Camera aan gevel om de weg op te rijden

Pieter Peeters
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Camera aan gevel om de weg op te rijden

#1 , 25 okt 2021 20:08

Hallo,

Mijn huis, en dus ook mijn garagepoort, staat een kleine meter van een drukke straat waardoor het uitrijden moeilijk en eventueel ook gevaarlijk kan zijn.
Tot nu toe heb ik dit opgelost met een bolle spiegel, wat wel werkt maar toch best moeilijk is. Zeker tijdens bepaalde periodes is dat moeilijker, zoals wanneer mijn buurman zijn haag wat breder staat, wanneer het hard regent, ...
Daarnaast gebeurt het ook wel eens dat de spiegel plots stuk is (steentjes van de weg?), waardoor ik eigenlijk niet meer (veilig) uit mijn garage kan rijden.
Ik vroeg me af of het mogelijk is dat ik een camera aan mijn gevel hang die enkel dient om live te kijken, en dus geen beelden bewaart, om zo te kijken of we kunnen uit rijden.

Ik heb al wat opgezocht en ik vind regelmatig dat je camera niet op openbaar terrein gericht mag zijn, maar ook dikwijls staat hier dan vermeld dat het vooral om het opnemen van beelden gaat. Daarnaast lees ik bijvoorbeeld ook over webcams die gebruikt worden om live te kijken, bijvoorbeeld op een marktplein of iets dergelijks. Maar het is me niet duidelijk of er voor zoiets ook een mogelijkheid in de wet is voor "particuleren".

Heeft iemand hier een duidelijker antwoord op, of eventueel zelfs ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 okt 2021 08:20

Dat je de openbare weg niet mag filmen is voor privé-bewakingscamera's.

Als het doel vd camera niet het opsporen en vaststellen van misdrijven is, is het per definitie voor die wet al geen bewakingscamera.


Valt IMO onder geen enkele (camera of privacy) wet - net zo min als een achteruitrij-camera in je auto, of eentje die bvb naar dwarsverkeer voor- of achteraan kijkt ...

supernamy
Berichten: 132

#3 , 26 okt 2021 11:17

De inhoud van mijn antwoord heeft geen juridisch karakter, maar betreft de technische haalbaarheid van jouw "project".

Je legt niet uit waar je naar de beelden die de camera opneemt zou kijken (op je smartphone? in de wagen?) en hoe dat je concreet zou helpen bij het uitrijden uit je garage. In ieder geval, je weet waarschijnlijk niet dat data (o.a. beelden, geluid) altijd met een gegeven vertraging gestreamd en weergegeven worden. Wat je ziet op een beeldscherm heeft zich dus al afgespeeld, waardoor ik vrees dat een live camera geen oplossing vormt in zo'n geval, laat staan in een drukke straat.

Reclame

Pieter Peeters
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2021 11:37

@Inazuma: ja dat lijkt mij inderdaad ook het geval als ik het zo lees op politie.be. Maar ik vraag me af of ik hier geen klachten voor kan krijgen ondanks dat ik niets opneem. Het is natuurlijk niet zo simpel om aan te tonen dat ik nergens beelden opsla.

@supernamy Dat leg ik inderdaad niet uit omdat deze vraag eerder over het juridische aspect gaat dan het technische. Maar om toch even uit te wijden: ik zou bijvoorbeeld een camera met een niet al te hoge resolutie gebruiken die verbonden is met een kabel naar bijvoorbeeld een kleine computer (raspberry pi, ...) die dan op zijn beurt verbonden is met een scherm in mijn garage dat enkel aan gaat wanneer ik ga uitrijden. Omdat de resolutie en dus ook de data kleiner is, en dit alles via kabel gaat i.p.v. wifi, zal de vertraging, die er inderdaad is, miniem zijn. Met een bolle spiegel die we nu gebruiken heb je ook wel enige vertraging tussen wanneer de auto uit het beeld is en hij effectief voorbij komt.
Geen van beide oplossingen zijn ideaal, maar het zicht dat ik met een camera heb gaat alleszins veel groter zijn dan met een spiegel, dus dat lijkt me alleszins een groot pluspunt.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 26 okt 2021 14:45

