Verzet tegen bestanden Atradius, Experian etc.

Casperd
Topic Starter
Berichten: 12

Verzet tegen bestanden Atradius, Experian etc.

#1 , 17 jul 2013 16:46

Onlangs heb ik een lening aangevraagd en deze is geweigerd, ik ben schuldenvrij en sta niet genoteerd op de zwarte lijst van de NBB en heb een vast inkomen, kortom geen enkele reden om ze te weigeren want het ging over een klein bedrag (€5000), nu zag ik bij de motivering van de weigering staan dat mijn kredietwaardigheid onvoldoende is en bij de geraadpleegde bestanden stond het bedrijf Atradius vermeld, dit bedrijf heeft vroeger opgetreden als incasso toen ik door een persoonlijk faillissement ben gegaan. Nu is mijn vraag, kan ik me verzetten tegen de opname van mijn gegevens in bestanden van privé bedrijven als Atradius en Experian, heeft de wet op de gegevensbescherming mij hier iets te bieden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jul 2013 08:56

“Art.16....§ 2. De verantwoordelijke voor de verwerking of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger in België moet :...2° ervoor zorgen dat voor de personen die onder zijn gezag handelen, de toegang tot de gegevens en de verwerkingsmogelijkheden, beperkt blijven tot hetgeen die personen nodig hebben voor de uitoefening van hun taken of tot hetgeen noodzakelijk is voor de behoeften van de dienst...4° zich ervan vergewissen of programma's voor de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens in overeenstemming zijn met de vermeldingen van de aangifte waarvan sprake is in artikel 17 en dat er geen wederrechtelijk gebruik van wordt gemaakt...”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

“Art.31.§ 1. Onverminderd enige vordering voor de rechtbanken en tenzij de wet anders bepaalt, onderzoekt de Commissie de getekende en gedateerde klachten die haar worden toegestuurd. Deze klachten kunnen betrekking hebben op haar opdracht in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens of op andere opdrachten die haar door de wet zijn toevertrouwd...Art.38.Met geldboete van honderd frank tot twintigduizend frank wordt gestraft de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of lasthebber die een van de verplichtingen opgelegd bij de artikelen 15 of 16, § 1 niet nakomt.”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

U kan minstens klacht indienen bij de Privacy-Commissie (http://www.belgium.be/nl/contactinfo_en ... 7-14821-64" onclick="window.open(this.href);return false; ) indien u meent dat onrechtmatig gebruik werd gemaakt van uw opgeslagen gegevens.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”