Online foto

VictorNov
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Online foto

#1 , 20 mei 2021 19:03

Op instagram heb ik een pagina waarin ik regelmatig ordediensten promoot. Ik gebruik dan meestal foto's waar de personen (collega's *) onherkenbaar zijn of ik maak ze zelf onherkenbaar door hun gelaat of fysionomie te censureren.

De collega (van een ander korps) vroeg mij via chat om de foto te verwijderen. Ik heb deze geweigerd omdat:

(Corrigeer indien fout aub*)
1.De collega is onherkenbaar.
2.De collega werkt voor een openbare dienst, dus wordt betrokkene beschouwd als is publieke persoon.
3.Op het moment dat de foto genomen was stond de collega in een openbare plaats/ publieke plaats.
4. Ik zei tegen de collega dat ik het graag verwijderd als hij/zij kan aantonen dat hij/zij het effectief is.


Is deze juist? Heb ik het recht om dit te doen? Zoniet wat zijn de gevolgen?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 mei 2021 08:48

https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... afbeelding

Als je individuele (of een paar) personen fotografeert heb je toelating nodig voor én foto, én publicatie ...

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 21 mei 2021 09:09

Iemand die voor een openbare dienst werkt, wordt niet automatisch een publiek persoon die zijn privacyrechten verliest. Portretrecht blijft van toepassing.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 23 mei 2021 21:21

En portretrecht is van die persoon.

Terug naar “Privacy-bescherming”