coockies en tracking op websites

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

coockies en tracking op websites

#1 , 04 okt 2020 13:43

Een aantal websites die ik bezoek zijn niet toegankelijk als je niet toelaat dat ze allerlei coockies en tracking op jou toepassen.
Is het niet zo dat de wet bepaalt
- dat gebruikers van sites moeten kunnen kiezen dat ze al die tracking toelaten of niet,
- dat de toegang tot de site niet mag ontzegd worden als je ervoor kiest om niet getrackt te worden
- dat de standaard setting een opt-in moet zijn, ipv alles toe te laten als je niets doet

Om welke wetten/wetsartikels gaat het, en waar kan je tegen deze praktijken een klacht indienen, en heb je een advokaat nodig om die klacht in te dienen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#2 , 05 okt 2020 21:08

Bedankt voor de link, ik heb daaruit kunnen opmaken dat de AVG van toepassing is op cookies, en ben zo op de site van de gegevensbeschermingsauthoriteit terecht gekomen.
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... ing-vragen
Mogen websites "cookiewalls" plaatsen?

Daaruit blijkt dat dit niet toegelaten is, ik heb hen dan gevraagd om na te kijken of het cookiebeleid van de site die me blokkeerd wettellijk is of niet.

Het gaat om deze site, waar het niet mogelijk is om op de site te gaan zonder te klikken op de ik accepteer de cookies knop, er is geen mogelijkheid om de cookies te weigeren, of om bepaalde types van cookies wel of niet te blokkeren, zoals op andere sites.
https://tweakers.net/

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 okt 2020 09:14

Dan blijf je daar toch gewoon weg. Sites genoeg met reklame

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”