GDPR - mijn (medisch)dossier opvragen bij verzekering

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

GDPR - mijn (medisch)dossier opvragen bij verzekering

#1 , 14 dec 2020 11:22

Ik heb een groepsverzekering op het werk.
Via de groepsverzekering krijg ik momenteel een premie uitbetaald die bijlegt bij mijn invaliditeitsbijdrage die momenteel loopt.

Groepsverzekering beslist om de premie niet langer uit te betalen, nochtans heb ik drie medische verslagen van zowel twee onafhankelijke dokters en de mutualiteit die de invaliditeit gerechtvaardigd.

De groepsverzekering doet moeilijk, althans toch de geneesheer binnen de verzekering (die ik nog nooit rechtstreeks heb kunnen mailen of spreken). Na veel heen en weer gemail met de verzekering is er overeengekomen om een derde partij te gebruiken (onafhankelijke geneesheer) die mij vorige week heeft gezien. Op basis van dit verslag zou een nieuwe beslissing moeten vallen. Maar de geneesheer van de verzekering behoudt het uiteindelijke beslissingsrecht.

Omdat ik al meermaals gevraagd heb naar waarom de geneesheer van de verzekering de beslissing neemt om alle verslagen naast zich neer te leggen en toch te beslissen dat de uitbetaling niet gerechtvaardigd is, krijg ik steeds een zeer afwijkend antwoord en nooit inzage in een verslag van hem of mijn dossier.

Mijn vraag. Kan ik de gdpr wetgeving gebruiken om alle verslagen op te vragen die intern bij de groepsverzekering zijn opgemaakt over mij? Zijn ze mij verplicht de volledige inhoud van mijn dossier binnen de verzekering aan mij over te maken indien ik dit vraag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vely
Berichten: 72

#2 , 15 dec 2020 06:59

Waarschijnlijk kan je wel een afspraak maken om je volledige dossier in te kijken. Echter, je hebt enkel recht op de formulieren/papieren die jij hebt ingestuurd en die naar jou zijn gestuurd. Ik ben niet zeker of interne nota's getoond moeten worden.

Ik denk niet dat je probleem opgelost zal zijn door je volledig dossier te zien.

Mijn partner heeft onlangs iets gelijkaardigs voorgehad. Na veel bellen en elke keer duidelijke motivering te vragen, 3 keer dezelfde documenten op te sturen, nogmaals veel te bellen en te vragen om alle documenten samen te bekijken, is het dan toch gelukt.

Vraag dus een duidelijke motivering van de weigering en zeg bij elk argument van hun waarom je het niet snapt en leg uit wat er anders is aan je situatie.. En blijf hameren op wat je niet snapt/strookt met hun uitleg.
Indien je er niet uit komt met je dossierbeheerder, dien je klacht in bij je verzekering. (dit kan via hun site)
Indien je er dan nog steeds niet uit komt: https://www.ombudsman.as/nl/

Het zal veel energie kosten, zeer spijtig dat zieke mensen zo voor hun rechten moeten vechten, alsof ze hun energie niet aan betere dingen besteed kan worden. Als je iemand kent die wat goed is met papieren en dergelijke kan je best wat hulp vragen. Zie wel dat je zelf de uiteindelijke mail verstuurd en zelf belt (GDPR, aan derden kunnen ze geen info geven). Neem de gesprekken met je telefoon op, zo heb je extra bewijzen als je je klacht escaleert naar de klachtendienst/ombudsdienst.

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 15 dec 2020 10:23

Dankjewel om te reageren en voor de info.
Waarschijnlijk kan je wel een afspraak maken om je volledige dossier in te kijken. Echter, je hebt enkel recht op de formulieren/papieren die jij hebt ingestuurd en die naar jou zijn gestuurd. Ik ben niet zeker of interne nota's getoond moeten worden.

Ik denk niet dat je probleem opgelost zal zijn door je volledig dossier te zien.

Mijn partner heeft onlangs iets gelijkaardigs voorgehad. Na veel bellen en elke keer duidelijke motivering te vragen, 3 keer dezelfde documenten op te sturen, nogmaals veel te bellen en te vragen om alle documenten samen te bekijken, is het dan toch gelukt.

Vraag dus een duidelijke motivering van de weigering en zeg bij elk argument van hun waarom je het niet snapt en leg uit wat er anders is aan je situatie.. En blijf hameren op wat je niet snapt/strookt met hun uitleg.
Indien je er niet uit komt met je dossierbeheerder, dien je klacht in bij je verzekering. (dit kan via hun site)
Indien je er dan nog steeds niet uit komt: https://www.ombudsman.as/nl/

Het zal veel energie kosten, zeer spijtig dat zieke mensen zo voor hun rechten moeten vechten, alsof ze hun energie niet aan betere dingen besteed kan worden. Als je iemand kent die wat goed is met papieren en dergelijke kan je best wat hulp vragen. Zie wel dat je zelf de uiteindelijke mail verstuurd en zelf belt (GDPR, aan derden kunnen ze geen info geven). Neem de gesprekken met je telefoon op, zo heb je extra bewijzen als je je klacht escaleert naar de klachtendienst/ombudsdienst.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”