Onverwacht bezoek

RoosjeW
Topic Starter
Berichten: 2

Onverwacht bezoek

#1 , 12 feb 2010 23:56

Ik ben een studente in een universitair studentenhome waar ongeveer 100 studenten verblijven. Tot nu toe heb ik geen enkel probleem ondervonden. Tot deze ochtend. Omstreeks 10.15 werd ik abrupt wakker toen er plots een jongeman mijn studio kwam binnenvallen om mijn badkamer te controleren op kakkerlakken. Ik ben hier heel erg van geschrokken, omdat ik nog lag te slapen en omdat deze man plots binnen stond zonder enige voorafgaande verwittiging. Hij heeft vervolgens heel snel mijn badkamer even bekeken en is terug weggegaan. Ik veronderstel dat deze man wel eerst geklopt heeft, maar omdat ik sliep heb ik dit niet gehoord en is heeft hij mijn deur opengedaan. Ik vraag mij nu af of dit wel gehoord is. Ik vond niet dat deze man zomaar kon binnenkomen omdat hij waarschijnlijk veronderstelde dat er niemand aanwezig was in mijn studio. Ik doe mijn deur altijd op slot, omdat ik gesteld ben op mijn privacy. Hij beschikte dan blijkbaar over een sleutel van mijn studio. Ik ben blij dat ik niet stond te douchen ofzo, of ik had waarschijnlijk heel de gang bijeengeroepen! Kan dit zomaar?
Laatst gewijzigd door RoosjeW op 13 feb 2010 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 13 feb 2010 08:37

Natuurlijk kan dit niet. Dit schendt inderdaad uw privacy en is zelfs huisvredebreuk.

Heeft u een contract en/of huishoudreglement, waar bepaalde zaken in vermeld staan?

Is er daar een verantwoordelijke - coördinator waar u terecht kan?
Plus est en vous

RoosjeW
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 13 feb 2010 13:56

In het reglement heb ik daar niets over gevonden. Maar ik heb wel een klacht verzonden naar de home zelf en de dienst Huisvesting van onze universiteit verwittigd. Ik wacht nu hun antwoord af.

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 13 feb 2010 15:45

Misschien kan u ook eens informeren of andere studenten dat bezoek ook hebben gehad.

Ik ken niks van studentenhomes, maar het komt toch intimiderend over, ook al had die persoon misschien geen slechte bedoelingen. Voor hetzelfde geld stond u inderdaad in uw eva-kostuum onder de douche.

Afhankelijk van hoe zwaar u er aan tilt kan u misschien collectief eisen dat (binnen de twee weken) het reglement wordt aangepast en aan u allen overhandigd met een clausule waarin staat dat 'de organisatie' zich geen toegang tot de individuele vertrekken zal verschaffen zonder wederzijds schriftelijk akkoord van de partijen (en zonder uw persoonlijke aanwezigheid)(behoudens overmacht zoals brand en dergelijke).

Als u zoiets collectief kan aanpakken staat u toch altijd veel sterker. Ook de dienst huisvesting van de univ zal u misschien kunnen bijstaan.

Laat u zeker niet met een kluitje in het riet sturen als u zich hier niet goed bij voelt. Het is immers mogelijk dat dit niet de eerste, maar ook niet de laatste keer was. Met een goede onderhandeling moet u toch tot een akkoord kunnen komen. Als uiterste redmiddel kan u nog altijd 'dreigen' naar de politie te stappen. Maar ze zullen wel zo slim zijn het niet zo ver te laten komen.

Maar dat alles natuurlijk pas nadat u zich ervan gewist heeft dat die persoon in hun opdracht werkte en geen 'inbreker' of iets dergelijks was.
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 14 feb 2010 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plus est en vous

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 14 feb 2010 09:44

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

De sleutel is ‘vals’ indien u hem niet tot dat gebruik bestemd hebt.

U kan dus klacht neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 17 feb 2010 18:49

Quid, als de deur niet vast was is het NIET strafbaar.

Terug naar “Privacy-bescherming”