filmen in eigen huis

freste
Topic Starter
Berichten: 34

filmen in eigen huis

#1 , 27 mar 2012 13:52

Ik ben hier al enkele keren goed geholpen, dus hier nog een poging :D

Mag ik in mijn eigen huis beelden maken met mijn webcam of babyfoon (mits toestemming van iedereen die er woont) waarbij ook een bezoeker wordt gefilmt, en kunnen die beelden eventueel gebruikt worden in een rechtzaak?
Ik moet (wegens omstandigheden) iemand binnenlaten maar ik vrees dat hij ruzie zal beginnen maken.

Het gaat hier om een privésituatie, dus geen winkel, ...
De webcam zou duidelijk zichtbaar zijn, maar niet extra aangegeven.
Indien de bezoeker bezwaar maakt kan hij uiteraard vrijwillig vertrekken of zelfs niet binnenkomen.

Of moet ik dan ergens een aanduiding aanbrengen dat er gefilmd wordt?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 27 mar 2012 16:13

In uw woning doet u wat u wil.
Als de persoon daar niet mee gediend is komt hij inderdaad niet binnen.
Het gebruik van de film is echter niet toegelaten.
Enkel in een rechtszaak kan je (elke) vorm van bewijs naar voor brengen.
Rechter zal dan in principe aftoetsen of het kan gebruikt worden als bewijs

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 27 mar 2012 16:41

Dus ik hoef helemaal niet duidelijk te maken dat er gefilmd wordt?

Een rechter die hierover oordeelt, gaat die de beelden eerst bekijken en dan oordelen of gewoon oordelen op basis van de omschrijving die ik eraan geef (bvb. deze beelden heb ik opgenomen ter bewijs van ...)

Als een rechter ziet dat de beelden niet bewerkt lijken (zeker kan hij het natuurlijk niet weten) zal hij waarschijnlijk sneller de beelden toelaten dan wanneer ik bvb. een stukje uit de beelden knip om enkel te laten zien wat mij goed uitkomt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 27 mar 2012 17:13

Idd beelden mogen niet bewerkt zijn.
Het leveren van bewijs in burgerlijke zaken is wel iets strikter dan in strafzaken.
Maar vb een opgenomen gesprek waarbij één deelnemer (zichzelf) de toelating heeft gegeven is perfect bruikbaar.
Een van mijn kennissen heeft dat enkele jaren geleden perfect kunnen toepassen. De bediende had voor hem het gesprek opgenomen waarin een potentiële klant (waarvoor ze kosten hadden gemaakt) zei dat zijn bestelling(en) veel minder gingen zijn.
Opname was bedoeld om gewoon te weten wat er daarna gezegd was toen die mededelingen ook vielen.
Gezien klant niet met de beloofde bestellingen over de brug kwam ( contract) is de bandopname gebruikt geweest in de rechtbank.

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 27 mar 2012 17:57

Bedankt voor de info!

Bijkomend nog een vraagje, als ik iemand vraag om mijn woning te verlaten (wel vrijwillig binnengelaten) en die persoon weigert, veronderstel ik dat ik de politie mag bellen?
Op basis waarvan kan de politie dan ingrijpen? Is dit dan huisvredebreuk?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 27 mar 2012 18:04

Neen.
U hebt de persoon binnengelaten. Hij heeft daarvoor (om binnen te komen) niets strafbaars gedaan.
Dus politie is niet bevoegd en kan dus om die reden niet tussenkomen.
Zij kan hem dus ook niet buitenzetten noch zijn identiteit vragen en controleren. Derhalve kan politie ook niet nagaan of betrokkene daar wel woont. Gezien zij dat niet kunnen nagaan moet ondersteld worden dat betrokkene een bewoner is. Hier geldt dan ook de grondwet art 15. U zal zich moeten wenden naar een deurwaarder en via de rechtbank een vonnis van uitdrijving vragen.
Sorry, maar ik kan daar ook niets aan doen.