Naar een gsm scherm zitten kijken terwijl men op zo'n moment extra behoedzaam moet zijn ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Pieter Peeters
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2021 16:09

Hoe bedoel je? Ik heb het, zoals in mijn berichten schrijf, over een extern scherm. Dus geen smartphone

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2021 09:47

zouden er geen zo'n systemen bestaan die je achteraf in de wagen kan inbouwen?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 27 okt 2021 10:26

een knipperlicht (oranje) aan de gevel hangen dat naar de andere weggebruikers duidelijk maakt dat er een wagen de garage verlaat zou dat geen optie zijn?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 27 okt 2021 12:09

Ik denk dat je voor zo'n knipperend oranje licht uitdrukkelijk toestemming moet vragen. Om uiteindelijk geen toestemming te krijgen want veel te verwarrend. Ik vermoed wel als ik het mij herinner dat het wel bestaat (ergens in Hoboken) waar een grote fabriek aan beide zijden van de weg gebouwen/opslag en fabricage heeft. Maar dat zijn uitzonderlijke omstandigheden waar je als particulier geen toestemming voor krijgt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 okt 2021 16:03

een knipperlicht (oranje) aan de gevel hangen dat naar de andere weggebruikers duidelijk maakt dat er een wagen de garage verlaat zou dat geen optie zijn?
Een knipperlicht maakt zoiets niet duidelijk
Het wijst op een gevaarsituatie
Niet op wat die situatie dan zou zijn ...

En de voorrangsregeling verandert er ook niet door, dus voor de vraagsteller lost dat volstrekt niks op ... die ziet niets meer door een knipperlicht

Pieter Peeters
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 nov 2021 09:55

Bedankt voor het meedenken alvast!
Maar zoals al gezegd is een knipperlicht inderdaad niet echt een oplossing omdat ik zelf nog steeds niets zie qua aankomend verkeer.

Ik heb het eens nagevraagd bij de politie en zij vertellen mij het volgende:
De camerawet (basiswet 21 maart 2007, aangepast 2018) voorziet 3 soorten plaatsen; waarvoor andere regels gelden:
1. niet-besloten plaatsen (bv: park, openbare weg)
2. besloten plaatsen die voor publiek toegankelijk zijn (sporthal, gemeentehuis,…)
3. besloten plaatsen die niet voor publiek toegankelijk zijn (privé-woningen,..)

Gezien u de openbare weg wenst te filmen, valt dit onder een niet-besloten plaats. Volgens de camerawet mag een burger geen beelden verwerken van het openbaar domein; dit mag enkel door de overheid worden verwerkt.

De enige uitzondering hierop is om een kritische perimeter in beeld te kunnen brengen rond een plaats met verhoogd veiligheidsrisico (bv. kerncentrale).
Ze schrijven dat een burger geen beelden mag verwerken, wat ik in principe niet zou doen aangezien ik enkel de huidige situatie doorgeef aan een scherm, en er verder niets mee doe. Maar misschien zien zij ook dit als "verwerken"?
Zoals een vorige gebruiker al zei: een achteruitrijcamera lijkt me niet veel verschillend, buiten dat het een "mobiele" camera is.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 02 nov 2021 12:31

Een bolle spiegel aan de overzijde van de straat plaatsen. Sommige gemeenten plaatsen die zelf mits betaling van de kosten door de vragende partij.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 02 nov 2021 23:12

Ik heb het eens nagevraagd bij de politie en zij vertellen mij het volgende:
De camerawet (basiswet 21 maart 2007, aangepast 2018) voorziet 3 soorten plaatsen;
Politie verwijst naar de wet op de bewakingscamera's

Die is per definitie niet van toepassing ...

Art 2
4° bewakingscamera : elk tijdelijk, vast of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden ...verwerkt


Doel van uw camera is noch toezicht, noch bewaking, en u verwerkt de beelden niet (slaat ze niet op maar kijkt direct)

Deze wet is bijgevolg ook niet van toepassing ...

Terug naar “Privacy-bescherming”