Continu deurwaarders, politie,... aan de deur door onderbuur

Shooby22
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Continu deurwaarders, politie,... aan de deur door onderbuur

#1 , 20 jul 2023 09:54

Hallo,

Kort de situatie: Ik woon in een gebouw met 3 appartementen. Alle appartementen worden verhuurd door dezelfde huisbaas. Sinds +/-2 jaar heb ik een onderbuur die blijkbaar zijn zaken niet helemaal op orde heeft.

De miserie begon in rond deze tijd vorig jaar: Midden in de nacht wordt er aangebeld, ik stap uit bed en neem de parlofoon op. Aan de andere kant hoor ik iemand roepen dat ik naar beneden moet komen en de deur open maken. Ik ga naar beneden, 6 man politie aan de deur, ze trekken mij naar buiten. Ik weet niet of het zo vreemd is, maar dat was voor mij best een intimiderend moment. Zeker als je pas wakker bent. de "woordvoerder" van de 6 vroeg zich hardop af waarom ik zo zenuwachtig ben, of ik iets te verbergen heb en of ze "moesten terugkomen voor een huiszoeking". Dit alles terwijl ik in mijn boxershort buiten tegen de muur sta, met 6 x politie in mijn gezicht. Op hetzelfde toontje legt de brave man me uit dat hij niet mij, maar mijn buurman moet hebben. "Waar is hij?", "Heeft hij wapens?", "Hebt ge hem gezien?", "Is hij bij u binnen?", "Waar staat zijn auto?",... Ik heb zelfs de layout van het verdiep waar hij woont moeten tekenen. Ik moest naar boven gaan, deur dicht doen en binnenblijven.

Enkele weken later staat er opnieuw politie aan de deur, deze keer op een zondag, omdat mijn buurman de buurvrouw van het 3e appartement bedreigd zou hebben. opnieuw worden me de kleren van het lijf gevraagd.

Even later wordt er bij mij aangebeld door een garagist: Buurman had een auto gehuurd, maar deze nooit terug gebracht. "Waar staat die auto?", "Hebt gij die man zijn nummer?", "Is hij thuis?",...

Nog wat later een deurwaarder aan de deur: Ook hij belt bij mij aan met vragen over mijn buurman en zijn situatie.

Enkele maanden later: deurwaarder aan mijn appartementsdeur, ik weet nog steeds niet hoe ze voorbij de voordeur en tussendeur van het gebouw zijn geraakt, maar ze stonden dus effectief aan de deur van mijn appartement. Ik doe open, deurwaarder en zijn dommekracht wandelen zonder iets te zeggen naar binnen. "Onbetaalde factuur", ze kwamen de boel opschrijven. Na veel vijven en zessen kwamen de heren er achter dat ze niet bij mij moesten zijn, maar bij de onderbuurman... Even naam en adres verifiëren vooraleer te intimideren, was blijkbaar te lastig.

Zelfs de postbode belde laatst bij me aan met 3 aangetekende brieven voor de onderbuurman. "Zijt gij (voornaam buurman)?" -"Nee" "Ah, dan is dat waarschijnlijk iemand anders."... Waarschijnlijk wel, ja.

De laatste weken is er een andere schuldeiser die nog geld moet van de onderbuurman en dan maar verhaal komt halen bij mij.

Vannacht om 2 uur weer politie aan de deur omdat ze op zoek waren naar mijn buurman. Ook weer met de nodige show en intimidatie.

Concreet: Ik heb al door dat ik gewoon moet accepteren dat intimidatie, dreigen,... standaard tot de toolkit van politie, deurwaarders,... behoren. Maar is er iets wat ik kan doen om als buitenstaander niet meer lastig gevallen te worden door instanties/schuldeisers/... die op zoek zijn naar mijn onderbuur, maar omdat hij niet thuis is dan maar bij mij aanbellen en me de kleren van het lijf vragen (of dreigen), soms zelfs met het verzoek om hen binnen te laten? Of is het kwestie van verhuizen of wachten tot hij verhuist.

Ik had al een poging gedaan om de wijkagent te spreken over de situatie, maar deze had "geen tijd".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Shooby22
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2023 10:38

Nog even een kleine aanvulling: Ik snap dat politie, deurwaarders,... hun werk moeten doen. Ik snap ook dat schuldeisers hun geld willen zien en verhaal komen halen.

Mijn onderbuur staat echter bekend voor verkeersagressie, wapenbezit, bedreiging met een vuurwapen,... en ik heb geen zin om als buitenstaander continu tussen hem en schuldeisers/politie/deurwaarders gezet te worden, zoals nu het geval is. De politie vraagt me telkens de kleren van het lijf en mijn naam staat in de PV's. Buurman heeft me er al eens op aangesproken dat ik "mijn bek moest houden" tegen politie.

Dus naast dat het vervelend is om wekelijks meermaals volk voor de buurman aan de deur te hebben, maak ik me ook gewoon zorgen om mijn veiligheid. Als ik dat wil aankaarten bij de wijkagent, heeft hij geen tijd om terug te bellen of hij vergeet te reageren,...

Luc6580
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2023 12:07

Ik zou duidelijk mijn naam op mijn deur zetten.

Reclame

lukasi
Berichten: 1153

#4 , 20 jul 2023 12:59

niet de wijkagent aanspreken, maar direct de commisaris.

LeenW
Berichten: 12868

#5 , 20 jul 2023 13:25

Is er mogelijk een probleem met rijksregister of indeling appartement waardoor men bij u komt aankloppen?

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 jul 2023 14:14

Verhuurders willen appartementen ter plaatse wel eens anders nummeren, dan ze officieel gekend zijn ...

