internetcriminaliteit

Jan S
Topic Starter
Berichten: 397

internetcriminaliteit

#1 , 11 jan 2007 16:22

Het is nu al bijna een maand dat mijn antivirus (Bullguard) regelmatig melding geeft dat een IP-adres mijn pc probeert binnen te dringen! Het is telkens het zelfde adres.

Mijn vragen:

1/ kan het IP-adres gebruikt worden om de persoon/reclamemaker/hacker te traceren?
2/ kan hier iets tegen gedaan worden? (klacht indienen?)

Alvast bedankt

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 jan 2007 15:52

?Art.51.Strafbare poging bestaat, wanneer het voornemen om een misdaad of een wanbedrijf te plegen zich heeft geopenbaard door uitwendige daden die een begin van uitvoering van die misdaad of van dat wanbedrijf uitmaken en alleen ten gevolge van omstandigheden, van de wil van de dader onafhankelijk, zijn gestaakt of hun uitwerking hebben gemist.Art.550bis.? 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfentwintig duizend frank of met een van die straffen alleen...?(Strafwetboek ).

U kan hiertegen dus strafklacht neerleggen,rechtstreeks of via de politie,bij de procureur des Konings en u ZONODIG burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Jan S
Topic Starter
Berichten: 397

#3 , 19 jan 2007 19:04

bedankt!

Reclame

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 jan 2007 20:49

Jan,
Ik weet dat het misschien een domme opmerking kan lijken, maar ben je zeker dat dat IP-adres niet geassocieerd is met ??n of ander programma dat je op je pc hebt draaien ?
Anti-virus-software kan soms zoeken naar updates zonder dat je dat merkt.

Succes,
Bart

Jan S
Topic Starter
Berichten: 397

#5 , 22 jan 2007 15:42

Zou gerust kunnen hoor bart, maar...bij de tekst staat er: [IP-adres] probeert meermaals uw pc binnen te dringen. Nu kan het aan mij liggen, maar dat vind ik dan toch maar een rare tekst voor een programma dat probeert te updaten.

Nu soit, heb het de laatste dagen niet meer gehad dus ik ga er van uit dat alles terug in orde is.

toch bedankt voor de raad.

Jan

Terug naar “Privacy-bescherming”