mijn ouders blijven mijn brieven openen en inlezen

monkeygonetoheaven
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

mijn ouders blijven mijn brieven openen en inlezen

#1 , 31 mar 2022 12:30

Dag,

Ik ben een meerderjarige student en ik woon nog steeds bij mijn ouders, maar ze blijven de brieven die ik krijg inlezen en dat zijn uiterst persoonlijke brieven (zoals bijv. brieven met betrekking tot de bijstand die ik krijg van het OCMW). Welke acties zou ik hiertegen kunnen nemen? Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en ik word niet serieus genomen.

Bedankt en mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 31 mar 2022 12:38

Wanneer de relatie met de ouders niet meer leefbaar wordt, kan u best verhuizen. Uw ouders blijven onderhoudsplichtig zolang u studeert, ook al woont u niet meer op hetzelfde adres.

lukasi
Berichten: 1140

#3 , 31 mar 2022 12:41

Postbus nummer gebruiken.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 31 mar 2022 13:19

Postbus nummer gebruiken.
Hoe ziet u dat praktisch werken?

monkeygonetoheaven
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2022 13:43

Postbus nummer gebruiken.
Hoe ziet u dat praktisch werken?
Er is geen aparte postbus etc bij ons dus dat is geen optie.

lukasi
Berichten: 1140

#6 , 31 mar 2022 14:14

Ga naar de post en open daar een postbusnummer
je krijgt dan toegang tot die bus met een code of nummer.
Kost iets van een 15-200€/ jaar afhankelijk van grootte van de bus.
Laat je post naar daar sturen. dit kan met je adres te wijzigen in een postbusnummer en dit door te geven aan instanties.

Het doorsturen naar dit postbus zal moeilijker gaan want er wordt gesorteerd op adres en niet op naam dus je ouders hun post komen dan ook daar in terecht.

En eerlijk gezegd... meeste diensten werken met mailbezorging hoor.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 31 mar 2022 19:46

Ga eens horen bij de post. Raar dat dan post van iedereen naar die postbus gaat en niet alleen die van huurder. Want in reglement staat de huurder heeft een sleutel.... zodoende.
Nu als alles wordt doorgestuurd dan ga je regelmatig kijken en dropt alles van ouders in de huisbrievenbus.
U kan uw post ook laten doorsturen naar een ander adres van bv een vriend of vriendin....

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mar 2022 20:01

Ik zou je willen voorstellen om contact op te nemen met je begeleidend maatschappelijk werker bij het OCMW. Misschien kan je haar voorstellen dat je een mailtje ontvangt als een beslissing is genomen en dat je de beslissing tegen ontvangstbewijs kan afhalen op de zetel van het OCMW?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#9 , 01 apr 2022 13:47

Meerderjarige student die bij ouders woont en bijstand krijgt van het OCMW?

monkeygonetoheaven
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 apr 2022 14:41

Meerderjarige student die bij ouders woont en bijstand krijgt van het OCMW?
Ja dat is mogelijk. Je kan als inwonende student een leefloon krijgen van het OCMW, maar dan moet het inkomen van je ouders heel erg laag zijn (beide ouders werkloos).

pho450
Berichten: 192

#11 , 20 apr 2022 16:06

Kost iets van een 15-200€/ jaar afhankelijk van grootte van de bus.
Misschien een beetje naast de kwestie, maar een postbus bij bpost kost 190-290€/jaar, waarschijnlijk een stevige kost voor iemand met een leefloon bij het ocmw.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 20 apr 2022 22:17

Is idd niet echt goedkoop
Vanaf 48€/ 3 maanden, of 192€ / jaar ...

https://www.bpost.be/nl/postbus-huren

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 apr 2022 17:02

Waarom neem je niet eens contact op met het CAW om deze vertrouwenskwestie te bespreken. Mogelijk kunnen zij meewerken aan een oplossing en dit aankaarten bij je ouders?

Veel succes. Gezien je nog thuis woont kan je best ervoor zorgen dat de sfeer niet verpest wordt zodat het onmogelijk wordt om nog onder hetzelfde dak te blijven wonen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”