foto's van mijn woning staan ongevraagd op billionhomes.com

digits
Berichten: 224

Re: foto's van mijn woning staan ongevraagd op billionhomes.

#31 , 05 jun 2012 08:23

@Bart, de zoekmachines zoeken naar bestaande sites op basis van criteria, maar ze kopiëren de gegevens niet naar eigen servers
Ik denk dat u zou verschieten als u zou weten hoeveel informatie Google over ons weet én opslaat. Ze zullen niet enkel de hele immoweb website ook ergens in hun databases hebben staan, ze weten bovendien wanneer iemand zoekt op bvb "woning brussel". De kans is groot dat er dan, naast die zoekopdrachten ook enkele betaalde advertenties staan van concurrenten met als titel "Woning gezocht in Brussel ?"

Spideren verbieden == Google illegaal maken.
What's published on the internet, stays on the internet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#32 , 05 jun 2012 13:21

die alle woningen ongeacht de status van deze archiveert, waarbij eigenaars en ook vastgoedmakelaars rechtstreeks met elkaar in contact kunnen komen om hun vastgoed te evalueren en erover te communiceren.
Dit is crapuleus in strijd met de rechten op de privacy.

walter9
Berichten: 3

#33 , 13 jul 2012 15:39

Ze hebben er nu blijkbaar een blog bij; http://blogeurope.billionhomes.com/ . Die site is blijkbaar dan toch verkeerd begrepen door de media, FOB en BIV; voor mij is het duidelijk mocht er iets ernstig mis zijn geweest met deze site, zoals het BIV vermeld, dan zouden ze waarschijnlijk al lang offline zijn gehaald. Zoals ze schrijven in hun persbericht is het ook waarschijnlijk zo dat bepaalde belangen spelen en dat het duidelijk is dat het BIV geen transparantie van de markt wilt. Ik als consument ben duidelijk voorstander VOOR zo'n sites zodat ik mijn woning kan vergelijken met andere woningen zonder (partijdige) informatie te krijgen van een vastgoedmakelaar. Nadien zie ik wel wat ik wil, en kan ik met mijn vastgoedmakelaar op een gelijk niveau over mijn woning spreken en hem alsnog de transactie laten doen maar nu heb ik tenminste onpartijdige informatie.

Reclame

Billionhomes
Berichten: 4

#34 , 27 sep 2012 13:43

.

BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Schriftelijke vragen en antwoorden - 16-07-2012
DO 2011201209274

Vraag nr. 183 van de heer volksvertegenwoordiger Frank Wilrycx van 14 juni 2012 (N.) aan de vice eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee:
Dubieuze immo-websites (MV 12046).

De website "Billionhomes.com" tracht een vastgoedarchief te zijn met miljoenen woningen uit de ganse wereld. Er staan op de website 312.366 Belgische woningen - inclusief foto's - te koop of te huur.
Naar verluidt zou "Billionhomes.com" de advertenties van woningen die te koop of te huur staan in België echter ongevraagd publiceren. Ook woningen die reeds verkocht of verhuurd werden, staan nog online. Hierdoor kan iedereen ongewenst de binnenkant van een woning bekijken. Dit uiteraard tot ongenoegen van de eigenaar of huurder die deze ongevraagde informatie terug offline wenst te halen. En dat lukt naar verluidt niet zomaar... Een eigenaar of huurder van een woning moet zich eerst registreren en nadien een vergoeding betalen om onjuistheden te laten corrigeren. Ook vastgoedmakelaars ondervinden problemen met deze website. Eventuele prijswijzigingen die worden doorgevoerd, worden op de website "Billionhomes.com" niet automatisch aangepast.

1. Bent u op de hoogte van de problematiek rond deze website?
2. Zijn er nog andere gevallen van dubieuze immo-sites bekend bij de minister?
3. Overweegt u hierin tussen te komen?

Antwoord van de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee van 12 juli 2012, op de vraag nr. 183 van de heer volksvertegenwoordiger Frank Wilrycx van 14 juni 2012 (N.):

1. De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de FOD Economie ontving twee klachten betreffende de door het geachte lid vermelde website. De website beweert geen zoekertjessite te zijn met advertenties van te koop of te huur aangeboden vastgoed, maar wel een vastgoedarchief waarin gegevens over vastgoed die publiek beschikbaar zijn of waren, bijvoorbeeld via immoadvertenties (historische vraagprijzen, oppervlakte, aantal kamers, enzovoort) worden verzameld en aangevuld met gegevens verstrekt door de website zelf en door de internetgebruikers.

