Inbreuk op de GDPR wetgeving of niet.

Kenderooi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inbreuk op de GDPR wetgeving of niet.

#1 , 19 nov 2020 21:35

Ik wil een gratis boekenpakket aanvragen via het formulier https://immo.vlan.be/nl/newsletter/bouw ... /bouw-info op de website van Immovlam.

Maar als je onderaan het formulier komt, blijkt het niet gratis te zijn. Ofwel ga je akkoord dat je je gegevens deelt voor marketingdoeleinden ofwel moet je toch betalen voor het boekenpakket.

Daarnaast wordt je verplicht je aan te melden op hun nieuwsbrief. De keuze in vooringevuld en je kan het zelfs nog niet uitvinken.

Dat kan toch niet? Of zie ik dat verkeerd.

Als men aangeeft dat het pakket gratis is, moeten ze het me dan ook niet gratis bezorgen zonder voorwaarden te stellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 19 nov 2020 22:07

Dat kan een geldige voorwaarde zijn.

Kenderooi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2020 22:10

Hi Leen,

Bedoel je dat het verplicht inschrijven op een nieuwsbrief een geldige voorwaarde kan zijn om een gratis boekenpakket te ontvangen?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2020 22:41

Goh ja, ik zie niet zoveel verschil met het direct gratis ontvangen een whitepaper of ander digitaal document over een onderwerp dat je interesseert, en je tegelijk ook inschrijven voor een nieuwsbrief. Alleen dat het hier om een pakket op papier gaat.

Zolang ze zich maar houden aan de regels om je de mogelijkheid te geven om je makkelijk uit te schrijven als je de nieuwsbrief niet meer wil ontvangen. Ik moet zeggen dat dat tegenwoordig altijd in orde is op nieuwsbrieven die ik ontvang.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 nov 2020 11:50

Ik schrijf me bij de eerste nieuwsbrief alweer uit., en als ze blijven komen vink ik ze aan als "ongewenste mail". Dan verdwijnen ze vanzelf.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 20 nov 2020 14:08

Hi Leen,

Bedoel je dat het verplicht inschrijven op een nieuwsbrief een geldige voorwaarde kan zijn om een gratis boekenpakket te ontvangen?
Dat kan inderdaad een geldige voorwaarde zijn .
U hebt te maken met een commercieel mediabedrijf ( Sipro Media ) en dit zijn hun verkoopsvoorwaarden .
Als u die voorwaarden uitdrukkelijk aanvaard , door een gratis pakket aan te vragen , en daarbij vrijwillig uw gegevens kenbaar maakt , druist dit niet in tegen de GDPR wetgeving . U hebt namelijk de keuze .
Wanneer een commercieel bedrijf uw gegevens zou gebruiken , ZONDER uw uitdrukkelijke toelating , DAN PAS speelt de GDPR wetgeving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Privacy-bescherming”