Fluvius digitale meter?

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

Fluvius digitale meter?

#1 , 20 dec 2021 10:52

https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter
Is mijn privacy nog steeds gewaarborgd met de digitale meter?
In de digitale elektriciteitsmeter zit een moderne communicatiemodule, verbonden met het 4G-netwerk. De netbeheerders gebruiken de meest geavanceerde beveiligingstechnieken, die jouw data versleutelen en beschermen. De digitale gas- en elektriciteitsmeter communiceren draadloos en versleuteld met elkaar via een Europese beveiligingsmethode.

Bovendien blijf je als netgebruiker altijd zelf eigenaar van je verbruikersgegevens. Het is wettelijk vastgelegd wie deze data mag gebruiken, bv. voor de opmaak van je energiefactuur of voor netbeheer in het algemeen. Wie deze info voor andere doeleinden wil gebruiken, moet jou daar expliciet toestemming voor vragen. Verder moet elke maatschappij de Vlaamse, Belgische en Europese privacyregelgeving volgen.
Fluvius digitale meter?

Is dit geen schending van de privacy? Vanaf een externe locatie houdt iemand nu realtime in de gaten hoeveel gas, water, energie er wordt gebruikt in een privéwoning?

En dan heeft iemand anders 24/7 onbevoegde toegang tot de verbruikte data?

4G-signaal kan worden geblokkeerd door onbevoegde geparkeerde aanvallers of het metersignaal blokkeren en het hele huis / de industrie / commerciële werkzaamheden uitschakelen ( voorbeeld: hoogopgeleide techneuten of een toerist die met de auto van Rusland naar België rijdt en van België naar Rusland terug).

Hoe kon dit een dergelijke privacytoegang mogelijk maken?

Decennialang werkte de standaardmeter erg goed.

Maar nu is het met geweld een digitale meter die in elk huis wordt geplaatst. Zelfs als je het niet wilt (elektrosensitief ben), is het bijna alsof je gedwongen wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 dec 2021 11:32

Met die digitale meter kunnen ze waarschijnlijk ook nagaan hoeveel blaadjes WC papier je gebruikt.
Niet overdrijven hé met die privacy

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 20 dec 2021 11:55

Privacyschending wordt tegenwoordig iets te vaak ingeroepen door mensen die zich niet kunnen aanpassen aan de moderne maatschappij. Ik zou net zeggen dat dit de privacy verbetert, want het aantal controles waarbij een medewerker zich toegang tot uw woning moet verschaffen gaat hierdoor dalen.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 20 dec 2021 12:29

4G-signaal kan worden geblokkeerd door onbevoegde geparkeerde aanvallers of het metersignaal blokkeren en het hele huis / de industrie / commerciële werkzaamheden uitschakelen ( voorbeeld: hoogopgeleide techneuten of een toerist die met de auto van Rusland naar België rijdt en van België naar Rusland terug).
- Een kWh-meter wordt niet uitgelezen via 4G maar via het GSM netwerk (GPRS)
- Een kWh meter kan de elektriciteit in een woning niet uitschakelen, is immers enkel een meettoestel
- Een elektriciteitscentrale kan je niet draadloos uitschakelen enkel in Hollywood is dat mogelijk.
Hoe kon dit een dergelijke privacytoegang mogelijk maken?
Als dit een probleem voor je vormt doe je best ook afstand van je internet, bankkaarten, mobiele telefoon, auto….. Je had deze post zelfs niet eens mogen plaatsen, er wordt hier immers meegeluisterd.
Maar nu is het met geweld een digitale meter die in elk huis wordt geplaatst. Zelfs als je het niet wilt (elektrosensitief ben), is het bijna alsof je gedwongen wordt.
Ik neem aan dat je dan ook geen GSM, microgolfoven, WiFi, TV, en nog een hele resem andere toestellen in huis hebt.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 dec 2021 16:04

Het signaal van mijn digitale meters gaat niet via GSM, maar verloopt via de elektriciteitskabel waarmee de stoom binnenkomt. Er is een verbindingskabeltje tussen gasmeter en elektriciteitskabel. Heb al bijna meer dan 5 jaar digitale meters. Was één van de proefpersonen in ons land. Ondertussen werd mijn meter al 3 x vervangen, telkens door een ander type. Nooit problemen gehad. Is veel gemakkelijker. Er moet geen mens meer voorbijkomen om de standen af te lezen, en je hoeft ze zelf niet meer te noteren om via telefoon of mail door te geven.
Als je verhuist, en je bent vergeten de standen op te nemen, kan je telefoneren om de stand op die bepaalde datum te ontvangen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 dec 2021 20:24

Uw privacy interesseert Fluvius en de energieleveranciers geen reet.

Digitale meters wil men voor huidige situatie met (koel)torenhoge prijzen, terwijl men met analoge meter moet gokken naar uw verbruik ...

