Publicatie rouwbrief op website zonder toestemming

ASVR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Publicatie rouwbrief op website zonder toestemming

#1 , 10 jun 2022 16:43

Mag een begrafenisondernemer zomaar een rouwbrief online zetten? Mijn naam en die van mijn echtgenoot/kinderen werden zonder onze mening te vragen op de rouwbrief geplaatst van een familielid waarmee we al meer dan 15 jaar geen enkel contact meer hebben. Aangezien we ook helemaal geen contact meer wensen te hebben met dit deel van de familie, hadden we dit liever anders gezien. Bij het ontdekken hiervan waren de rouwbrieven reeds verstuurd, dus daar staan we voor een voldongen feit. De rouwbrief staat nu echter ook online, en is dus voor iedereen toegankelijk. Kan ik deze laten verwijderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 10 jun 2022 17:06

Het is niet aan de begrafenisondernemer om hier iets na te kijken, hij publiceert enkel wat de opdrachtgever hem opdraagt. U moet dus het familielid hiervoor verantwoordelijk aanspreken.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 12 jun 2022 02:19

Wat “onze” begrafenisonderneming deed was (1) adresgegevens blurren zn (2) toelating vragen. t Eerste om dieven geen info te geven over afwezigheid op de begrafenisdag.

Por m aan om de brief te verwijderen of op z n minst adresgegevens etc te blurren.

Reclame

lukasi
Berichten: 1145

#4 , 12 jun 2022 09:09

Adresgegevens van de betrokken vermelden is al jaren niet meer van toepassing.

Het niet vermelden als naaste familielid kan enkel alleen maar als je de publicatie expliciet en voorafgaandelijk weigert. Zonder deze schriftelijke weigering wordt er van uit gegaan dat je toestemming geeft.

Je kan de familiebanden wel hebben verbroken maar de verwantschap niet.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2022 17:48

Regels over privacy en GDPR wetgeving verbieden volgens mij op geen enkele manier dat ik een document met uw naam en een eventuele verwantschap zou publiceren.

Het gaat niet om contactgegevens, noch om foto’s of andere elementen waarop u rechten hebt.

Mensen gaan er tegenwoordig vanuit dat alles een schending van de privacy is, terwijl geen enkele wetgeving zo restrictief is als in de EU.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jun 2022 19:47

Adresgegevens van de betrokken vermelden is al jaren niet meer van toepassing.
Ik volg rouwberichten bijna dagelijks op in de krant, en merk dat er de laatste tijd terug meer adressen worden vermeld.

lukasi
Berichten: 1145

#7 , 13 jun 2022 13:29

dan is dat volgens mij een grote stommiteit.

Detective Bayo
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Facebook

#8 , 30 jun 2022 15:11

Meestal volstaat een aanvraag aan de begrafenisondernemer om de rouwbrief te verwijderen van zijn website.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Terug naar “Privacy-bescherming”