Screenshots privégesprek delen zonder toestemming

Jess2022
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Screenshots privégesprek delen zonder toestemming

#1 , 16 dec 2022 09:58

Dag,

Een persoon heeft whatsapp screenshots zonder mijn toestemming van privégesprekken met gevoelige informatie over mij met anderen gedeeld.

Ze dreigt om die informatie verder te delen en door te vertellen aan andere.

Ze heeft me ook screenshots gestuurd van reacties van mensen die het privégesprek hebben ontvangen.

Kan ik juridische stappen ondernemen ? Is dit strafbaar ?

Ik zou graag hebben dat het stopt. De persoon aanspreken heeft geen resultaat gebracht.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 dec 2022 19:51

Nam die persoon deel aan het whatsapp gesprek?
Indien niet maar door omstandigheden of derden in bezit gekomen van de tekst==> politie
Dreigen met is dan weer chantage dus ==> politie

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2022 14:22

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 17 dec 2022 14:37

-> "....zonder mijn toestemming van privégesprekken met gevoelige informatie over mij...." Dit ging dus over privégesprekken "over" u? Want in dat geval heeft de poster gepubliceerd wat mensen over u zeggen. Als poster de toestemming heeft van die personen om dat te publiceren, dan lijkt het me te mogen.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is: Het gaat over screenshots van gesprekken. Dan zie je toch geen bewegend beeld/klank en hoort men niet wat er gezegd wordt? Mij lijkt het dan geen gevoelige informatie vrij te geven. ...

Jess2022
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2022 08:41

Bedankt voor jullie reacties.

De gesprekken met gevoelig informatie gingen tussen me en de poster. Dus die persoon nam deel aan de gesprekken.

Nadien heeft die persoon screenshots gestuurd naar anderen van die gesprekken.

En dan mij screenshots gestuurd over wat andere mensen denken van die gesprekken.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 18 dec 2022 12:19

Maar een screenshot van een whatsapp gesprek zegt toch niets? Tenzij u natuurlijk in uw blootje stond. Dan vrees ik dat je best naar de politie stapt voor sexting.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2022 13:05

Nadien heeft die persoon screenshots gestuurd naar anderen van die gesprekken.

En dan mij screenshots gestuurd over wat andere mensen denken van die gesprekken.
En dan? Ik zie het probleem niet.

Als je iets stuurt naar eender wie (op papier of digitaal) weet je toch dat de ontvanger dit kan delen met derden.

En wat maakt het nu uit wat iemand anders over uw gesprek denkt.

Terug naar “Privacy-bescherming”