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 20 dec 2021 21:23

"Maar nu is het met geweld een digitale meter die in elk huis wordt geplaatst. Zelfs als je het niet wilt (elektrosensitief ben), is het bijna alsof je gedwongen wordt."

Uw post lijkt me nogal overdreven, en is bovendien niet correct.
Als je elektrosensitief bent, kan je vragen om een meter zonder draadloze interface te installeren, en deze bedraad uit te voeren.
Verder zie ik niet in hoe Uw netwerk en elektriciteitsleverancier U zou kunnen faktureren, zonder over Uw verbruikscijfers te beschikken, dit is dus een totaal geoorloofde inzameling van de gegevens van de digitale meter.

Als U een telefoon of internet aansluiting hebt, zijn de gegevens daarvan ook bij de aanbieder gekend, sterker nog, de overheid verplicht hen je metadata voor een jaar bij te houden, en deze met een bevel van een onderzoeksrechter aan politie en justitie te overhandigen.

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#8 , 20 dec 2021 22:15

Het signaal van mijn digitale meters gaat niet via GSM, maar verloopt via de elektriciteitskabel waarmee de stoom binnenkomt. Er is een verbindingskabeltje tussen gasmeter en elektriciteitskabel. Heb al bijna meer dan 5 jaar digitale meters. Was één van de proefpersonen in ons land. Ondertussen werd mijn meter al 3 x vervangen, telkens door een ander type. Nooit problemen gehad. Is veel gemakkelijker. Er moet geen mens meer voorbijkomen om de standen af te lezen, en je hoeft ze zelf niet meer te noteren om via telefoon of mail door te geven.
Als je verhuist, en je bent vergeten de standen op te nemen, kan je telefoneren om de stand op die bepaalde datum te ontvangen.
Dit wist ik niet. Ik ga naar Digital meters, zeer duidelijke, gemakkelijker :D
Ik was bang omdat 4G was er, dacht ik iederen kan mijn electric van straat uitschakelen op afstand, maar nu lijkt mij ik was verkeerd. bedankt iederen.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 dec 2021 09:15

Wat men met de digitale meter wel zal kunnen doen is de laadblokken van elektrische auto's detecteren om er dan accijnzen te kunnen op aanrekenen. Zal niet te vermijden zijn vrees ik.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 21 dec 2021 10:14

Verder zie ik niet in hoe Uw netwerk en elektriciteitsleverancier U zou kunnen faktureren, zonder over Uw verbruikscijfers te beschikken
Da's raar, want ik heb er élk jaar een rekening van, zonder digitale meter ...

Ze krijgen die cijfers dus al decennia ook zonder digitale meter, die bijgevolg dààrvoor niet nodig is .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 dec 2021 10:19

Wat men met de digitale meter wel zal kunnen doen is de laadblokken van elektrische auto's detecteren om er dan accijnzen te kunnen op aanrekenen. Zal niet te vermijden zijn vrees ik.
En om deels via capaciteitstarief te factureren
Auto opladen gaat je dan ook in hogere categorie brengen - én gaat poepsimpel te detecteren zijn: niks in huis gebruikt continu zoveel elektriciteit.

Gekke is dat volgens simulaties de grootverbruikers minder gaan betalen, en wie weinig elektriciteit verbruikt, net méér !
Omgekeerde wereld dus.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 21 dec 2021 11:09



Da's raar, want ik heb er élk jaar een rekening van, zonder digitale meter ...

Ze krijgen die cijfers dus al decennia ook zonder digitale meter, die bijgevolg daarvoor niet nodig is .
Dat komt doordat ofwel dat jijzelf de cijfers doorgeeft, of omdat er een technicus van het nutsbedrijf ze zelf komt opnemen, of omdat ze al jaren een raming toepassen. Dat beloofd dan de dag dat ze wel eens een juist cijfer hebben.

CityBird
Berichten: 792

#13 , 21 dec 2021 20:40

Het signaal van mijn digitale meters gaat niet via GSM, maar verloopt via de elektriciteitskabel waarmee de stoom binnenkomt. Er is een verbindingskabeltje tussen gasmeter en elektriciteitskabel. Heb al bijna meer dan 5 jaar digitale meters. Was één van de proefpersonen in ons land. Ondertussen werd mijn meter al 3 x vervangen, telkens door een ander type. Nooit problemen gehad. Is veel gemakkelijker. Er moet geen mens meer voorbijkomen om de standen af te lezen, en je hoeft ze zelf niet meer te noteren om via telefoon of mail door te geven.
Als je verhuist, en je bent vergeten de standen op te nemen, kan je telefoneren om de stand op die bepaalde datum te ontvangen.
Dat gaat wel degelijk via het GSM netwerk. Die kWh meters kunnen communiceren via GSM, WiFi en PLC afhankelijk wat e netwerk operator (Fluvius) kiest. Het kan best dat dit in bepaalde regio's PLC is, waar ik woon is dit GSM.

Terug naar “Privacy-bescherming”