Privacy collega's

Warre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Privacy collega's

#1 , 20 apr 2021 13:19

Beste,

Enkele collega's hebben een flitsboete ontvangen wegens overtreding met de bedrijfswagen. Bazen vonden het niet beter om deze via screenshots te posten in onze gezamenlijke WhatsApp groep.

Van zodra ik dit zag, heb ik aangegeven dat me dit niet ok lijkt met de privacy (wij hoeven niet van collega's te weten waar zij zich op een bepaald moment bevonden) en gaf ik aan dit in het vervolg beter persoonlijk te sturen naar de collega's in kwestie.

Nu lachen mijn bazen dit weg... Zijn zij in fout met de privacywetgeving door deze flitsboetes te posten in onze WhatsApp groep?
Wat kan hier eventueel aan gedaan worden?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 22 apr 2021 14:03

Uiteraard gaan ze daarmee in de fout. Iedere belanghebbende kan klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: https://www.gegevensbeschermingsautorit ... t-indienen
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 apr 2021 20:23

Nu lachen mijn bazen dit weg... Zijn zij in fout met de privacywetgeving door deze flitsboetes te posten in onze WhatsApp groep?
Bwa, de mogelijke boetes zijn anders niet om mee te lachen.
Of nogal groen :mrgreen:

Absoluut illegaal gedrag
Door personen die een machtsfunctie uitoefenen over de personen waarvan ze de gegevens posten.

Kan dus nog onder "Pesten op het Werk" vallen ook ...

Wat kan hier eventueel aan gedaan worden?
Zoals gezegd de Gegevens Beschermings Authoriteit GBA, vroeger de Privacycommissie

Of politie inschakelen - zijn strafrechtelijke inbreuken

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”