Hospitalisatieverzekering en medische voorgeschiedenis

Fero
Topic Starter
Berichten: 12

Hospitalisatieverzekering en medische voorgeschiedenis

#1 , 23 dec 2013 12:41

Dag allemaal,

Mijn nieuwe werkgever biedt geen hospitalisatieverzekering aan, waardoor ik zelf op zoek moet gaan. Bij het invullen van de vragenlijst stootte ik echter op een probleempje. Ik heb geen enkel probleem met het vermelden van kleine heelkundige ingrepen (extractie wijsheidstanden e.d.) of mijn rookgedrag, maar met psychische problemen heb ik wél een probleem. Ik heb een tijdlang geworsteld met een reactieve depressie, waarvoor ik in behandeling geweest ben. Momenteel reeds lange tijd medicatie- en therapievrij en volledig hersteld. Factoren die de depressie veroorzaakten zijn volledig verdwenen, dus mijn kans op herval is niet groter dan bij eender wie.

Moet ik dat echt vermelden op de vragenlijst? Ik vind het eigenlijk niet eerlijk dat ik meer zou moeten betalen voor een hospitalisatieverzekering omdat ik enkele zeer moeilijke maanden doorgemaakt heb. Ik heb toen perfect normaal gefunctioneerd op het werk, ook nooit afwezig geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 23 dec 2013 13:15

http://www.assuralia.be/fileadmin/conte ... nl_FAQ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Zie pagina 7

4. Mag ik weigeren gegevens mee te delen of een onderzoek te ondergaan?
Ja, in principe
• kunt u zelf beslissen welke informatie u al dan niet aan de verzekeraar meedeelt;
• kunt u ook weigeren een door de verzekeraar gevraagd onderzoek te ondergaan. Uw toestemming is immers vereist voor elk onderzoek (behalve bij spoedgevallen): dit is een van de rechten die de wet op de rechten van de patiënt u geeft;
• kunt u uw toestemming later weer intrekken (dit moet schriftelijk gebeuren);
• kan de behandelende arts bovendien, krachtens het beroepsgeheim, weigeren om u medische verklaringen mee te delen die voor de adviserende arts bestemd zijn.
• mogen, ten slotte, de genetische gegevens onder geen beding aan de verzekeraar meegedeeld worden.
Het betreft principes waarin artikel 95 van de wet op de landverzekeringsovereenkomst voorziet.

MAAR:
Wanneer de verzekeraar de gegevens of onderzoeksresultaten echter niet ontvangt,
• zal hij met u geen overeenkomst kunnen sluiten (of een vergoeding uitkeren als daar een verzoek toe is) aangezien hij niet weet waartoe hij zich verbindt. De verzekeraar heeft die gegevens absoluut nodig om u een aanbod te doen of om u te vergoeden;
• in dezelfde zin is het mogelijk dat een verzekeringsonderneming de betaling van een schadevergoeding laat afhangen van een medisch onderzoek.

Daarnaast is het van belang te weten dat:
• het verzwijgen van een inlichting die later pertinent blijkt te zijn, beschouwd kan worden als een vorm van fraude die kan leiden tot een weigering om te vergoeden of tot de annulering van de overeenkomst;
• wanneer u niet antwoordt op sommige vragen en de verzekeraar toch een overeenkomst sluit, hij zich daar nadien niet meer kan op beroepen (behalve bij fraude).



Wet op de landverzekeringsovereenkomst

Art. 5. Mededelingsplicht.
De verzekeringnemer is verplicht bij het sluiten van de overeenkomst alle hem bekende omstandigheden nauwkeurig mee te delen die hij redelijkerwijs moet beschouwen als gegevens die van invloed kunnen zijn op de beoordeling van het risico door de verzekeraar. Hij moet de verzekeraar echter geen omstandigheden meedelen die deze laatste reeds kende of redelijkerwijs had moeten kennen. Genetische gegevens mogen niet worden meegedeeld.
Indien op sommige schriftelijke vragen van de verzekeraar niet wordt geantwoord en indien deze toch de overeenkomst heeft gesloten, kan hij zich, behalve in geval van bedrog, later niet meer op dat verzuim beroepen.
--> Dergelijke informatie kan een invloed hebben op de beoordeling van het risico en dienen dus meegedeeld te worden. Het niet meedelen kan de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg hebben (zie art. 6 en 7).

Art. 6. Opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist meedelen van gegevens.
Wanneer het opzettelijk verzwijgen of het opzettelijk onjuist meedelen van gegevens over het risico de verzekeraar misleidt bij de beoordeling van dat risico, is de verzekeringsovereenkomst nietig.
De premies die vervallen zijn tot op het ogenblik waarop de verzekeraar kennis heeft gekregen van het opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist meedelen van gegevens, komen hem toe.

