Opnemen van lessen in het hoger onderwijs

heindesloovere
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opnemen van lessen in het hoger onderwijs

#1 , 14 sep 2023 10:50

Ik geef les in het hoger onderwijs in zowel bachelor- als graduaatsopleidingen.

Rekening houdende met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van zowel studenten als docenten en de eventuele auteursrechten van het gebruikte materiaal is mijn vraag:
Mogen leidinggevenden en/of directie mij verplichten op audio- of video-opnames te maken van de lessen?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2023 11:01

ik zou al eens beginnen met jouw arbeidsreglement, schoolreglement of rechtspositieregeling door te nemen. Misschien vind je daar al wat duiding?

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 14 sep 2023 14:19

Het ontgaat mij wat persoonlijke levenssfeer te maken heeft met lesstof geven …

De meeste werkcontracten voorzien clausules waarin afstand gedaan wordt van auteursrechten of patentrechten voor professionele prestaties. Dat zal in t onderwijs (impliciet) ook wel zo zijn. Onderwijs is kennis delen, dit staat haaks op beperkingen op delen wegens vermeende auteursrechten.

Reclame

heindesloovere
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2023 11:18

Bedankt voor de reacties.
Toelichting: het opnemen van lessen gebeurt via een platform waarbij alle deelnemers in beeld kunnen komen en hun namen geprojecteerd worden. Vandaar mij bedenkingen over m.b.t. de persoonlijke levenssfeer.

In het arbeidsreglement zijn er geen specifieke bepalingen. Ondertussen heb ik een advies gevonden van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
De GBA stelt dat het onduidelijk is of het gezag van de werkgever ten opzichte van de werknemer al dan niet zo ver reikt dat de werkgever het opnemen van lessen en delen ervan kan verplichten aan diens werknemers.
Het online lesgeven of ter beschikking stellen van opgenomen lessen leiden in principe steeds tot verwerking van persoonsgegevens. Hierop is privacyregelgeving, met name de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing. Het bestuur van de school moet kunnen aantonen dat de maatregelen met betrekking tot online op opgenomen lessen, in overeenstemming zijn met de beginselen en de regels van de AVG. En net daar begint de grijze zone.

rondevries
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 sep 2023 17:23

In sommige gevallen kan het nodig zijn om de toestemming van de studenten te verkrijgen voordat je opnames maakt.

Yvius71
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 okt 2023 02:04

Dag Hein, jouw profiel heb ik zo gevonden op linkedin... just saying...

Er zijn zeer veel nuances en veelal zal de onderwijsinstelling trachten deze opnames te doen met al verwerkingsgrond het 'rechtvaardigd belang' - in principe zal men de docent filmen, docent die dan al door alle studenten 'gezien' wordt... maar of dit steek houdt, hangt dan weer af of men de opnames publiekelijk terbeschikking stelt, of niet... ik heb destijds advies gegeven aan de Thomas Moore Hoge school... wil best verder bespreken via mail ofzo...

Terug naar “Privacy-bescherming”