2. Er werden bij de ADCB van de FOD Economie in deze context geen klachten ontvangen betreffende andere websites.

3. De ADCB van de FOD Economie heeft een administratief onderzoek opgestart om na te gaan of er op de voornoemde website inbreuken worden gepleegd op wetgeving waarvoor de ADCB bevoegd is.
In de huidige stand van zaken zijn er geen elementen om te kunnen concluderen dat op voornoemde website zulke inbreuken worden gepleegd.

BRON: BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS http://www.dekamer.be/doc/qrva/pdf/53/53k0074.pdf



.

IrisCee
Berichten: 2

#35 , 22 okt 2015 12:35

Ik zie dat dit onderwerp reeds een paar jaar geleden is.. Het is echter nog steeds een recent probleem. Ik heb er minder problemen mee dat er foto's van mijn woning op de site staan, maar wel dat het adres en huisnummer er bij staat. Zonder adres heb ik er veel minder moeite mee (de advertentie helemaal weghalen zou natuurlijk nog beter zijn), maar ik neem al genoegen met wat meer privacy.
Waarom hebben ze ook persé het exacte adres nodig om een woning te beoordelen? Het lijkt me echt vragen om inbrekers.
Ik heb ook al een 'standaard' mail van hen ontvangen dat zij de Wikipedia van immoland zijn en dat ik niets kan ondernemen als eigenaar.
Is er nog nieuws hieromtrent?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#36 , 22 okt 2015 13:28

Blijkbaar loont het niet voor de politici-egotrippers om hiervoor een initiatief te nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#37 , 22 okt 2015 15:00

Dankzij dit topic heb ik gezien dat mijn huis er ook op stond.

Even een account aangemaakt, bevestigt dat ik eigenaar was van die woonst, en ik kon het huis gewoon schrappen.
Is dit niet voldoende voor de meesten hier dan?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#38 , 22 okt 2015 15:17

Ik vraag me af of er op basis van de privacywetgeving niets aan te doen is. Heb een mailtje gezonden naar de privacycommissie met de vraag of het adres (gemeente, straat, huisnummer) in combinatie met een foto van de woning beschouwd kan worden als een persoonsgegeven in de zin van de privacywet. Indien ja dan denk ik dat er mogelijk een grond is om hen aan te vallen. Ik denk dat dergelijke argumentatie werd geaccepteerd in Duitsland en om die reden google street view daar niet beschikbaar is.

We'll see.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

IrisCee
Berichten: 2

#39 , 22 okt 2015 15:25

@Blaatpraat: ik heb ook een account aangemaakt, maar kan nergens vinden waar/hoe ik die kan verwijderen hoor. Kan enkel een 'meld probleem' vinden en daar staat dan volgende:
"Opgelet! Wij antwoorden alleen maar op vragen die niet op de help paginas staan! Vraag dus bijvoorbeeld niet om een woning te verwijderen uit het archief van Billionhomes."

berenod
Berichten: 942

#40 , 22 okt 2015 17:10

Volgens hun eigen veelgestelde vragen is het niet mogelijk een woning te verwijderen, zelfs niet als eigenaar!
Kan ik mijn woning van de website Billionhomes verwijderen?
De informatie die wij geven via onze zoekmotor is openbare informatie, dat verzameld werd uit openbare bestanden en gegevens. Billionhomes heeft miljoenen woningen op de site en is een archief dat openbare gegevens gebruikt voor het weergeven van woningen om de transparantie op de vastgoedmarkt te bevorderen. Wij verwijderen dus geen vastgoedinformatie van Billionhomes.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#41 , 22 okt 2015 17:23

De informatie werd inderdaad verzameld en verwerkt vanuit openbaar toegankelijke bronnen. Maar de vraag is of 1) er voor deze verwerking een toestemming moest worden bekomen en 2) of de verwerking geoorloofd is gelet op de bedoeling waarmee de initiële informatie werd verstrekt. En dan komt nog de vraag van de eigendomsrechten op eventuele foto's. Indien deze vanop de openbare weg genomen zijn is dat één zaak, interieur is iets heel anders.