Lijkt me meest voor de hand liggende reden waarom officiële instanties telkens denken dat ze JOU moeten hebben, of bij JOU moeten zijn


Ga naar gemeente, en vraag hoe de nummering op je adres officieel is
Laat verhuurder dat ook zo aanbrengen, als het niet effectief zo is

Vraag ook eens attest gezinssamenstelling aan - kan online - zodat je kan zien hoe overheid je adres officieel heeft, en wie er woont

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 21 jul 2023 00:01

Al het voorgaande doen en zo snel mogelijk.
In een grote gemeente (stad A) is de dienst bevolking al een ganse tijd huizen en appartementsblokken aan het 'hernummeren'.
Zo ook een blok dat vb nr 5-7 heeft
Of een verbouwing van een fabrieksgebouw in lofts en aparte woningen waar men dan maar iedereen in de voorbouw heeft ingeschreven waar er een viertal appartementen zijn en de dienst bevolking zelfs ontkend dat er een 8 tal woongelegenheden zijn in het binnengebied.
Door wijkinspecteur gestaafd met foto's - van het geheel van de deurbellen - van de bouwplannen en van de bouwvergunning maar volgens dienst bevolking niets van dat al.
In een groot appartementsgebouw zijn er plots twee appartementen 31 en twee appartementen 91 - een op 9de verdieping en get andere op 12 de verdieping.
Volgens het oude systeem zijn er zijn er 106 appartementen. Volgens het nieuwe systeem geeft men nr per verdiep.
Tot daar toe alleen begint ambtenaar 1 vooraan bouwkundig links te nummeren en een andere bouwkundig rechts en eerst de voorkant en dan de appartementen aan achterzijde.
Ons huis had 4 appartementen - gelijkvloers - eerste en tweede en een kelderappartement... ja want ambtenaar had vier bouwlagen gezien op plan dat bij gemeente lag. Heb de discussie maar opgegeven en dat was al jaren geleden.

Als dit in GAS reglement of Codex gemeente staat moet uw naam normaliter op bel staan met app nr en op brievenbus.

Shooby22
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jul 2023 10:53

Bedankt voor jullie reacties! De namen en busnummers staan duidelijk vermeld op onze brievenbussen en deurbellen. Ik heb zelf ook een naamplaatje aan de appartementsdeur, buurman heeft dit niet.

Dus het gaat -met uitzondering van de deurwaarder die hier binnen wandelde- echt over instanties/schuldeisers die bewust bij mij aanbellen in de hoop dat ik hen zal binnen laten in het gebouw of om informatie te krijgen over de buurman.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 21 jul 2023 11:55

die bewust bij mij aanbellen in de hoop dat ik hen zal binnen laten in het gebouw of om informatie te krijgen over de buurman.
Hang er er dan nog een bericht bij dat je niemend vreemd aan het gebouw zal binnenlaten, en dat ze voor info bij het gemeentehuis moeten zijn.

Shooby22
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jul 2023 10:48

Dankjewel voor het advies!

Nog één laatste vraag: Ben ik verplicht om:

- Politie binnen te laten in het gebouw, wanneer zij op zoek zijn naar de buurman en geen huiszoekingsbevel hebben?
- Te antwoorden op vragen van politie m.b.t. de buurman?
- Deurwaarders binnen te laten, wanneer zij op zoek zijn naar de buurman?
- Deurwaarders inlichtingen te verschaffen over de buurman?

Kan/moet ik hen best doorverwijzen naar de huisbaas?

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 jul 2023 13:20

- Politie binnen te laten in het gebouw, wanneer zij op zoek zijn naar de buurman en geen huiszoekingsbevel hebben?
Neen
- Te antwoorden op vragen van politie m.b.t. de buurman?
Neen
"dat moet u de buurman vragen"

Wel geen misdrijven verzwijgen waar u weet van heeft
- Deurwaarders binnen te laten, wanneer zij op zoek zijn naar de buurman?
Neen
- Deurwaarders inlichtingen te verschaffen over de buurman?
Neen
Kan/moet ik hen best doorverwijzen naar de huisbaas?
Neen, naar de buurman ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jul 2023 13:23

T.S. Ik raad u ten stelligste aan om eerst en vooral uw gemeentebestuur te contacteren en na te laten gaan hoe u precies staat ingeschreven in het rijksregister, m.a.w. staan de gegevens zoals u deze hierboven hebt omschreven ook zo vermeld in het rijksregister. Het zijn immers de gegevens zoals vermeld in het rijksregister die door de deurwaarder worden gebruikt.

Een positief ingestelde samenwerking met gezagsdragers en deurwaarders is altijd preferabel boven op uw wettelijke rechten te staan en uit te dagen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Shooby22
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2023 13:26

Super! Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Wordt gewaardeerd!

LeenW
Berichten: 12868

#14 , 24 jul 2023 13:32


Een positief ingestelde samenwerking met gezagsdragers en deurwaarders is altijd preferabel boven op uw wettelijke rechten te staan en uit te dagen.
Men kan ook perfect op zijn wettelijke rechten staan zonder uit te dagen.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 24 jul 2023 14:18


Een positief ingestelde samenwerking met gezagsdragers en deurwaarders is altijd preferabel boven op uw wettelijke rechten te staan en uit te dagen.
Men kan ook perfect op zijn wettelijke rechten staan zonder uit te dagen.
Zeer juist. TS is een slachtoffer en geen uitdager.
De "gezagsdragers" moeten hun frustraties niet op hem uitwerken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Privacy-bescherming”