Professioneel gebruik dashcam

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

Professioneel gebruik dashcam

#1 , 01 feb 2022 16:45

Dag iedereen,

Het bedrijf waarvoor ik werk zou graag in een voertuig een dashcam installeren. Dit voertuig is volledige eigendom van de firma. De dashcam zal gebruikt worden om schade aan het patrimonium vast te stellen en om te bekijken of signalisatie bij oa. wegenwerken conform de plannen geplaatst is.

Het is geenzins de bedoeling om mensen, zijnde toevallige voorbijgangers of onze medewerkers, te viseren en te filmen.

Mijn vraag is of dit is toegestaan of niet? Ik vind op de website van de politie dat er eigenlijk geen wetgeving betreffende dashcams is maar dat privé gebruik wordt gedoogd. Nu is dit natuurlijk geen privé gebruik meer. Ik heb het voorbeeld gevonden van de taxi die zijn interieur wilt filmen zodat de dashcam een bewakingscamera is geworden, maar ook dat is hier niet de bedoeling. We willen enkel buiten het voertuig filmen.

Kan er iemand mij hierbij verder helpen?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 feb 2022 20:42

De dashcam zal gebruikt worden om schade aan het patrimonium vast te stellen en om te bekijken of signalisatie bij oa. wegenwerken conform de plannen geplaatst is.
Aangezien "fouten" bij plaatsing van verkeerstekens feitelijk strafrechtelijke inbreuken zijn, en de camera geplaatst wordt met als doel om die feiten op te sporen, gaat het om een mobiele bewakingscamera ...

Zelfs voor politie is dat geen evidentie :!:

Mijn vraag is of dit is toegestaan of niet?
Niet zonder toelating van de GBA

Je zit hiermee in bereik van parkeerfirma's die scanvoertuigen rondsturen ...

Ik vind op de website van de politie dat er eigenlijk geen wetgeving betreffende dashcams is maar dat privé gebruik wordt gedoogd. Nu is dit natuurlijk geen privé gebruik meer.
Dit is idd niet privé, en de doorsnee gebruiker heeft ook helemaal niet bedoeling om strafbare feiten op te sporen, wat uw bedrijf net wil gaan doen ...

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 02 feb 2022 14:11

Dit is idd niet privé, en de doorsnee gebruiker heeft ook helemaal niet bedoeling om strafbare feiten op te sporen, wat uw bedrijf net wil gaan doen ...
Het gaat hier natuurlijk wel over signalisatie die wij zelf geplaatst hebben, meer om na te kijken of deze conform de planning is gezet. Dat had ik misschien niet volledig duidelijk gesteld.

Dus als ik het goed begrijp is ook dat niet mogelijk?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 02 feb 2022 14:25

Dan bent u bewust de openbare weg aan het filmen en dat kan niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 feb 2022 16:27

Het gaat hier natuurlijk wel over signalisatie die wij zelf geplaatst hebben, meer om na te kijken of deze conform de planning is gezet.
Moet conform de wetgeving staan, niet conform planning ...

Dus als ik het goed begrijp is ook dat niet mogelijk?
Nooit een uitzondering gezien in de camerawet voor eigen overtredingen ... :wink:

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#6 , 03 feb 2022 08:48

Ik ga er, misschien wat naïef, van uit dat de planning op basis van de wetgeving opgemaakt wordt :)

Maar ik ga sowieso mijn licht even opsteken bij de GBA wat zij hierover vinden, in elk geval bedankt om mij inderdaad wat te bevestigen in mijn idee dat het zo gemakkelijk niet is en dat er bitter weinig over terug te vinden is!

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2022 10:17

Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.

Ik vraag mij wel sterk af of in die bijzondere situatie er sprake is van registratie (laat staan van actieve opsporing) van inbreuken op de verkeerswetgeving. In elk geval mag een (ploeg)baas het gedane werk controleren.

Voor camera's op de werkplaats gelden natuurlijk bijzondere regels, de werknemers moeten daarover ingelicht zijn en ook weten waarvoor die info gebruikt wordt. Ook aandacht voor incidentele opname van derden/burgers/...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 feb 2022 16:06

Ik ga er, misschien wat naïef, van uit dat de planning op basis van de wetgeving opgemaakt wordt :)
Zéér naïeve benadering ...

Lokaal kreeg de signalisatie-verantwoordelijke van een grote werf het zelfs na 7 (!) ingebrekestellingen niet in orde ...

AWV push zélf illegale signalisatie
Dus wat men van hen "moet" zetten/aanbrengen , is vaak al niet wettelijk in orde om te beginnen ...

