Welke rechten heeft je huisbaas?

Peejski
Topic Starter

Welke rechten heeft je huisbaas?

#1 , 27 mar 2013 19:26

Ik probeer het verhaal duidelijk te schetsen, vraag komt op het einde:

Sinds eind mei 2012 huren we een gelijkvloers appartement. Achteraan is er een volledig afgesloten tuin/koer met doorgang tot de garage. Waar enkel wij toegang toe hebben. Een klein stukje van de tuin is afgezet door een hoge afrastering (stond er al), de bank, die naast ons gelegen is, heeft een toegangsdeur tot dit kleine deel van de tuin. In 'onze' tuin geeft een raam uit van de keuken van de bank. Nu zijn er al een aantal incidenten geweest waarover wij onze twijfels hebben of dit wel strookt met de wet rond privacy.

- Helemaal in het begin dat wij hier woonden, kwam ik thuis en zag ik dat de garagepoort openstond. Wat bleek, de syndicus, die de sleutel van de garage had, had de poort open gedaan om stroom te komen nemen! Wij wisten zelf van niets. Kwam met allerlei excuses af, uiteindelijk overeengekomen dat wij €20euro zouden ontvangen voor gebruikte elektriciteit (nog nooit één cent gezien!). Dit kan volgens mij sowieso al niet...? Resultaat: slot van de garagepoort veranderd.

- Een aantal maanden later zien wij dat de afrastering losgemaakt werd om in 'onze' tuin te kunnen komen. Bleek dat de ruitenwasser was geweest voor de bank en die ruit moest kuisen. Met de bank overeengekomen dat ze ons best op voorhand even verwittigen wanneer ze de ruiten komen kuisen zodat we toch op de hoogte zijn.

- 14 januari zouden er werken moeten gebeuren op het dak van de appartementen boven ons (enkel bereikbaar via onze tuin). We worden hiervan door de syndicus op de hoogte gesteld via mail. Ik blijf hier speciaal voor thuis, werken worden uitgevoerd, alles in orde.

- 18 maart krijgt mijn partner een mail (hij zit in het buitenland dus ziet die mail niet). Later op de week wederom een mail met de vraag om te antwoorden, geen antwoord aangezien de mail niet gelezen wordt. Maandag 25 maart krijg ik telefoon van de syndicus, ik kan niet opnemen (ben op mijn werk tot 21u30) syndicus spreekt voicemail in, ik stuur een beleefd sms'je "Beste, momenteel kan ik geen telefonisch contact opnemen aangezien ik op mijn werk ben, woensdag is er niemand thuis en kan er dus geen toegang verleend worden. mvg". Kort daarna telefoon van onze huisbaas, ik kan niet opnemen, er werd niets ingesproken, verder niets meer gehoord.
Aangezien ik moest gaan werken en ik de zaak niet vertrouwde, heb ik op de binnenzijde van de voordeur mijn reservesleutel laten steken, het slot van de garagepoort werd reeds vervangen. Omstreeks 14uur komt de zoon van mijn partner een aantal spullen halen, ziet hij mensen via een ladder, over het dak van onze garage, naar het dak van de appartementen boven ons gaan.
Daarnaast zie ik bij thuiskomst sporen van ladders die in onze moestuin gestaan hebben (heb hier foto van genomen). Van de deur van de garage die uitgeeft op de tuin hebben wij geen sleutel, deze was dus niet op slot, of er mensen in de garage zijn geweest is niet geweten.

Nu mijn vraag over dit laatste: Mag dit zomaar, mogen mensen zonder toestemming in de tuin komen? Wat kan ik hier tegen doen, is het nuttig om een klacht in te dienen bij de politie? In hoeverre moet je toegang verlenen (tot je huis/garage/tuin) tot syndicus/huisbaas? In het huurcontract kon ik hier niet meteen iets over terugvinden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 mar 2013 19:37

Indien geen andere mogelijkheid om toegang te krijgen, en indien het gaat over noodzakelijke werken, moet je toegang verlenen. Weliswaar op afspraak, en zonder schade aan te brengen.

Betreffende de deur in de garage waar u geen sleutel van heeft: een schuifslot langs de binnenkant op plaatsen zorgt ervoor dat men geen toegang heeft tot uw woning (als de garage opgenomen is in uw contract).

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”