Privacywet:

Hoofdstuk II. Algemene voorwaarden voor de rechtmatigheid van de verwerking van
persoonsgegevens
Art. 4. § 1. Persoonsgegevens dienen :
1° eerlijk en rechtmatig te worden verwerkt;
2° voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden te worden verkregen
en niet verder te worden verwerkt op een wijze die, rekening houdend met alle relevante factoren,
met name met de redelijke verwachtingen van de betrokkene en met de toepasselijke wettelijke en
reglementaire bepalingen, onverenigbaar is met die doeleinden. Onder de voorwaarden vastgesteld
door de Koning na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer,
wordt verdere verwerking van de gegevens voor historische, statistische of wetenschappelijke
doeleinden niet als onverenigbaar beschouwd;
3° toereikend, terzake dienend en niet overmatig te zijn, uitgaande van de doeleinden waarvoor zij
worden verkregen of waarvoor zij verder worden verwerkt;
4° nauwkeurig te zijn en, zo nodig, te worden bijgewerkt; alle redelijke maatregelen dienen te worden
getroffen om de gegevens die, uitgaande van de doeleinden waarvoor zij worden verkregen of
waarvoor zij verder worden verwerkt, onnauwkeurig of onvolledig zijn, uit te wissen of te verbeteren;
5° in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen te identificeren, niet langer te worden bewaard
dan voor de verwezenlijking van de doeleinden waarvoor zij worden verkregen of verder worden
verwerkt, noodzakelijk is. De Koning voorziet, na advies van de Commissie voor de bescherming van
de persoonlijke levenssfeer, in passende waarborgen voor persoonsgegevens die, langer dan hiervoor
bepaald, voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden worden bewaard.

De vraag is m.i.: is een adres van een woning, gekoppeld aan een foto, een persoonsgegeven?

Def. persoonsgegevens:
Art. 1. § 1. Voor de toepassing van deze wet wordt onder “persoonsgegevens” iedere informatie
betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon verstaan, hierna “betrokkene”
genoemd; als identificeerbaar wordt beschouwd een persoon die direct of indirect kan worden
geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificatienummer of van één of meer specifieke
elementen die kenmerkend zijn voor zijn of haar fysieke, fysiologische, psychische, economische,
culturele of sociale identiteit.

Er zijn reeds beslissingen waarbij een IP-adres als een persoonsgegeven werd beschouwd aangezien het in staat stelt de identiteit van de betrokkene te achterhalen. Mij lijkt het dat een adres, zeker samen met een foto, ook een persoonsgegeven zou kunnen zijn.

Heb uit nieuwsgierigheid de vraag gesteld aan de privacycommissie, we zullen zien.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wim78
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#42 , 14 jun 2016 19:49

Het verschil tussen zimmo en billionhomes is wel HEEL verschillend!

Zimmo heeft toestemming van vastgoedmakelaars om AL hun panden te publiceren, eigenlijk net hetzelfde als immoweb, alleen betaal je voor immoweb per zoekertje, bij zimmo voor al de zoekertjes.
Let er dus op, dit is MET(!!!!!) toestemming.

Dan is er billionhomes, die ZONDER(!!!!) toestemming foto's en informatie van andere (immo)websites haalt, en daarmee overtreden ze MEERDERE wetten (copyright, schending van privacy,enz...)!!!

Hun grootste inbreuk is volgende (en daar ga ik ze op pakken!!)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_8 ... an_de_Mens

MaTra
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#43 , 11 okt 2016 17:21

Er zijn tegen Billionhomes talrijke individuele en zelfs collectieve klachten gedeponeerd en, raar maar waar, er is inmiddels info te vinden dat ze ook een rechtzaak ivm inbreuk op privacywetgeveing, gewonnen hebben.
De redenering is "wat eens publiek stond, blijft publiek". Lijkt me wat kort door de bocht maar ook wij krijgen onze woning (aangekocht september 2012) met geen stokken van het web. :(
Mocht er iemand weten hoe je bij Billionhomes een persoon aan de lijn (of aan de mail :-) kan krijgen hadden we het graag vernomen. Talrijk verzoeken
, ook het claimen van onze eigendom, heeft niet geholpen.
Marc en Nadine, Steenhuize

Terug naar “Privacy-bescherming”