Iemand kopieert mijn status (Facebook)

Ellentie
Topic Starter
Berichten: 2

Iemand kopieert mijn status (Facebook)

#1 , 17 jan 2013 11:33

Hallo,

vandaag kwam ik te weten dat iemand van mijn Facebook-vrienden telkens een schermafbeelding van mijn status maakt en deze doorstuurt naar iemand die ik geblokkeerd heb.
Mijn vraag is: mag deze persoon dat zomaar doen? Ik bepaal toch via mijn instellingen zélf dat enkel vrienden dit mogen lezen, dus stel ik me de vraag of die persoon (waarvan ik niet weet wie het juist is) die gegevens zomaar mag doorspelen aan derden? Is dit geen inbreuk op mijn privacy?

Bedankt voor jullie hulp!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 jan 2013 11:19

Vraag hem gewoon daarmee te stoppen. Geen resultaat : ontvrienden. Hij is duidelijk toch je vriend niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Ellentie
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 jan 2013 11:23

Ik wou eigenlijk gewoon weten of dit een inbreuk is op mijn privacy..
Ondertussen is die "vriend" met plezier verwijderd ;)

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 18 jan 2013 11:43

Sjah. Wat als die persoon je toevoegd onder een alias en op die manier je statussen kan lezen.

Zou je dat dan ook omschrijven als een inbreuk op je privacy?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2013 12:00

Of wat indien iemand van je vrienden die geblokkerde persoon op zijn computerscherm laat meelezen. Is dan dan inrbeuk op je privacy?

Mensen moeten eens leren dat ze niet te veel meer over privacy moeten klagen als ze zelf héél hun leven op internet gooien...

Ik heb ook een facebookaccount, maar ga daar echt geen persoonlijke foto's of berichten opzetten, hoor. Het meest persoonlijke dat ik er ooit op gezet heb is één foto van de ruwbouw van ons huis. Voor de rest nog nooit een foto van mij, mijn vriendin of ons zoontje gepubliceerd. Geen enkel bericht over wat er zich in onze relatie afspeelt, waar we op reis gaan, of hoe het op het werk is. Het kan allemaal tegen je gebruikt worden ooit, dus NIET doen.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 18 jan 2013 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 18 jan 2013 12:03

En zoals al dikwijls gezegd: Facebook is een Amerikaans bedrijf.

Redrum
Berichten: 574

#7 , 18 jan 2013 12:07

Sjah. Wat als die persoon je toevoegd onder een alias en op die manier je statussen kan lezen.

ik vermoed dat dat strijdig is met de gebruiksvoorwaarden van Facebook...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 18 jan 2013 12:24

Niet als die persoon zijn andere account verwijderd... Als ik me goed herrinner mag je slechts 1 hebben, maar er is niks dat je verbiedt een nieuwe aan te maken...

Redrum
Berichten: 574

#9 , 18 jan 2013 12:51

Niet als die persoon zijn andere account verwijderd... Als ik me goed herrinner mag je slechts 1 hebben, maar er is niks dat je verbiedt een nieuwe aan te maken...
Het is door Facebook niet toegestaan een alias te gebruiken:

vanop Facebook zelf:

Welke namen zijn toegestaan op Facebook?

Facebook is een community van mensen die hun ware identiteit gebruiken. Het is voor gebruikers verplicht hun echte namen op te geven zodat je altijd weet met wie je contact maakt. Namen mogen geen van de volgende elementen bevatten:
Symbolen, cijfers, ongebruikelijk hoofdlettergebruik, herhalende tekens of interpunctie

Tekens uit meerdere talen

Titels of aanduidingen (bijvoorbeeld professionele of religieuze titels)

Woorden, woordgroepen of bijnamen in plaats van een tweede naam

Aanstootgevende of suggestieve inhoud


Andere dingen waar je rekening mee moet houden:

De naam die je gebruikt moet je echte naam zijn zoals deze wordt weergegeven op je creditcard, je ID-kaart, enzovoort.


Bijnamen mogen als voornaam of tweede naam worden gebruikt, maar alleen als deze variaties op je echte voor- of achternaam zijn, zoals 'Bob' in plaats van 'Robert'.