Maar ik ga sowieso mijn licht even opsteken bij de GBA wat zij hierover vinden
Zeker doen :!:

Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.
Van zodra er fouten in het "eigen werk" zitten - en bij wegwerkzaamheden in VL is dat nagenoeg standaard ... - ben je doelbewust strafrechtelijke inbreuken aan het filmen, en wordt de dashcam een mobiele bewakingscamera ...

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 feb 2022 16:16

Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.
Van zodra er fouten in het "eigen werk" zitten - en bij wegwerkzaamheden in VL is dat nagenoeg standaard ... - ben je doelbewust strafrechtelijke inbreuken aan het filmen, en wordt de dashcam een mobiele bewakingscamera ...
De relevante vraag is of er wel sprake is van een strafrechtelijke inbreuk als je enkel maar verifieert of de verkeerssignalisatie die jezelf (of je collega's) geplaatst hebt ook correct geplaatst is.

LeenW
Berichten: 12825

#10 , 03 feb 2022 16:38

Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.
Van zodra er fouten in het "eigen werk" zitten - en bij wegwerkzaamheden in VL is dat nagenoeg standaard ... - ben je doelbewust strafrechtelijke inbreuken aan het filmen, en wordt de dashcam een mobiele bewakingscamera ...
De relevante vraag is of er wel sprake is van een strafrechtelijke inbreuk als je enkel maar verifieert of de verkeerssignalisatie die jezelf (of je collega's) geplaatst hebt ook correct geplaatst is.
Toch wel. Het normale gebruik van een dashcam is om de eigen wagen te kunnen filmen om discussie bij ongevallen te vermijden. Dit valt niet onder de camerawetgeving maar onder GDPR. Van zodra je de dashcam echter gaat gebruiken om de openbare weg te filmen, om welke reden dan ook, dan val je wel onder de camerawetgeving en deze zegt duidelijk dat enkel de overheid dit mag.

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 feb 2022 18:49

is dat dan op de "openbare weg"?

Het gaat hier om een soort "aannemer" die verkeerssignalisatie moet plaatsen en daarvan een opname maakt met een dashcam (om de zien of die signalisatie op de juiste plaats staat, of om daarvan bewijzen te hebben).

Ze filmt niet de openbare weg maar wel de verkeerssignalisatie (en dan nog alleen diegene die ze zelf geplaatst heeft).

Als er al personen op die belden staan dan is dat louter incidenteel, niet gestructureerd en wordt met die info ook iets gedaan.

LeenW
Berichten: 12825

#12 , 03 feb 2022 19:06

Akkoord, maar voor zover ik kan zien heeft de wetgever geen lijst van toegelaten activiteiten gegeven, geen kwaadwillige element vereist of ook geen uitzonderingen voorzien (buiten voor de overheid zelf dan). Bijgevolg lijkt het mij niet mogelijk om een eventuele boete inhoudelijk aan te vechten.

Rechter zal mogelijk ook de vraag stellen waarom dit nazicht niet met foto's kan gebeuren.

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 feb 2022 21:42

Sorry, maar de Camerawetgeving definieert een bewakingscamera als volgt: "elk vast, tijdelijk vast
of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt;"

Deze dashcam doet niet aan bewaking noch aan toezicht.

Hij wordt ook niet gebruikt om misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen noch om overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen. Hieruit volgt dat de camerawetgeving niet van toepassing is.

Nog explicieter, als het al een bewakingscamera is dan wordt die gebruikt met het oog op "de controle van het productieproces en de controle van de arbeid van de werknemer" en dat is expliciet uitgesloten van de camerawetgeving. (art 3, tweede lid).

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 03 feb 2022 22:05

Sorry, maar de Camerawetgeving definieert een bewakingscamera als volgt: "elk vast, tijdelijk vast
of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt;"

Deze dashcam doet niet aan bewaking noch aan toezicht.

Hij wordt ook niet gebruikt om misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen noch om overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen. Hieruit volgt dat de camerawetgeving niet van toepassing is.

Nog explicieter, als het al een bewakingscamera is dan wordt die gebruikt met het oog op "de controle van het productieproces en de controle van de arbeid van de werknemer" en dat is expliciet uitgesloten van de camerawetgeving. (art 3, tweede lid).
Maar dit gaat over besloten plaatsen, waar men dit duidelijk kenbaar moet maken aan de personen die gefilmd worden. Als men de openbare weg gaat filmen, filmt men personen die hier niet over geïnformeerd zijn of toestemming gegeven hebben.

U hebt wel een punt dat dit geen bewakingscamera is. Misschien is het toch een grijzere zone dan ik initieel dacht.

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 feb 2022 06:58

Als men die beelden wil gebruiken als bewijs tegen die toevallige passanten dan is het waarschijnlijk zo dat ze moeten geinformeerd worden.

Maar dat geldt ook en meer voor een gewoon gebruik van een dashcam, om bvb. een ongeluk te bewijzen.

Terug naar “Privacy-bescherming”