filmen in eigen huis

Franciscus
Berichten: 38603

Re: filmen in eigen huis

#31 , 22 aug 2012 18:51

Gezien men betrokkene heeft binnengelaten is er geen huisvredebreuk dus is er geen strafbaar feit.
Wetgeving is specifiek op het openbaar domein gericht en alle andere wetten vermelden steeds om welke reden men een niet openbaar domein mag betreden of hoe te handelen.
vb § 2. Overeenkomstig de richtlijnen en onder de verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie
§ 3. Teneinde de openbare veiligheid.

Bestuurlijk is niet gerechtelijk en zijn preventieve zaken: zo kan een OBP (een commissaris of hoofdcommissaris) iemand bestuurlijk aanhouden en laten opsluiten voor max 12 uur indien er een gevaar voor openbare veiligheid is dus we starten daar steeds vanop het openbare domein. En binnen in huis is dus geen openbaar domein. 8_)
Ik denk hier ook aan openbare dronkenschap .... in huis mag men (in principe) dronken zijn. In huis mag men overlast bezorgen aan andere bewoners. Politie kan dan optreden bij een overtreding (roepen en tieren) met het opstellen van een (GAS) PV indien het een vaststelling van elektronische muziek betreft ( andere regelgeving = wanbedrijf) en heterdaad en dan kan een officier van gerechtelijke politie ( hoofdinspecteur, commissaris en hoofdcommissaris) WEL binnen want dat is heterdaad. En OGP's zijn uit hoofde van hun functie bevoegd. Zij hebben op dat ogenblik de bevoegdheid van een onderzoeksrechter. Op het ogenblik dat zij een hogere officier in casu de procureur des Konings verwittigen hebben zij die bevoegdheid niet meer.
Als bestuurlijk officier hebben zij verantwoording af te leggen aan aan de hoogste bestuurlijke officier van het grondgebied en dat is de burgemeester van de gemeente waar het feit zich heeft voorgedaan.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 aug 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ragnarok
Berichten: 54

#32 , 23 aug 2012 07:30

Ik geef het op, Franciscus is te slim voor mij :)
Ik blijf het raar vinden maar ik kan geen enkel argument meer bedenken om eventueel toch te kunnen optreden. Toch blijf ik het straf vinden :)

eylis
Berichten: 8842

#33 , 23 aug 2012 08:42

ok, dan weten we wat me moeten doen als een "toegelaten" bezoeker agressief wordt in je huis.
Want strikt genomen mag hij/zij je dus dood meppen als je hem binnengelaten hebt.
dus, wat doe je: je neemt je mobieltje,
je loopt je je huis uit (je roept de kerel eventueel nog even iets vervelend-smalend toe :-) en wacht (achter het hoekje) tot de "agressor" je achternakomt
Je sluit snel de deur achter hem en als de kerel dan nog lelijk doet: bel je dàn politie dat je op straat aangevallen wordj...

klopt het zo Fransiscus? :-)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#34 , 23 aug 2012 10:57

Je moet inderdaad de deur openlaten want anders kan men u nog vervolgen voor gijzelneming.
Nl. het tegen zijn wil opsluiten 8_)

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#35 , 08 aug 2016 13:47

Als is deze discussie reeds gesloten wil ik hierop toch nog iets aanvullen. Men kan iemand op bestuurlijk vlak perfect uit de woning halen en deze bestuurlijk opsluiten ter voorkomen van het plegen van een misdrijf cfr Art 31.3 WPA.

katwezel
Berichten: 375

#36 , 09 aug 2016 07:22

Ik kan mij vergissen maar dacht dat je als je camera's hebt staan er ook een bijhorende pictogram aan de normale inkom van buiten gezien moet staan zodat bezoekers weten dat ze gefilmd worden ,

Kloek
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#37 , 12 aug 2016 09:39

Geld dit ook voor een nep-camera?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#38 , 12 aug 2016 09:44

Geld dit ook voor een nep-camera?
Neen, als je niemand echt filmt, zie ik niet in waarom je een pictogram zou moeten hangen dat je iemand WEL filmt. Voor een nep-wapen heb je ook geen wapenvergunning nodig (wat uiteraard nog niet wil zeggen dat je er zomaar mee over straat mag lopen, natuurlijk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kloek
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#39 , 12 aug 2016 12:22

Omdat, als je zo'n pictogram niet hangt mensen weten dat het een nepper is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#40 , 12 aug 2016 12:30

Omdat, als je zo'n pictogram niet hangt mensen weten dat het een nepper is?
Er hangen in Vlaanderen genoeg echte camera's waar dit pictogram toch ontbreekt, hoor. Niemand belet u natuurlijk om WEL zo'n plaatje te hangen, zodat alles er echter uitziet, maar verplicht ben je niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”