Wat riskeer ik door naar de pers te gaan over racisme dat ik op de werkvloer heb meegemaakt?

Youve
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wat riskeer ik door naar de pers te gaan over racisme dat ik op de werkvloer heb meegemaakt?

#1 , 21 mar 2022 16:09

Beste,

Ik zou graag willen weten wat ik riskeer door mijn verhaal bij de pers te publishen of op sociale media te posten over criminele feiten dat ik heb meegemaakt op de werkvloer.
En duidelijk in het artikel of post er in te zetten bij welk bedrijf dat is gebeurt etc en welke sanctie er werd gegeven na dat ik mijn werkgever hier op over heb attent gesteld.

Kort het verhaal uitgelegd :

Meerdere malen op verschillende datums racistische opmerkingen te horen gekregen , zelfs pro-genocidale opmerkingen.
Mijn werkgever vond een waarschuwing voldoende voor de situatie na hun "onderzoek".

Ik ben hier natuurlijk niet mee akkoord en ben van plan om van werkgever te veranderen nadat ze mij hun beslissing hebben meegedeeld.
Ik wil naar de pers stappen en mijn verhaal ook via sociale Media (Linkedin en Facebook) bekend maken.

Er zijn al kranten die bereid zijn om mijn verhaal te publishen.

Alvast Bedankt,

Youve
Laatst gewijzigd door Youve op 21 mar 2022 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 21 mar 2022 17:09

Beste Youve, zou het niet kunnen dat U racisme ziet, waar het dat in feite niet is. Natuurlijk als er racistische taal naar u toe gebruikt werd, valt dat niet goed te praten. Spreken we hier dan in uw geval over schuttingstaal of beledigingen ?

Wat u riskeert om naar de pers te gaan ? Ik denk zo goed als niets, behalve ontslag. Maar hebt u stevige bewijzen ? Zonder bewijs staat u nergens, alhoewel ...

Uit andere posts van u meen ik toch te kunnen afleiden dat u een (klein) probleem hebt met "gezag". Koppelt u dit misschien niet te snel met racisme ?
Laatst gewijzigd door JohnD op 21 mar 2022 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 21 mar 2022 17:32

komt er dan nog bij dat als u uw verhaal openbaar deelt en u kan de aantijgingen niet bewijzen u een klacht riskeert wegens laster en eerroof

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 21 mar 2022 18:10

Misschien best eens eerst naar uw vakbond gaan en een afspraak eventueel via hen maken met een vertrouwenspersoon

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 21 mar 2022 18:23

Beste John D,

1- Vuile (mijn nationaliteit),
2- Wij Belgen voelen ons niet meer thuis hier met al deze buitenlanders.
3- Die bepaalde regering had gelijk om een genocide te plegen op dat bepaald volk.
4- Niks stelen hé vuile ( mijn nationaliteit).
Ja, dat kan natuurlijk niet wat mij betreft 1,3 en 4. Wat betreft 2 heb ik gewoon wat bedenkingen, en het doet me wat denken aan de uitspraak van G.Wilders enkele jaren geleden. Je weet wel over dat meer of minder ... Succes nog met je klacht bij de pers.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 mar 2022 08:25

Als u ook kan bewijzen wat u claimt, riskeert u weinig of niks.

Bij uw werkgever is het toch al om zeep, dus ik neem aan dat u ander werk zoekt .


Als het enkel beschuldigingen zijn, en niet bewezen of niet te bewijzen, kan het als laster gezien worden, en kan u dat een gerechtelijke vervolging opleveren ...

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 22 mar 2022 08:41

Is het hier niet vooral de journalist die hier iets riskeert? Alles wordt immers onder zijn naam gepubliceerd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2022 21:47

Een kleine bedenking. Wat zal uw nieuwe werkgever denken van de stappen die u heeft ondernomen t.a.v. uw vorige werkgever? Soms kan het goed zijn om met een propere lei te beginnen bij een nieuwe werkgever. Persoonlijk vind ik gelijk willen halen via de pers een zeer zeer zwak argument. Ik keur hetgeen u zou overkomen zijn niet goed, integendeel, maar u stelt zich zeer kwetsbaar op als u hiermee naar de pers stapt. M.i. verkleint u hierdoor mogelijk uw kansen op een nieuwe baan. Ik raad u dan ook aan om contact op te nemen met een meldpunt racisme in uw buurt. https://www.vlaanderen.be/discriminatie-melden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”