AML5 Identificatie

Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

AML5 Identificatie

#1 , 09 jan 2021 20:19

Hallo;
Ik wilde cryptomunten kopen via een NL cryptocurrency-broker.
Helaas moet ik mij identificeren via een selfie waar ik mijn ID-kaart vasthoud.
Als uitleg:

Voor de identiteitsverificatie is een geldig paspoort of ID kaart vereist. Een rijbewijs of verblijfsvergunning accepteren we niet. De volgende informatie moet duidelijk leesbaar zijn:

Naam
Geboortedatum
Geboorteplaats
Nationaliteit
Geslacht
Datum van afgifte
Geldigheidsdatum
Documentnummer
Machine Readable Zone (MRZ)


Ik snap dat men witwassen en terrorisme wil tegengaan; maar dit is wel erg gevoelige informatie die in de verkeerde handen desastreuze gevolgen kan hebben (identiteitsfraude).

Hoe garandeert men mij dat deze gegevens nooit zullen uitlekken/gehacked worden?
Hoe zit dit met GDPR? Hoelang mag men deze gegevens bijhouden (dit doen ze offline)??
Ongelofelijk dat men hier mee afkomt, terwijl de identiteitsfraude horrorverhalen meer en meer opduiken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 09 jan 2021 23:27

Geen idee hoe dit specifieke wereldje in mekaar steekt ,
maar een selfie met ID kaart lijkt mij toch een zeer eigenaardige manier van ID verificatie in tijden van eID .
GDPR is hier : https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 79&from=EN
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2021 16:57

Dit soort identificatie wordt opgevraagd door elke financiële instelling in het kader van de anti-witwasregelgeving. Verhandelaars van cryptomunten werden hiermee gelijkgesteld: https://tweakers.net/nieuws/132997/eu-b ... andel.html

U kan deze vragen i.v.m. data dus ook stellen over traditionele grootbanken. Naar mijn ervaring wordt contractuele data bijgehouden zolang het contract loopt, plus een buffer van tien a twintig jaar. Dit is gegrond onder de GDPR, aangezien het respecteren van andere financiële wetgeving geldt als een legitieme reden om data langer bij te houden.

Het is aan u om in te schatten of u het bedrijf vertrouwt om correct met die data om te gaan. Persoonlijk heb ik een relatief groot vertrouwen in hoe traditionele banken omgaan met deze data, maar ik zou bij een bitcoin broker toch ernstige bedenkingen hebben.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”