Foto kind op internet

Visje
Topic Starter
Berichten: 5

Foto kind op internet

#1 , 01 okt 2012 13:26

Mag een nieuwe partner van mijn ex foto's van ons kind openbaar plaatsen op internet? Kind is nog maar 2 jaar oud.
Ik vind het nogal gevaarlijk om zomaar overal foto's te plaatsen.
Ik heb hiervoor geen toestemming gegeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JosD
Berichten: 13

#2 , 07 okt 2012 18:48

U kan zich altijd verzetten tegen het gebruik van uw gegevens (zoals een foto), maar dan moet u daar ernstige redenen voor hebben. U kan zich niet verzetten als het gaat om een gegevensverwerking die is opgelegd door een wet of reglementaire bepaling, of die noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij u partij bent. U beschikt wel altijd over een recht op verzet tegen een ongeoorloofd gebruik van uw gegevens en u mag zich kosteloos en zonder redenen verzetten tegen het gebruik van uw gegevens wanneer deze verwerkt worden voor direct marketingdoeleinden.

Het gebruik van foto’s of video's van roerende (bv. een wagen) of onroerende goederen (bv. een gebouw) valt niet onder de toepassing van deze wetgeving.
Nochtans, wanneer men op basis van de beelden op een redelijke wijze, dus zonder buitengewone inspanningen, een persoon kan identificeren, worden de beelden van de eigendommen persoonsgegevens. De vraag zal met andere woorden geval per geval bekeken moeten worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2012 14:24

JosD, heb je de vraag goed gelezen? Het gaat niet over foto's van de topic starter, het gaat over foto's van het 2-jarige kind van de topic starter.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 15 okt 2012 10:45

En dan nog, recht op afbeelding heeft eigenlijk niks te maken met gegevensverwerking.

De vraag hier is enkel of de toestemming van één van beide ouders voldoende is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2012 13:40

De vraag hier is enkel of de toestemming van één van beide ouders voldoende is.
Da's inderdaad de vraag. Misschien nog concreter: is toestemming van één ouder voldoende, zelfs als de andere ouder expliciet zijn toestemming NIET geeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 15 okt 2012 15:20

Ouders moeten samen beslissen, waarbij men voor het gemak ervan uitgaat dat de andere ouder impliciet akkoord is, tenzij hij/zij dit uitdrukkelijk laat weten.

eylis
Berichten: 8852

#7 , 15 okt 2012 17:01

niet helemaal coorect... het hangt er van af waar de foto terechtkomt en wat het doel is: als het om onschuldige familiekiekjes gaat op sociale media (en niet over commerciele foto's voor bvb reclamedoeleinden) mag en kan één ouder zo'n kiekjes publiceren. dit gaat over het delen van je foto-album met vrienden en familie.
Als je als ouder met je kind een commerciele shoot wil doen, een artikel in een tijdschrift wil publiceren met foto's van je kinderen, dan kan één van de ouders zich daar legitiem tegen verzetten en is er dus akkoord van beiden expliciet nodig.

Visje
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 19 okt 2012 13:43

De vader heeft niet de foto op internet gezet, maar de nieuwe partner.
Of hij toestemming gegeven heeft, weet ik niet.
Ik heb persoonlijk bezwaar tegen gebruik foto's op internet van kinderen.
Iedereen kan deze foto's gewoon kopiëren of gebruiken...

NinaD
Berichten: 1

#9 , 10 okt 2013 15:16

Mag ik vragen wat nu het juiste is? Ik zit met hetzelfde probleem en de foto's worden commercieel gebruikt. De vriend van mijn ex is fotograaf .

Franciscus
Berichten: 38739

#10 , 11 okt 2013 00:31

Al eens lezen :
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Beide ouders hebben het gezagsrecht over de kinderen. Wanneer zij niet akkoord gaan dienen ze met de (jeugd)rechter te wenden.

Terug naar “Privacy-bescherming”