iemand heeft ons IP adres

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

iemand heeft ons IP adres

#1 , 16 jul 2023 18:17

Hallo,

Ik zou graag willen weten of het zo maar mag iemand zijn IP adres via een omweg proberen vast te krijgen.
Een vriend van mijn zoon zou een link gestuurd hebben naar mijn zoon, zou een link naar een youtube video geweest zijn.
Deze link zou gekoppeld geweest zijn met een program zodat hij ons IP adres verkregen heeft.
Hij zou nu bv. kunnen zien waar mijn zoon op zijn telefoon naar gekeken heeft.
Ik ben hier niet gerust in zeker niet voor de toekomst, moest er misbruik van gemaakt worden. Nu zijn ze nog vrienden,
maar blijft dit... Ik ken er niet veel van, maar hij kan dan nu ook bij mijn laptop, telefoon , hier staat mijn online bankieren op.

Mag hij dit zo maar?
Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt,
Groetjes,
Snoowy

Sirkii
Berichten: 5423

#2 , 16 jul 2023 18:58

Residentiële internetaansluitingen hebben een variabel IP adres (dat gedeeld wordt met andere aansluitingen middels een ander poortadres (TPC laag) en dynamisch toegewezen wordt telkens je verbinding maakt.

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2023 19:50

Oei, hier begrijp ik dus niets van :oops:

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2023 20:11

Enkel met IP-adres kan je niets doen.

Issued
Berichten: 1233

#5 , 16 jul 2023 23:46

Oei, hier begrijp ik dus niets van :oops:
Sirkii zegt dat een IP-adres elke keer verandert. Het blijftniet hetzelfde. Het maakt niet zoveel uit dat ze weten wat je ip was gisteren want nu heb je al een ander.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2023 06:14

Maar ook als het wel verandert, is het niet echt geheime informatie.

Zie het als je fysieke adres, waar je woont. Veel mensen weten je wonen, maar als ze geen sleutel hebben of inbrekers zijn is dat niet zo erg.

Van sommige mensen zou je liever niet hebben dat ze weten waar je woont, maar op zich kunnen ze er niet veel mee doen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 17 jul 2023 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.

EenVerwardeHuurder
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2023 06:22

Het *zou* een link naar een YouTube-video geweest zijn: dus het was geen YouTube-video? Vraag aan uw zoon om u uit te leggen wat hij toen op zijn scherm gezien heeft. Was het YouTube of de YouTube-app, of zag het er anders uit?

Zoals hierboven geschreven is iemands IP kennen op zich waardeloze informatie maar waarschijnlijk is er op de smartphone via een valse link een spionage-applicatie geinstalleerd waardoor de "vriend" nu kan, wel, spioneren op de smartphone.

Door bedrog zulke software installeren op iemands computer/smartphone en die dan bespioneren is een strafbaar feit. Laat de smartphone ergens nakijken als uw zoon zeker is dat zijn niet-zo-goede vriend echt kan meekijken.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 jul 2023 12:54

Sirkii zegt dat een IP-adres elke keer verandert. Het blijftniet hetzelfde. Het maakt niet zoveel uit dat ze weten wat je ip was gisteren want nu heb je al een ander.
Sirkii zit er dan ook naast ...

IP adres kan maanden hetzelfde blijven, zelfs bij een aanbieder met "dynamisch" IP

En vaste IP adressen zijn ook mogelijk

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 jul 2023 13:07

Ik zou graag willen weten of het zo maar mag iemand zijn IP adres via een omweg proberen vast te krijgen.
Uit uw warrig verhaalt, valt af te leiden dat u niet erg op de hoogte bent van IT

Iedereen waarmee u e-mailt, heeft nadien "uw" IP adres ...
Een vriend van mijn zoon zou een link gestuurd hebben naar mijn zoon, zou een link naar een youtube video geweest zijn.
Deze link zou gekoppeld geweest zijn met een program zodat hij ons IP adres verkregen heeft.
wat is de link ?


Ik ken er niet veel van, maar hij kan dan nu ook bij mijn laptop, telefoon , hier staat mijn online bankieren op.
Ik mag hopen dat uw zoon NIET op hetzelfde computeraccount (dezelfde gebruiker) inlogt als die u zelf gebruikt voor oa uw bankzaken ?

Maak een andere gebruiker aan als dit niet zo is

Ideaal zet je zoonlief op een andere computer

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2023 16:08

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”