politie geeft gegevens door

Tim
Topic Starter
Berichten: 1

politie geeft gegevens door

#1 , 23 dec 2006 16:46

Ik heb een vraag over privacy en ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij zouden kunnen helpen. Ik wil het hele verhaal hier niet in geuren en kleuren vertellen (om de privacy van de betrokkenen te beschermen :)), maar het gaat om (een meerderjarig) iemand die een tijdje geleden gearresteerd is door de politie na een klein misdrijf. Na verhoor kwam het tot een minnelijke schikking. Die persoon heeft de boete gewoon betaald, en daarmee zou de kous af geweest zijn. Dat was echter niet het geval: zijn moeder er kwam via heel wat verwikkelingen die ik hier niet wens te vertellen achter dat haar zoon een zware boete had moeten betalen. Omdat hij niet wilde vertellen waarvoor heeft ze naar de politie gebeld, en die hebben haar alles verteld. De zoon is meerderjarig. Volgens mij mag dit niet zomaar, klopt dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#2 , 16 apr 2007 22:11

Volgens mij mag dat inderdaad niet.

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#3 , 16 apr 2007 22:15

Dit omwsille van het absolute karakter van persoonlijkheidsrechten, dat houdt in dat zij tegenover IEDEREEN kunnen worden ingeroepen (erga omnes)
Ook zijn deze rechten universeel, dat wijst erop dat er geen uitzonderingen bestaan maar dat elke persoon (en mbt tot sommige rechten zelfs rechtspersonen ook) deze rechten kan inroepen.
Dit zijn de principles die ten gronde liggen aan het persoonlijkheidsrecht en die men in elk handboek zal kunnen terugvinden. Kijk bijvoorbeeld eens in deel 1, P 182, randnrs 435 en 436 van het compendium van^personen- en familierecht, opgesteld door Patrick Senaeve.

Reclame

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#4 , 16 apr 2007 22:21

De privacy bescherming houdt enigzins het recht op verzet tegen binnendringing in de prive-sfeer en anderzijds ook het recht op verzet tegen openbaarmaking van het priv?-leven in.
In dit geval is het moeilijk aanvaardbaar dat het recht op privacy kon worden beperkt door het inlichten van de moeder.

Daarenboven kan in dit geval ook het principe dat het strafonderzoek geheim is, geschonden zijn.

Heye
Berichten: 468

#5 , 17 apr 2007 10:56

Hallo,

Juist dit mag inderdaad niet. Enkel bij de lokale maken ze al eens een uitzondering omdat men dichter bij de inwoners staat.Tevens als de zoon nog inwoont bij de ouders zal de betrokken agent dit hebben gezien als informatie plicht t.o.v. de ouder

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

dieke
Berichten: 1299

#6 , 17 apr 2007 19:21

Indien het inderdaad zo is dat de zoon nog inwoont bij zijn ouders, vind ik het ook niet meer dan normaal dat mama ingelicht wordt. Wet of geen wet. Je zal maar met een crimineel onder 1 dak wonen en daarvan niet ingelicht worden...

Terug naar “Privacy-bescherming”