Art. 7. Onopzettelijk verzwijgen of onopzettelijk onjuist meedelen van gegevens.
§ 1. Wanneer het verzwijgen of het onjuist meedelen van gegevens niet opzettelijk geschiedt, is de overeenkomst niet nietig.
De verzekeraar stelt, binnen de termijn van een maand, te rekenen van de dag waarop hij van het verzwijgen of van het onjuist meedelen van gegevens kennis heeft gekregen, voor de overeenkomst te wijzigen met uitwerking op de dag waarop hij kennis heeft gekregen van het verzwijgen of van het onjuist meedelen.
Indien de verzekeraar het bewijs levert dat hij het risico nooit zou hebben verzekerd, kan hij de overeenkomst opzeggen binnen dezelfde termijn.
Indien het voorstel tot wijziging van de overeenkomst wordt geweigerd door de verzekeringnemer of indien, na het verstrijken van de termijn van een maand te rekenen vanaf de ontvangst van dit voorstel, dit laatste niet aanvaard wordt, kan de verzekeraar de overeenkomst opzeggen binnen vijftien dagen.
De verzekeraar die de overeenkomst niet heeft opgezegd noch een wijziging heeft voorgesteld binnen de hierboven bepaalde termijnen, kan zich nadien niet meer beroepen op feiten die hem bekend waren.
§ 2. Indien het verzwijgen of het onjuist meedelen van gegevens niet kan verweten worden aan de verzekeringnemer en indien een schadegeval zich voordoet voordat de wijziging of de opzegging van kracht is geworden, is de verzekeraar tot de overeengekomen prestatie gehouden.
§ 3. Indien het verzwijgen of het onjuist meedelen van gegevens kan verweten worden aan de verzekeringnemer en indien een schadegeval zich voordoet voordat de wijziging of de opzegging van kracht is geworden, is de verzekeraar slechts tot prestatie gehouden op basis van de verhouding tussen de betaalde premie en de premie die de verzekeringnemer zou hebben moeten betalen, indien hij het risico naar behoren had meegedeeld.
Indien de verzekeraar echter bij een schadegeval het bewijs levert dat hij het risico, waarvan de ware aard door dat schadegeval aan het licht komt, in geen geval zou hebben verzekerd, wordt zijn prestatie beperkt tot het betalen van een bedrag dat gelijk is aan alle betaalde premies.
§ 4. Wanneer gedurende de loop van de verzekering een omstandigheid bekend wordt die beide partijen op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst onbekend was, wordt artikel 25 of artikel 26 toegepast, naargelang die omstandigheid een vermindering of een verzwaring van het verzekerde risico tot gevolg heeft.

Art. 95. - Medische informatie -
De door de verzekerde gekozen arts kan de verzekerde die erom verzoekt de geneeskundige verklaringen afleveren die voor het sluiten of het uitvoeren van de overeenkomst nodig zijn. Deze verklaringen beperken zich tot een beschrijving van de huidige gezondheidstoestand.
Deze verklaringen mogen uitsluitend aan de adviserend arts van de verzekeraar worden bezorgd. Deze mag de verzekeraar geen informatie geven die niet-pertinent is gezien het risico waarvoor de verklaringen werden opgemaakt of betreffende andere personen dan de verzekerde.
Het medisch onderzoek, noodzakelijk voor het sluiten en het uitvoeren van de overeenkomst, kan slechts steunen op de voorgeschiedenis van de huidige gezondheidstoestand van de kandidaat-verzekerde en niet op technieken van genetisch onderzoek die dienen om de toekomstige gezondheidstoestand te bepalen.
Mits de verzekeraar aantoont de voorafgaande toestemming van de verzekerde te bezitten, geeft de arts van de verzekerde aan de adviserend arts van de verzekeraar een verklaring af over de doodsoorzaak.
Wanneer er geen risico meer bestaat voor de verzekeraar, bezorgt de adviserend arts de geneeskundige verklaringen, op hun verzoek, terug aan de verzekerde of, in geval van overlijden, aan zijn rechthebbenden.


Deel de gegevens mee aan de verzekeraar (op de meeste medische vragenlijsten zal hiernaar trouwens expliciet gevraagd worden).
U vermeldt de huidige gezondheidstoestand en kan indien nodig/gewenst een attest van uw arts overmaken waaruit blijkt dat er geen verdere gevolgen zijn en er dus geen verhoogd risico meer is.

