Rechten studeren als introvert

fluis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten studeren als introvert

#1 , 13 apr 2022 18:23

Voor mij is het grotendeels een nachtmerrie geweest. Ik geniet enorm van de theoretische aspecten van het recht, maar de constante concurrentie, de 'ik heb altijd gelijk'-houding en de extraverte aspecten zijn echt vermoeiend. Ik vind het niet leuk om constant te moeten concurreren en mezelf te moeten bewijzen tijdens het werken in groepen of debatteren. Ik hou er echter van om naar anderen te luisteren, essays te schrijven en te studeren. Ik zit nu in mijn derde jaar met goede cijfers, alleen de extraversie vind ik moeilijk.

Zijn er nog meer introverte mensen in de rechtenstudie? Hoe overleef je?
https://tweakbox.mobi/ https://tutuappx.com/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2022 18:46

De aspecten die je aangeeft zijn niet typisch voor de studierichting Rechten, maar gelden eveneens in humane en exacte wetenschappen. Of in bijna elke werkomgeving later.

Extraversie / introversie heeft op zich ook weinig tot niks te maken met bv. zelfverzekerdheid of faalangst. Je kan proberen na te gaan waarover het juist gaat en waarom het je belemmert.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 13 apr 2022 19:13

Beste

Introversie/extraversie zijn persoonlijkheidsprofielen. De rechtenstudenten die echt in advocatuur willen gaan hebben een voordeel met extraversie. Als je als jurist vooral als ‘expert’ wil werken is introversie perfect ok.
Los daar van kan het inderdaad geen kwaad om jezelf te leren kennen en met een coach/psycholoog te leren hoe je de verschillen kan overbruggen. Ben je ook hoogsensitief?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”