Noodzakelijke persoonlijke informatie op een website

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Noodzakelijke persoonlijke informatie op een website

#1 , 07 apr 2022 20:58

Ik probeer me momenteel te lanceren als freelance journalist en freelance stadsgids. Ik werk momenteel aan een website die mijn diensten moet aanprijzen, uiteraard met contactmogelijkheid die potentiële cliënten kunnen gebruiken om me te contacteren voor een artikel of gidsbeurt te bestellen.

Ik heb ook een GDPR tekst klaar die uitlegt hoe ik gegevens verzamel en met welk doeleind (ik houd amper gegevens bij, maar ik besef dat een GDPR tekst desondanks legaal verplicht is) en die ook het cookiebeleid uitlegt.

Ik dacht daarmee aan alle legale verplichtingen te hebben voldaan, maar nu hoor ik dat het ook verplicht zou zijn om je naam, adres en emailadres van de onderneming of rechtspersoon te vermelden. Ik vraag me af of dit echt wettelijk verplicht is?

Ik heb geen onderneming, ik freelance. Ik werk voor het freelance werk via een coöperatieve, Smart, eerder dan een eigen ondernemingsnummer te gebruiken. Ik ben dus geen bedrijf, ik heb geen eigen ondernemingsnummer, ik wil via mijn website enkel mijn diensten als freelance schrijver en stadsgids promoten.
Het lijkt me een beetje verregaand als je daarbij je privé-adres op je site moet vermelden. Is dit wettelijk verplicht in mijn situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 07 apr 2022 21:16

Moet u dan geen zelfstandige zijn? Die sites zoals Smart zijn goed voor wie heel occasioneel werk verricht, maar als u o.a. een eigen site, lijkt het zelfstandige statuut mij correcter. Smart (en soortgelijke platformen) veranderen zelfstandigen in loontrekkenden (het omgekeerde van schijnzelfstandigen in feite).

Voor uw vraag van de website, dat staat los van het statuut. U moet steeds verantwoording kunnen afleggen tegenover uw klanten, dat houdt in dat men u moet kunnen bereiken via (aangetekende) brief.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2022 22:19

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”