Je kunt ook een andere naam in je account weergegeven (bijvoorbeeld je meisjesnaam, bijnaam of professionele titel). Dit doe je door een alternatieve naam aan je tijdlijn toe te voegen.


Het account mag de naam van slechts één persoon bevatten. Tijdlijnen zijn alleen bedoeld voor individueel gebruik.


Het is niet toegestaan om je voor te doen als iets of iemand anders

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 18 jan 2013 12:57

Al eens op Facebook rondgekeken? Het gebruik van aliassen wordt overduidelijk gedoogd...

Redrum
Berichten: 574

#11 , 18 jan 2013 12:59


Ik heb ook een facebookaccount, maar ga daar echt geen persoonlijke foto's of berichten opzetten, hoor. Het meest persoonlijke dat ik er ooit op gezet heb is één foto van de ruwbouw van ons huis. Voor de rest nog nooit een foto van mij, mijn vriendin of ons zoontje gepubliceerd. Geen enkel bericht over wat er zich in onze relatie afspeelt, waar we op reis gaan, of hoe het op het werk is. Het kan allemaal tegen je gebruikt worden ooit, dus NIET doen.
Dat is zeer verstandig.

Juridisch gesproken moeten we echter wel blijven benadrukken dat wetgeving omtrent bv portretrecht, auteursrecht of privacy niet automatisch vervalt op het internet.

Ook dat is iets dat mensen eens moeten leren :wink:

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 18 jan 2013 13:05

Mensen moeten vooral eens leren hun privacy instellingen goed te doen.

Mits enig nadenken kunt ge Facebook veilig gebruiken, zonder van die draconische maatregelen te treffen zoals Gebruiker21

Redrum
Berichten: 574

#13 , 18 jan 2013 13:07

Al eens op Facebook rondgekeken? Het gebruik van aliassen wordt overduidelijk gedoogd...

Aan zo'n uitspraken hebben we op een juridisch forum niets. Je zou kunnen stellen dat de meeste verkeersovertredingen ook 'gedoogd' worden, want kleine pakkans, maar het blijven wel overtredingen. Ik dacht dat het gebruik van een alias strijdig was met de gebruiksvoorwaarden, en de feiten geven mij gelijk. Punt.

Valse naamdracht is trouwens niet enkel verboden op Facebook...

Redrum
Berichten: 574

#14 , 18 jan 2013 13:20

Mensen moeten vooral eens leren hun privacy instellingen goed te doen.
Uiteraard, maar het is wel iets te makkelijk om de verantwoordelijkheid altijd volledig in één kamp te leggen.

Mensen doen wellicht het best ook hun voordeur vast als ze niet thuis zijn, maar dat wil niet zeggen dat je hun huis zomaar mag leegroven als ze dat niet doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 jan 2013 13:22

Mensen moeten vooral eens leren hun privacy instellingen goed te doen.

Mits enig nadenken kunt ge Facebook veilig gebruiken, zonder van die draconische maatregelen te treffen zoals Gebruiker21
Dit zijn geen draconische maatregelen, dit is realiteitszin. Mijn echte vrienden zie / hoor ik dikwijls genoeg zodat ze van mij persoonlijk weten waar ik zoal mee bezig ben. Ze zien mijn zoontje dikwijls genoeg om te weten hoe hij eruit ziet. Ze komen dikwijls genoeg bij me thuis om te weten hoe mijn interieur eruit ziet. Ik heb voornamelijk een facebookaccount om ervoor te zorgen dat niet iemand anders een account onder mijn naam aanmaakt. That's it. Ik heb op facebook veel minder "vrienden" of "kenissen" dan dat ik er in real life heb.

Vergeet niet dat alle gegeven die je op facebook zet, hoe goed ze ook afgeschermd zijn, ergens op een server bewaard worden die vroeg of laat kan gehacked worden waardoor al deze informatie buiten je wil om publiek zou kunnen worden. Het "akkefietje" dat de NMBS voorgehad heeft met hun klantenbestand, kan ook gebeuren bij facebook.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”