Briefgeheim

Sierra
Topic Starter
Berichten: 4

Briefgeheim

#1 , 28 jul 2013 17:22

Hoe uitgebreid is briefgeheim?
Laatst gewijzigd door Sierra op 30 jul 2013 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 jul 2013 20:06

Facebook is zeker niet te vergelijken met briefgeheim. Wie daar iets op schrijft moet weten dat dit vroeg of laat toch ergens zal opduiken. Dus zet je daar geen dingen die u liever privé wil houden.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 28 jul 2013 21:41

Helemaal geen inbreuk.
Het is enkel de operator de postdiensten die onder het briefgeheim vallen.
Het is de rechtbank die het aangebrachte bewijs zal beoordelen en al of niet toelaten.

In het openbaar verspreid .....wat bedoeld u daarmee?

Reclame

Asterx
Berichten: 155

#4 , 29 jul 2013 09:58

Terzijde van het briefgeheim,
ex-partner zich toegang verschaft tot de facebookaccount van de andere partner
Zonder toestemming zichzelf toegang verschaffen tot iemand anders zijn/haar account is hacken.
(Ook al heeft men een paswoord gekregen, dient men nog steeds toestemming te vragen aan de eigenaar van het account.)

Sierra
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 29 jul 2013 10:23

Wat bedoel je met hacken?
Laatst gewijzigd door Sierra op 30 jul 2013 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Asterx
Berichten: 155

#6 , 30 jul 2013 12:25

En is dat strafbaar en zo ja, welke straf staat daarop? Stel dat ik inbreek op jouw account en dat ik daarop lees dat jij een buitenechtelijke relatie hebt gehad. Als ik die informatie (die ik anders nooit had kunnen weten) begin rond te verspreiden of zelfs (woordelijk) op een blog op het internet zet, ben ik dan strafbaar?
Wat ik kon vinden dat (deels) van toepassing kan zijn op jou vraag,
Hacken van een informaticasysteem
(Strafrechtboek Artikel 550bis §1): “Hij die, terwijl hij weet dat
hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een
informaticasysteem of zich daarin handhaaft...”.

Dit betekent concreet dat iemand die bijvoorbeeld een MSN
account hackt en het wachtwoord verandert strafbaar is.

Strafmaat
De straf in dit geval loopt van 3 maanden tot 1 jaar of een
geldboete van ongeveer €25 tot €25.000. Deze straffen kunnen
oplopen wanneer de dader gehandeld heeft met een bedrieglijkopzet, gegevens doorgegeven of verzamelt heeft.

Sierra
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 30 jul 2013 12:45

Dank voor de heldere uitleg!

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 30 jul 2013 13:06

ook eens lezen
http://www.elfri.be/juridische-informatie/briefgeheim" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook dit eens lezen:
Zie dat u ondertussen de vraag hebt aangepast) maar inzake echtscheiding toch een iets andere insteek.
http://www.vub.ac.be/LSTS/pub/Dehert/Dehert_376.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard echt in het publiek verspreiden ... dat is weer iets anders en kan inderdaad strafbaar zijn.
Buiten de informatica ook nog laster en of eerroof, lasterlijke aantijgingen, beledigingen enz
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=42704" onclick="window.open(this.href);return false;

Sierra
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 30 jul 2013 20:18

Veel helderder kan je het niet maken. Nogmaals van harte bedankt, daar ben ik wat mee

Terug naar “Privacy-bescherming”