Fero
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 23 dec 2013 13:20

De verzekeraar heeft toch sowieso geen enkel recht om bij het ziekenfonds na te gaan welke terugbetalingen in het verleden heb gekregen of bij welke artsen ik geweest ben? Op die manier kunnen ze er toch onmogelijk achter komen dat ik ooit in behandeling geweest ben bij een psychiater?

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 23 dec 2013 15:14

De verzekeraar kan (en zal in de meeste gevallen) informatie opvragen i.v.m. de meegedeelde informatie op het verzekeringsvoorstel (voor het sluiten van de overeenkomst) of i.g.v. een schadegeval (na het sluiten van de overeenkomst). Vb. Ziekenhuisverslagen, verslag behandelende arts of huisarts etc.
Indien u de gevraagde informatie niet overmaakt zal er ofwel geen overeenkomst tot stand komen gezien het risico niet kan worden bepaald of zal er geen tussenkomst zijn (gezien u niet de nodie info overmaakt die het recht op uitkering vaststelt).
Indien u de informatie wel overmaakt en daaruit blijkt dat er informatie (on)opzettelijk werd verzwegen of verkeerd werd meegedeeld zal men toepassing maken van art. 6 of 7 WVLO (zie eerste bericht).

Een goede tip: hou geen info achter die u moet meedelen. De verzekeraar zal er in de meeste gevallen toch achterkomen met de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg mét behoud van de reeds betaalde premies.

artemis
Berichten: 3297

#5 , 23 dec 2013 15:33

Zou u het probleem niet een keer voor kunnen leggen aan uw huisarts? Deze kan de situatie beter inschatten.
Zo heb ik bij het afsluiten van mijn hospitalisatieverzekering op aanraden van mijn huisarts niet vermeld dat ik ooit een whiplash had gehad (met nochtans ernstige gevolgen de eerste jaren, en een blijvende knik in mijn halswervels). Huisarts oordeelde dat ik al lang genoeg klachtenvrij was.

Fero
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 23 dec 2013 15:37

Alvast bedankt voor de informatie.

Worst case scenario: binnen een aantal jaren krijg ik een burn-out (wat vaak voorkomt in mijn sector). Zou de verzekeraar uitbetaling kunnen weigeren omdat ik een psychiatrische voorgeschiedenis verzwegen heb? Hij kan daar toch op geen enkele wettelijke manier achterkomen, tenzij ik expliciet toestemming geef verslagen op te vragen? Ik ben nooit gehospitaliseerd geweest, dus er bestaat enkel een medisch dossier bij de arts. Iets waar de verzekeraar m.i. niet het recht heeft dat in te kijken. Indien ik na het afsluiten van de verzekering ooit gehospitaliseerd dien te worden, hoef ik dat dossier ook niet over te maken aan het ziekenhuis.

Dit is een moeilijke situatie, gezien de mogelijke ernst van een potentieel herval. Maar ik zou het gewoon onrechtvaardig vinden om meer te betalen voor een hoofdstuk dat volledig afgesloten is.

artemis
Berichten: 3297

#7 , 23 dec 2013 15:42


Dit is een moeilijke situatie, gezien de mogelijke ernst van een potentieel herval. Maar ik zou het gewoon onrechtvaardig vinden om meer te betalen voor een hoofdstuk dat volledig afgesloten is.
Spreekt u zichzelf daar niet tegen?

VDG2
Berichten: 785

#8 , 23 dec 2013 15:52

Worst case scenario: binnen een aantal jaren krijg ik een burn-out (wat vaak voorkomt in mijn sector). Zou de verzekeraar uitbetaling kunnen weigeren omdat ik een psychiatrische voorgeschiedenis verzwegen heb?
Dit noemt men fraude.
Hij kan daar toch op geen enkele wettelijke manier achterkomen, tenzij ik expliciet toestemming geef verslagen op te vragen? Ik ben nooit gehospitaliseerd geweest, dus er bestaat enkel een medisch dossier bij de arts. Iets waar de verzekeraar m.i. niet het recht heeft dat in te kijken. Indien ik na het afsluiten van de verzekering ooit gehospitaliseerd dien te worden, hoef ik dat dossier ook niet over te maken aan het ziekenhuis.
Indien ze bijkomende info opvragen en je bezorgt deze niet, zal er ook geen tussenkomst zijn. Indien je wel bijkomende info overmaakt indien ze dit vragen, en daaruit blijkt dat er een voorgeschiedenis is zal men ofwel A tussenkomst weigeren, ofwel B overeenkomst nietig verklaren o.g.v. art. 6 of 7. En waar staat u dan?
Dit is een moeilijke situatie, gezien de mogelijke ernst van een potentieel herval. Maar ik zou het gewoon onrechtvaardig vinden om meer te betalen voor een hoofdstuk dat volledig afgesloten is.
Gezien u zelf aangeeft dat er een reële kans is dat u hervalt is het uw plicht dit te melden aan de verzekeraar zodat deze het risico correct kan inschatten. Zoniet zie eerste punt --> fraude.

