bewijsvoering dat je nooit die beelden openbaar maakt vooraleer een vonnis van de rechter werd uitgesproken.
Dus als je bewakingsbeelden/ dashcambeelden hebt, dan moet je die enkel toevoegen aan het dossier bij de politie.
Zeker niet haan pochen op sociale media met die beelden.

Filmen mag altijd in het kader van het verzamelen van bewijsvoering, ze verspreiden mag nooit. En deze die gefilmd werd mag altijd inzagerecht vragen.
Je mag die beelden ook max 1 maand opslaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jul 2015 09:40

Het gaat dus over gratis lessen, eigenaars die me vragen om een betere samenhang te verkrijgen met hun huisdier.
Kan je, indien je die vraag krijgt, het probleem niet bij de eigenaars van de honden leggen? Zeg hen dat je graag de lessen komt geven, maar dat je niet wenst dat er gefilmd wordt tijdens de lessen, en dat je dan ook een terrein ter beschikking moet hebben dat niet openbaar is en waar ook omstaanders niet kunnen komen filmen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 27 jul 2015 00:31

Vrijwel onmogelijk. Aan de terreinen is vrijwel altijd een clubkantine verbonden. Terwijl je intens bezig bent kun je de omgeving niet scannen, gezien er meestal gefilmd wordt met GSM.
Bestaat er dan echt geen pictogram? Een gat in de markt dus.
Voor copyright bestaat dit wel, zou dit symbool voldoen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jul 2015 08:26

Er bestaat geen pictorgram, maar denk je dat, indien dit wel zou bestaan, mensen zich daar zouden aan houden? Ik betwijfel het, eerlijk gezegd. Als je de lessen meestal in clubs geeft, zou je dus al met de club-eigenaars / uitbaters van de cantine moeten kunnen afspreken dat ze er op toezien dat er niet gefilmd wordt...

Uiteindelijk kan jij "de voorwaarden" bepalen waaronder je die lessen wil komen geven, maar of het in praktijk haalbaar is die voorwaarden ook af te dwingen, of door de clubuitbaters te laten afdwingen, daar heb ik geen idee van...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum
Berichten: 574

#11 , 28 jul 2015 09:17

Bestaat er dan echt geen pictogram? Een gat in de markt dus.
Voor copyright bestaat dit wel, zou dit symbool voldoen?
Er zijn geen pictogrammen of symbolen nodig want er is een zeer specifieke wetgeving rond portretrecht. Die geldt ook onverminderd zonder symbool, dus waarom zou je persé een symbool willen gebruiken? Dat beperkt de bestaande wetgeving eerder dan dat ze ze zou ondersteunen.

eylis
Berichten: 8852

#12 , 28 jul 2015 10:25

practische tip: je kan proberen gebruik te maken van het groepsgevoel: voor de les leg je helder uit dat je niet gefilmd wenst te worden als je lesgeeft. Zodra je merkt dat er iemand wél filmt, hetzij een deelnemer, hetzij een bezoeker, leg je de les stil en vraag je dat er met filmen gestopt wordt. Wellichtg gaan de geinteresseerde lesvolgers samen de "dader" wel aanmanen te stoppen. Twee zaken spelen daar in: 1/ als ik niet mag filmen, dan mag hij ook niet en 2/ als hij niet ophoudt blijft de les platliggen en ik wil het vervolg weten :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jul 2015 12:10

Tja, ik denk niet dat het filmen vanuit de cantine zo makkelijk te controleren / te verbieden is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 28 jul 2015 15:18

Les onderbreken, en zeggend dat ze niet mogen filmen. Bij een 2de overtreding gewoon les stopzetten.

eylis
Berichten: 8852

#15 , 28 jul 2015 16:19

precies wat ik zei, als de les stopgezet wordt, zal de groep wel gezamelijk druk uitoefenen op de overtreder. Die willen ook gewoon dat de les verdergezet wordt.

Terug naar “Privacy-bescherming”