het schrijven van een waar gebeurd verhaal van een minderjarige

born to be loved
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

het schrijven van een waar gebeurd verhaal van een minderjarige

#1 , 03 jul 2023 12:18

Goede middag iedereen,

Ik wil een boek schrijven maar ik krijg niet de juiste correcte antwoorden op mijn vragen.
Ik wil de wetgeving best wel respecteren maar waar kan ik dan terug bij de wetgeving, of komt deze pas te voorschijn als het boek gedrukt is om ze dan " naar hun beleving" uit de handel te halen?

Ik heb de voorbije jaren een zwaar HORROR verhaal beleefd.

Ik rolde door een zakenpartner in een zwaar fraudedossier die door de media zwaar aan de schaampalen van de kranten werd gehangen.
Mijn zoon werd 1736 dagen en nachten in een instelling geplaatst en werd er, naar mijn beleving en de zijne, zwaar mentaal en emotioneel mishandeld.
Zijn verhaal is net als het mijne een thiller van formaat maar sinds 1 maart 22 ben ik terug vrij na 5 jaar zondebok in detentie en kan mijn zoontje terug herstellen.

Dat verloopt moeizaam met veel ups-and-downs, en vooral met de bijstand van een psychologisch team.

Hij, ondertussen 8 jaar, wil iets doen voor zijn achtergebleven vrienden van de kinderinstelling.
Hij is blij dat hij terug bij mij is …maar droomt elke nacht nog van de instelling en de vriendjes die hij er achterliet.
Hij zat onlangs op een zonnige dag op mijn fiets achteraan en begon te bidden tot God, hij vroeg hulp aan God om de achtergebleven vrienden te helpen.
Ik ben zelf niet zo katholiek waardoor het nog harder binnenkwam. Ik geef nooit aanleiding om te bidden, te geloven in God.

Het ontroerde mij enorm en ik ga over alles veel en diep in gesprek.
Hij wil van de daken schreeuwen hoe het in een instelling aan toe gaat….iedereen moet het weten, volgens hem!
Hij wil dat mensen er meer voor deze kinderen in eenzaamheid zijn….hun leven, hun toekomst hangt ervan af!

Ik heb in februari 2023 reeds een project opgestart dat heet “******************
Ik wou in de eerste plaats mensen in een gelijke situatie samenbrengen, alleen ouders met een kind toch ook een grote familie maken.
Dat lukt maar veel meer ellende dan verwacht komt over mij heen. Vooral uit de hoek van de geplaatste kinderen.

Ik wil de droom van mijn zoon waar maken en ik wil een boek schrijven over zijn leven maar ik wil de wetgevingen niet overschrijden.
Er is een wet bij minderjarigen “ recht op vergetelheid” die schermt voor het kind dat op latere leeftijd niet meer wil dat zijn verhaal publiek is, of toch niet meer aan zijn natuurlijke naam gelinkt wordt.
Een uitgever of willekeurig een opdracht geven om het boek te schrijven is een optie maar ik doe het liever zelf.
Ik ben meer emotioneel betrokken en ik kan de horror details beter brengen, vind ik.

Ik zou mij wel laten bijstaan door een professionele redacteur.

Mijn vraag is dus of ik mag anoniem een boek schrijven, of ik mag schrijven onder een schrijvensnaam?

Ik weet al wat de wetteksten rond “ lasterlijke aantijgingen” waardoor ik geen enkele naam van de begeleiders, noch de naam van de instelling mag verspreiden….en enkel waarheden mag vertellen, of de beleving van zijn kant hoe hij het beleefde.

Ik loop al enkele maanden vast op deze vragen, maar nu wil ik het boek uitbrengen in Oktober en moet ik echt wel de juiste regels zien te vinden.

Wat zijn de mogelijkheden hierin?

Met dank om uw mening en advies te delen,

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 03 jul 2023 12:35

Uw zoon is 8 jaar schrijft u. Op die leeftijd is het niet mogelijk dat hij zo'n beslissingen maakt. Zoals u zelf aangeeft, wil hij over 10 jaar misschien niet meer aan dit alles herinnerd worden, of gaan mensen hem enkel als "die jongen van het verhaal" zien. Dit kan u hem echt niet aandoen.

Schrijven kan zeker therapeutisch werken, maar hou het privé, of toch zeker tot er meerderjarigheid is bereikt en er bewust toestemming gegeven kan worden voor publicatie.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”