Het is trouwens ook niet gezegd dat de verzekeraar u een bijpremie aanrekent hiervoor. Er kan evengoed een uitsluiting worden geformuleerd. Dan betaalt u evenveel als iemand anders, doch zijn schadegevallen die hieraan gelinkt zijn niet gedekt.

Fero
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 23 dec 2013 16:01


Dit is een moeilijke situatie, gezien de mogelijke ernst van een potentieel herval. Maar ik zou het gewoon onrechtvaardig vinden om meer te betalen voor een hoofdstuk dat volledig afgesloten is.
Spreekt u zichzelf daar niet tegen?
Niet echt. Iedereen kan een burn-out of een depressieve periode doormaken. De mijne was gelinkt aan een opeenstapeling van externe factoren. Vandaar.

Fero
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 23 dec 2013 16:02

Worst case scenario: binnen een aantal jaren krijg ik een burn-out (wat vaak voorkomt in mijn sector). Zou de verzekeraar uitbetaling kunnen weigeren omdat ik een psychiatrische voorgeschiedenis verzwegen heb?
Dit noemt men fraude.
Hij kan daar toch op geen enkele wettelijke manier achterkomen, tenzij ik expliciet toestemming geef verslagen op te vragen? Ik ben nooit gehospitaliseerd geweest, dus er bestaat enkel een medisch dossier bij de arts. Iets waar de verzekeraar m.i. niet het recht heeft dat in te kijken. Indien ik na het afsluiten van de verzekering ooit gehospitaliseerd dien te worden, hoef ik dat dossier ook niet over te maken aan het ziekenhuis.
Indien ze bijkomende info opvragen en je bezorgt deze niet, zal er ook geen tussenkomst zijn. Indien je wel bijkomende info overmaakt indien ze dit vragen, en daaruit blijkt dat er een voorgeschiedenis is zal men ofwel A tussenkomst weigeren, ofwel B overeenkomst nietig verklaren o.g.v. art. 6 of 7. En waar staat u dan?
Dit is een moeilijke situatie, gezien de mogelijke ernst van een potentieel herval. Maar ik zou het gewoon onrechtvaardig vinden om meer te betalen voor een hoofdstuk dat volledig afgesloten is.
Gezien u zelf aangeeft dat er een reële kans is dat u hervalt is het uw plicht dit te melden aan de verzekeraar zodat deze het risico correct kan inschatten. Zoniet zie eerste punt --> fraude.

Het is trouwens ook niet gezegd dat de verzekeraar u een bijpremie aanrekent hiervoor. Er kan evengoed een uitsluiting worden geformuleerd. Dan betaalt u evenveel als iemand anders, doch zijn schadegevallen die hieraan gelinkt zijn niet gedekt.
Ok, bedankt. Een reële kans is veel gezegd. De kans is bij mij immers niet groter dan bij een ander. Maar verzekeraars kennende, zouden ze dat misschien wel durven aangrijpen.

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#11 , 24 dec 2013 15:06

Fero,

Het komt erop neer dat jij aan een verzekeraar vraagt om je te verzekeren. Het is niet meer dan correct dat je die tegenpartij inzage geeft in het te verzekeren risico en dat je met andere woorden de informatie geeft. Van twee dingen één : ofwel bezorg je de volledige en correcte info zodat de verzekeraar het risico correct kan inschatten . De polis zal dan worden afgesloten - al dan niet met verhoogde premie of uitsluitingen - en je zal nadien bij een schadegeval zelden een probleem hebben. Ofwel verzwijg je doelbewust info waardoor je de tegenpartij het recht ontneemt om zelf het risico correct in te schatten . En dan zal je problemen hebben bij bepaalde schadegevallen. Wanneer je immers een schadedossier opent geef je schriftelijk toelating aan de verzekeraar om de medische geschiedenis op te vragen bij de behandelend geneesheer. Het is evenmin aan de huisdokter om te bepalen wat daarop moet vermeld worden of niet. U tekent als verzekeringsnemer en ik ben benieuwd of de huisdokter zal betalen als de verzekering ooit weigert tussen te komen omwille van verzwegen voorgeschiedenis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Privacy-bescherming”