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#7 , 27 mar 2012 21:43

Neen.
U hebt de persoon binnengelaten. Hij heeft daarvoor (om binnen te komen) niets strafbaars gedaan.
Dus politie is niet bevoegd en kan dus om die reden niet tussenkomen.
Zij kan hem dus ook niet buitenzetten noch zijn identiteit vragen en controleren. Derhalve kan politie ook niet nagaan of betrokkene daar wel woont. Gezien zij dat niet kunnen nagaan moet ondersteld worden dat betrokkene een bewoner is. Hier geldt dan ook de grondwet art 15. U zal zich moeten wenden naar een deurwaarder en via de rechtbank een vonnis van uitdrijving vragen.
Sorry, maar ik kan daar ook niets aan doen.
Dus ik kan niemand dwingen om mijn eigen huis te verlaten behalve via de rechtbank?
Dat is toch te gek voor woorden?!
Niet dat ik je niet geloof, ik ben gewoon enorm verbaasd...

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 27 mar 2012 22:20

Tja,
U hebt hem binnen gelaten
In burgerlijke zaken is politie niet bevoegd een deurwaarder wel
Er zijn geen strafbare feiten gebeurd.
Ik wacht nog altijd om een antwoord, dat het niet zo zou zijn.
Elk ingrijpen van de politie om die reden is ongrondwettelijk, tegen de rechten van de mens enz enz en maakt de politieambtenaren vervolgbaar voor onwettig en onnodig gebruik van geweld (mochten ze dat gebruiken).
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 mar 2012 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#9 , 27 mar 2012 22:46

Ik wacht nog altijd om een antwoord.
Hoe bedoelt u?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 27 mar 2012 22:49

Dat het niet zo zou zijn.
Was een vraag aan eenieder :D

freste
Topic Starter
Berichten: 34

#11 , 27 mar 2012 23:00

ah ok, ik dacht dat ik een vraag van u had gemist ofzo :D

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 27 mar 2012 23:05

Tot hiertoe heb ik daar dus nog geen valabel antwoord op gekregen zodoende :lol:

Ragnarok
Berichten: 54

#13 , 21 aug 2012 09:09

Tja,
U hebt hem binnen gelaten
In burgerlijke zaken is politie niet bevoegd een deurwaarder wel
Er zijn geen strafbare feiten gebeurd.
Ik wacht nog altijd om een antwoord, dat het niet zo zou zijn.
Elk ingrijpen van de politie om die reden is ongrondwettelijk, tegen de rechten van de mens enz enz en maakt de politieambtenaren vervolgbaar voor onwettig en onnodig gebruik van geweld (mochten ze dat gebruiken).
Meen je dit nu? Als ik iemand zou toestaan even bij mij binnen te komen en deze persoon begint zich zo hatelijk te gedragen dat ik hem wil buitengooien, heb ik hiertoe niet het recht? Het lijkt mij nochtans logisch dat de Politie iedereen die niet staat ingeschreven bij mij de toegang tot de woonst kan verbieden.
Ik spreek je zeker niet tegen, maar dit lijkt mij zo absurd.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 21 aug 2012 09:14

Politie kan niet toegang tot woonst verbieden (of buitenzetten), enkel bewoner kan dat. Deurwaarder kan dit wel (in opdracht van bewoner), en kan politie inschakelen als "sterke arm".

eylis
Berichten: 8840

#15 , 21 aug 2012 09:21

andere denkpiste:
ik denk dat je de politie wél kan oproepen met de melding dat je persoon X eerst wel vrijwillig toegang hebt verleend tot je huis, maar dat deze persoon zich in de loop van het gesprek agressief begint te gedragen; Eerst verbaal en dat je dus gevraagd hebt aan de persoon je woning te verlaten en dat de agressie zich nu uit in fysiek bedreigend gedrag.
Iemand die je woonst niet wenst te verlaten dat is duidelijk agressief gedrag.
Mijn redenering? je persoonlijke vrijheid wordt bedreigd en deze situatie kan escaleren in gevaarlijke toestanden.
Iemand die je huis niet wenst te verlaten doet wél inbreuk op je persoonlijke rechten en dat is een wél misdrijf.
Ik vermoed overigens als je de politie belt wanneer iemand je woonst niet wil verlaten (en je zegt aan de hoorn: dank uwel, ik zal de voordeur openen zodat u meteen binnen kan treden) dat de boosdoener wel snel het hazepad zal kiezen :-)

Terug naar “Privacy-bescherming”