Politie in woning laten

Koeke
Topic Starter
Berichten: 57

Politie in woning laten

#1 , 20 feb 2011 20:06

Is men eigenlijk verplicht de politie in uw woning binnen te laten wanneer deze het vragen ?

Ik dacht toch dat men deze de toegang tot uw woning mag ontzeggen indien deze bvb geen huiszoekingsbevel hebben .

Of heb ik het verkeerd voor ?

In welke gevallen heeft de politie geen huiszoekingsbevel nodig om de woning te mogen betreden zonder toestemming ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 feb 2011 20:19

Ingeval van betrapping op heterdaad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38772

#3 , 21 feb 2011 08:31

.... en de gelijkgestelde gevallen

Reclame

Vealing
Berichten: 23

#4 , 21 feb 2011 20:54

.... en de gelijkgestelde gevallen
wat moet ik verstaan onder gelijkgestelde gevallen? kan je een voorbeeld geven?

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 21 feb 2011 21:11

Wetboek van Strafvordering Art. 41. Het misdrijf ontdekt terwijl het gepleegd wordt of terstond nadat het gepleegd is, is een op heterdaad ontdekt misdrijf.
Als ontdekking op heterdaad wordt ook beschouwd het geval dat de verdachte door het openbaar beroep wordt vervolgd en het geval dat de verdachte in het bezit wordt gevonden van zaken, wapens werktuigen of papieren, die doen vermoeden dat hij dader of medeplichtige is, mits dit kort na het misdrijf geschiedt.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 21 feb 2011 21:27

Dus, voorbeeld: als kort na een gewapende overval, iemand een straat verderop voor zijn venster met een geweer staat te zwaaien, is dat een gelijkgesteld geval.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38772

#7 , 21 feb 2011 22:09

hulpgeroep, noodgeval, 100/101/112 oproep van binnen.
Gevaarlijk persoon ( ziek) enz enz
persoon in gevaar in huis.....

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 feb 2011 08:35

De wet op het politieambt voorziet die gelijkgestelde gevallen.

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 22 feb 2011 09:04

De wet op het politieambt voorziet die gelijkgestelde gevallen.
De wet op het politieambt voorziet in "de vorm waarin en de voorwaarden waaronder de opdrachten door de agenten van politie worden vervuld".
De aan heterdaad gelijkgestelde gevallen staan in het wetboek van strafvordering.

Een noodoproep bijvoorbeeld, is wel een voldoende reden om een woning binnen te gaan, maar natuurlijk geen 'aan heterdaad gelijkgesteld geval' .

Dus, voor de volledigheid:

De politie kan uw huis binnengaan zonder uw toestemming in geval van:
  • heterdaad
  • aan heterdaad gelijkgestelde gevallen
  • noodoproep
  • anderszins onafwendbaar gevaar
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

josephke
Berichten: 74

#10 , 23 apr 2011 08:51

Dus, puur theoretisch, moet men ze niet binnenlaten als ze een verklaring komen opnemen maar kun je dat op het bureau laten doen

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 apr 2011 12:20

Inderdaad.

Franciscus
Berichten: 38772

#12 , 23 apr 2011 13:26

... regel elke politieambtenaar MOET ook al is hij in uniform bij het betreden van de woning zijn legitimatie tonen.
Tonen dus niet afgeven of zo.
Idd u moet de politie niet binnenlaten.....maar dat wil wel zeggen dat u dan steeds naar het politiebureau moet gaan voor een verklaring en dan wachten op uw beurt.
Indien u ook niet gaat zal dat via PV gemeld worden aan het parket of rechter en deze zullen dan andere maatregelen kunnen nemen vb een bevel tot medebrenging een seining tot verhoor of bij lijf neming enz enz .
Leuk is dan als u bij een grenscontrole wordt tegengehouden wegens ' u wordt gezocht komt u eventjes mee aub'.... prachtig begin van een vakantie.

mava105
Berichten: 22354
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 23 apr 2011 13:43

En zal meneer den agent en zijn vriendjes dan een volgende keer niet eens een keertje nader toekijken, waarom zij bij u niet binnen mocht? Had die persoon misschien iets weg te steken, of geen zuiver zieltje?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#14 , 23 apr 2011 15:50

Dat doet niet ter zake. Je moet je niet kunnen verantwoorden. Het valt eveneens te zien in welke hoedanigheid dat ze willen dat je een verklaring aflegt.

Franciscus
Berichten: 38772

#15 , 23 apr 2011 17:43

Klopt volkomen float.
Zolang je geen verdachte bent ( en dan nog) kan je meestal wel afspraken maken voor de standaard gevallen.
ALS het echt iets dringend of belangrijk is dan zal de politie wel het nodige doen en komen ze wel binnen zonder uw goedkeuring want dan is het heterdaad of gelijkgestelde of hebben ze een 'bevelschift'.
Het is alleen als je er een spelletje van wil maken .... dat parket of onderzoeksrechter soms ook met een voorhamer tegen een mug zal meppen ... ook al meegemaakt.

Terug naar “Privacy-bescherming”