sociale media

fdeborger
Topic Starter
Berichten: 2

sociale media

#1 , 01 jun 2015 13:44

Hallo

ik heb onlangs een relatie met een minares beeindigd in het voordeel van mn gezin.

sindsdien doet mn ex ( als ik haar zo mag noemen) niets anders dan fotos/videos en chatberichten van ons beiden posten op facebook , Google + ,..
ook zitten daar fotos bij van mn famillie , collegas , vrienden enz...
die had ik haar doorgestuurd om kennis te maken met mn familie en vrienden kring.

ik heb haar gevraagd om deze materialen te verwijderen van de sociale media maar dat doet ze niet.
ik ben wel geblokkeerd ondertussen , maar de beelden staan er nog.

kan ik hier iets tegen ondernemen ?

fdb

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 jun 2015 16:10

In het vervolg niets meer plaatsen op sociale media. Eens op het net, altijd op het net.

fdeborger
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 jun 2015 21:57

ik heb ze niet op het net gezet. zij doet dat.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 jun 2015 12:19

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden...Art.80.Hij die kwaadwillig of bedrieglijk inbreuk pleegt op het auteursrecht en de naburige rechten, is schuldig aan het misdrijf van namaking...Art.86bis.§ 1. Onverminderd § 3 heeft de benadeelde recht op de vergoeding van elke schade die hij door een inbreuk op een auteursrecht of naburig recht lijdt...Art.86ter.§ 1. Wanneer de rechter een inbreuk op het auteursrecht of een naburig recht vaststelt, beveelt hij tegenover elke inbreukmaker de staking van deze inbreuk...”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

‘De houder van het recht op eigen afbeelding kan zich verzetten tegen elke publikatie van zijn afbeelding. Een toelating tot het maken van een afbeelding impliceert geen toelating tot het verspreiden en gebruiken van de afbeelding‘(Rb.Mechelen AR.15791,29 maart 1983,R.W. 1984-85,62-63).

U kan dus klacht neerleggen bij de politie wegens voornoemd misdrijf van namaking .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Berichten: 8852

#5 , 03 jun 2015 15:24

Hm, als je geblokkeerd bent van haar FBpagina, zal de kring "kijkers" ook wel beperkt zijn tot eigen vrienden en FBkring. probleem is ook dat dit gaat over Facebook (buiten europese privacywetgeving) en dat u haar de foto's wel degelijk digitaal bezorgd heeft, én dat facebook niet echt publiek is. namellijk: als de exminnares de foto's toont aan haar beperkte kring vrienden en kenissen, kan je moeilijk echt spreken van publiek en openbaar publiceren. Het is in feite alsof ze de foto's die je haar gegeven hebt in een album kleeft en toont aan haar familie en kenissen.Dat mag ze....

Franciscus
Berichten: 38771

#6 , 03 jun 2015 18:13

Maar wel gebruikt IN België...
Facebook of niet ... in dit geval is de ex diegene die 'mogelijk' in fout gaat.

eylis
Berichten: 8852

#7 , 03 jun 2015 18:45

Francis ben je daar zeker van? Is FB fysiek "IN Belgie"? Ik weet dat er grote vraagtekens bestaan over de rechtspraak mbt FB. en dat er wel zaken kunnen rechtgezet of beboet worden. Maar ik vrees als poster bij de politie klacht gaat neerleggen "wegens misdrijf van namaking" op FB, dat daar meer dan waarschijnlijk geen gevolg aan gegeven zal worden. Momenteel zijn er duizenden ex-lieven, minnaars, ruzieënde heerschappen die via FB dit soort fratsen uitspelen....

Franciscus
Berichten: 38771

#8 , 03 jun 2015 19:25

Daar zal de rechter dan moeten over beslissen dus daarom aangifte doen.
Gaat hier onder meer over portretrecht - auteursrecht enz enz ...
Los van het feit dat het mogelijk ook nog strafbare feiten zijn weliswaar in kleine kring maar toch leesbaar door derden - laster eerroof en soortgelijke feiten.

PS ik weet ook dat er nog andere regels kunnen gelden (drukpersmisdrijf) maar dat mag betrokkene niet beletten om hiervan aangifte te doen.

Phoebe77
Berichten: 2

#9 , 19 jun 2015 09:13

Hm, als je geblokkeerd bent van haar FBpagina, zal de kring "kijkers" ook wel beperkt zijn tot eigen vrienden en FBkring. probleem is ook dat dit gaat over Facebook (buiten europese privacywetgeving) en dat u haar de foto's wel degelijk digitaal bezorgd heeft, én dat facebook niet echt publiek is. namellijk: als de exminnares de foto's toont aan haar beperkte kring vrienden en kenissen, kan je moeilijk echt spreken van publiek en openbaar publiceren. Het is in feite alsof ze de foto's die je haar gegeven hebt in een album kleeft en toont aan haar familie en kenissen.Dat mag ze....
Je kunt op FB iemand blokkeren van foto's die je verder publiek zet. Die persoon ziet dan je gehele profiel niet meer.

Maar als je onder een ander account inlogt kun je zien dat die foto's wel degelijk openbaar staan.

In dat geval begaat de ex-minnares wel degelijk een overtreding.

Redrum
Berichten: 574

#10 , 19 jun 2015 09:30

Francis ben je daar zeker van? Is FB fysiek "IN Belgie"?
Dat maakt weinig uit: de persoon die zonder toestemming publiceert is in België.

Dat het constant gebeurt speelt ook geen rol: de wetgeving rond auteurs- en portretrecht is op zich duidelijk. En een site als FB kan je in geen enkel omstandigheid beschouwen als huiselijke kring.

Terug naar “Privacy-bescherming”