CC in plaats van BCC

EvilFreD
Topic Starter

CC in plaats van BCC

#1 , 23 mar 2011 23:44

Ik kreeg vandaag een e-mail van *pieep* (een krant).
Dat ik deze e-mail kreeg was het gevolg van mijn inschrijving een tijdje terug als 'burgerreporter'.
Nu riepen ze iedereen op om hun feedback te geven over op handen zijnde veranderingen inzake.
Bon, het hoe en waarom doet niet zo terzake, maar het mag duidelijk zijn dat ze daarvoor dus iedereen die ingeschreven staat als burgerreporter een e-mail gekregen heeft.
Hierbij zijn de verantwoordelijken voor het verzenden van de e-mail helaas niet zo voorzichtig geweest met de gegevens van hun 'cliënteel".
In plaats van BCC te gebruiken, hebben ze doodleuk iedereen onder CC een kopie van de mail gestuurd.
Iedere geadresseerde heeft dus nu het e-mailadres van iedere andere geadresseerde.
Hiermee worden dus persoonsgegevens, waarvan we allemaal dachten dat die in veilige handen waren, en niet voor andere doeleinden gebruikt zouden worden als de communicatie met ons, op straat gegooit.

Nu heb ik geen zin/tijd/geld om hier persoonlijk iets aan te doen. Maar ik vraag me toch af of er niet iets is waardoor ik één of andere instantie er kan toe bewegen om deze gang van zaken eens aan de kaak te stellen. Of een tik op de vingers te doen geven.
Ideetjes?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 24 mar 2011 17:18

De privacycommissie.

EvilFreD
Topic Starter

#3 , 24 mar 2011 17:54

E-mailtje gestuurd.
Dank u wel!
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

EvilFreD
Topic Starter

#4 , 25 mar 2011 22:56

Als één van de geadresseerden hier misbruik van maakt door ongewenste e-mails te sturen, kan dat op zich dan ook strafbaar zijn?
Ik ontving zojuist een e-mail van één van hen, waarbij in de CC een groot deel van de andere geadresseerden staan.

EvilFreD
Topic Starter

#5 , 25 mar 2011 23:04

Als ik het goed heb, overtreding van de artikels 4 en 5 en 9§2 van de Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens?

float

#6 , 26 mar 2011 09:56

Art. 3, § 2 Privacywet: "Deze wet is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens die door een natuurlijk persoon in activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden wordt verricht."

Wat staat er in die e-mail?

bartvdv

#7 , 26 mar 2011 11:41

Ik vraag mij eigenlijk wel af in welke mate je hier van een inbreuk op de privacy kan spreken. Je bent medereporter bij een krant en wordt op de hoogte gehouden. Dat je medereporters in CC staan, lijkt mij geen inbreuk. Dat zou eigenlijk ook willen zeggen dat het verboden zou moeten zijn om telefoonnummers van een 'collega' door te geven, of de woonplaats vrij te geven. Of het verboden zou moeten zijn om op een beurs rond te lopen met een naamplaatje.

EvilFreD
Topic Starter

#8 , 26 mar 2011 18:36

Wat staat er in die e-mail?
Reclame voor een persoonlijk blog
Ik vraag mij eigenlijk wel af in welke mate je hier van een inbreuk op de privacy kan spreken. Je bent medereporter bij een krant en wordt op de hoogte gehouden. Dat je medereporters in CC staan, lijkt mij geen inbreuk. Dat zou eigenlijk ook willen zeggen dat het verboden zou moeten zijn om telefoonnummers van een 'collega' door te geven, of de woonplaats vrij te geven. Of het verboden zou moeten zijn om op een beurs rond te lopen met een naamplaatje.
Bij de inschrijving hier op het forum vroeg men ook uw e-mail adres. Bent u nu adviseur in dienst van dit forum?
Of u op een beurs rondloopt met een naamkaartje is uw eigen keuze. Niemand gaat u verbieden het af te doen.
(Heb vandaag op een beurs rond gelopen, met een naamkaartje in mijn achterzak)

bartvdv

#9 , 26 mar 2011 20:00

... mijn inschrijving een tijdje terug als 'burgerreporter'.
Nu riepen ze iedereen op om hun feedback te geven over op handen zijnde veranderingen inzake...
...Bij de inschrijving hier op het forum vroeg men ook uw e-mail adres. Bent u nu adviseur in dienst van dit forum?
Ik kan de ene quote echt niet verbinden met de andere. Ik ben gewoon een gebruiker. Ik heb me niet opgegeven als 'adviseur'.

Dat je daar niet tevreden over bent, kan ik begrijpen, maar een e-mail naar de verantwoordelijke had het probleem toch kunnen verhelpen?

EvilFreD
Topic Starter

#10 , 26 mar 2011 20:33

En ik zie niet in hoe ik 'in dienst' ben getreden bij X, of hoe ik een collega werd van andere burgerreporters.
Overigens kan ik u melden dat ik al ooit, met succes, protest aantekende tegen mijn vermelding op een lijst met telefoonnummers bij een werkgever.

Ik moet overigens eerlijkheidshalve vermelden dat ik mijn persoonsgegevens overal rondstrooi.
Wat ik met mijn eigen persoonsgegevens doe is echter mijn zaak.
Maar anderen kunnen daarover niet in mijn plaats over beslissen.

Terug naar “Privacy-bescherming”