Buren die buren controleren

Kirjiava
Topic Starter
Berichten: 3

Buren die buren controleren

#1 , 26 okt 2009 17:25

Vanaf welk moment is er sprake van inbreuk op de privacy?

Mijn gepensioneerde buurvrouw heeft niets beters te doen dan iedereen te controleren (we wonen in een appartementsgebouw en zij woont beneden aan de ingang). Vaak gewoonweg via het oog in haar voordeur, maar soms ook door in de gang te komen staan (of naar buiten te lopen richting garages) en te kijken wie wat doet.
Ik vind dit vervelend, want ik wil niet op alles gecontroleerd worden. Vooral dat ze vaak de andere buren inlicht (niet alleen over mij - neen over iedereen wordt er geroddeld), terwijl niemand iets verkeerd doet.
Het ergste is dat haar dochter meedoet in het weekend, terwijl ze daar niet woont en ook geen eigenaar is. En deze dochter vindt dat ze het recht heeft om te kijken wat er gebeurt in de gang. Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord.

Kan ik hen dit verbieden (het controleren) door me te beroepen op een inbreuk de privacy? Of een ander argument? Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Binnenkort geeft de algemene vergadering plaats: als agendapunt laten opnemen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 26 okt 2009 20:13

Iedereen mag in de gang staan of via oog naar buiten kijken.
Ook personen die daar niet wonen en door een bewoner worden toegelaten kunnen daar zijn.
Politie kan daar niet optreden gezien private gedeelte NA de 2de deur.
Zij kunnen daar wel komen nadat ze door iemand van de bewoners daar zijn uitgenodigd.

Op dat ogenblik kunnen ze wel vragen wat iemand daar in de gang doet gezien iemand van de bewoners 'verdachte gedragingen' heeft vastgesteld.

Wat niet mag is info --(roddel) verspreiden over andere personen en dus ook geen info over het doen en laten van andere personen tgo derden.

Dit zou beschouwd kunnen worden als -- stalking (lastig vallen) - lasterlijke aantijgingen eventueel laster en of eerroof ...
Ook inbreuk burgerlijk wetboek 544 - volstrekte genot van woning.

Wat zegt de syndicus --- algemene vergadering ??
Eens met de kwartierinspecteur - wijkinspecteur een praatje doen - inzake 'raar gedrag' van bewoonster en haar dochter ....
Mogelijk dat het dan al stopt.
Laat uw vraag aan wijkinspecteur als een melding registreren op die wijze doen we aan dossieropbouw wat heel belangrijk is indien op een gegeven ogenblik toch iets 'vonnisachtig' moet uitgelokt worden.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”