Doorgeven gegevens aan OCMW

Quina
Topic Starter
Berichten: 5

Doorgeven gegevens aan OCMW

#1 , 05 jan 2010 13:18

Mijn vriendin is van buitenlandse afkomst, is perfect geintegreerd, spreekt perfect nederlands, heeft een belgisch identiteitskaart, een job enz. Doch wordt zij vaak gediscrimineerd, daarover gaat mijn vraag.

We verwachten een kindje en moeten dus regelmatig op controle in het ziekenhuis. De ziekenhuisadministratie vroeg mijn vriendin bij welke mutualiteit zij was, aangezien ze bij de EU werkt zei ze dat ze privé verzekerd is.

Enkele weken later krijgen we een brief van het OCMW van de stad waar we wonen met de vraag of we willen langs komen voor een gesprek. Als we vragen naar de reden waarom het OCMW ons wil zien zeggen ze dat ze gecontacteerd werden door het ziekenhuis omdat deze een vermoeden hebben dat we onze fakturen niet zouden kunnen betalen. Dit is natuurlijk een duidelijke vorm van misinterpretatie van de feiten waarschijnlijk door het kijken naar de familienaam van mijn vriendin. Moest ze Van de Velde genoemd hebben zou ze waarschijnlijk anders zijn benadert.

Natuurlijk was mijn vriendin en ikzelf door de frequentie dat dergelijke zaken zich voordoen serieus ontdaan.

Nu is mijn vraag mag het ziekenhuis persoonsgegevens zomaar doorgeven aan het OCMW op basis van een "ongegrond" vermoeden en wat kunnen we hieraan doen. Kunnen we deze discriminatie nergens aankaarten om zo een symbolisch gelijk te krijgen.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 jan 2010 16:07

Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding?

http://www.diversiteit.be/


Alhoewel ik vrees dat je dan wel meerdere elementen zal moeten kunnen presenteren. Zonder de acties van het ziekenhuis te willen goedpraten is het stilaan schering en inslag aan het worden dat ziekenhuizen worden geconfronteerd met mensen die niet in orde zijn met hun ziekteverzekering. In dat licht is de reactie van het ziekenhuis begrijpelijk, zij wensen verliesposten te voorkomen aan de ene kant en trachten de mogelijke "probleemgevallen" via het ocmw te trachten op te vangen en te remediëren aan de andere kant.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 jan 2010 19:11

Mijn vriendin is van buitenlandse afkomst, is perfect geintegreerd, spreekt perfect nederlands, heeft een belgisch identiteitskaart, een job enz. Doch wordt zij vaak gediscrimineerd, daarover gaat mijn vraag.

We verwachten een kindje en moeten dus regelmatig op controle in het ziekenhuis. De ziekenhuisadministratie vroeg mijn vriendin bij welke mutualiteit zij was, aangezien ze bij de EU werkt zei ze dat ze privé verzekerd is.

Enkele weken later krijgen we een brief van het OCMW van de stad waar we wonen met de vraag of we willen langs komen voor een gesprek. Als we vragen naar de reden waarom het OCMW ons wil zien zeggen ze dat ze gecontacteerd werden door het ziekenhuis omdat deze een vermoeden hebben dat we onze fakturen niet zouden kunnen betalen. Dit is natuurlijk een duidelijke vorm van misinterpretatie van de feiten waarschijnlijk door het kijken naar de familienaam van mijn vriendin. Moest ze Van de Velde genoemd hebben zou ze waarschijnlijk anders zijn benadert.

Natuurlijk was mijn vriendin en ikzelf door de frequentie dat dergelijke zaken zich voordoen serieus ontdaan.

Nu is mijn vraag mag het ziekenhuis persoonsgegevens zomaar doorgeven aan het OCMW op basis van een "ongegrond" vermoeden en wat kunnen we hieraan doen. Kunnen we deze discriminatie nergens aankaarten om zo een symbolisch gelijk te krijgen.

mvg
Quina ik ben in identiek hetzelfde geval als uw vriendin. Nochtans ben ik Belg van geboorte en mijn familienaam verre van exotisch. Alle problemen vloeien voort uit het niet kunnen voorleggen van een SIS kaart. Dan gaan de meeste ziekenhuizen (behalve in het Brusselse) ervan uit dat men niet in orde is met de sociale wetgeving of zelfs illegaal in het land verblijft.

Om dergelijke problemen (proberen) te vermijden heb ik steeds een attest op zak waaruit blijkt dat ik op een andere wijze verzekerd ben tegen ziektekosten. Meestal helpt dat maar niet altijd: ik heb nog niet zo lang geleden bij een ziekenhuisopname wegens chirurgische ingreep een contant voorschot van 18000 EUR moeten betalen (raming van de reële te verwachten kosten) alvorens tot de kliniek toegelaten te worden.

Wettelijk hebben ze dat recht indien er geen SIS kaart kan worden voorgelegd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 06 jan 2010 15:20

M.i. hoef je er niet meer achter te zoeken dan een terechte bezorgdheid van hun kant aangezien uw vriendin gewoon 'gemeld' heeft privé verzekerd te zijn, zonder meer. Logisch dat men graag garanties krijgt, gezien de vele ziekenhuisfacturen die onbetaald blijven. Zo moeilijk is dat nu toch ook niet, om een bewijsje te bezorgen van die privé-verzekering?

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 07 jan 2010 19:03

1 - Als zijn inwoner is van die gemeente en daardoor mogelijk hulpbehoevend zou kunnen zijn.
2 - Het zeiekenhuis kan wel een OCMW ziekenhuis zijn.

en zoals gezegd het niet kunnen voorleggen van een SIS kaart wil al zeggen dat u niet onder het Belgische stelsel valt.
Het voorleggen van vb een hospitalisatieverzekering lost het probleem op of het voorleggen van een buitenlands type van SIS kaart - te vergelijken met doc 101 als ik me niet vergis.

Voor de rest mag het ziekenhuis u dan weigeren. Alleen medische noodhulp en daarmee wordt echt noodhulp bedoeld.
Vb u hebt uw voet gebroken - men zal hem wel spalken maar men zal hem niet opereren want niet dringend en niet levensbedreigend. Dat de voet daarna scheefgroeid is geen argument

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 07 jan 2010 23:40

en zoals gezegd het niet kunnen voorleggen van een SIS kaart wil al zeggen dat u niet onder het Belgische stelsel valt.
Het voorleggen van vb een hospitalisatieverzekering lost het probleem op of het voorleggen van een buitenlands type van SIS kaart - te vergelijken met doc 101 als ik me niet vergis.
Voor de vraagsteller zal het voorleggen van bewijs van hospitalisatieverzekering alleen niet voldoende zijn omdat die slechts dat deel van de ziekenhuiskosten vergoedt die niet terugbetaald worden door de Belgische ziekteverzekering (is aanvullende verzekering). Ook kan de vragensteller geen buitenlands equivalent voorleggen van de Belgische SIS kaart.
Hetzelfde probleem zal zich trouwens niet alleen stellen bij hospitalisatie maar ook voor alle medische prestaties waarbij normaal gezien het derde betalers regime wordt toegepast (wat dus ook niet mogelijk is in het geval van de vragensteller). De enige uitweg is duidelijk uit te leggen aan de verstrekker van de medische diensten dat men zelf de volledige rekening zal betalen (en achteraf zelf gaat terugvorderen bij privé verzekering).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Privacy-bescherming”