Ex heeft nog foto's van mij en mijn kinderen op sociale media

Jan_Van_Haudt
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ex heeft nog foto's van mij en mijn kinderen op sociale media

#1 , 22 sep 2020 21:38

Ik ben 2 maal gehuwd geweest. Uit een eerste huwelijk heb ik 2 kinderen en daarna nog een kind met mijn tweede vrouw. We zijn nu reeds meer dan 2 jaar uit elkaar en nog steeds staan er veel foto's van mij en de 2 kinderen uit een vorig huwelijk op haar Facebook. Ik heb haar gevraagd om deze te verwijderen maar dat weigert ze. Ze zegt zelfs dat deze er al heel lang niet meer op staan maar dat is gelogen. Ik heb ze vorige week nog zelf gezien. Kan ik hier iets aan doen via gerechtelijke weg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 22 sep 2020 23:26

Wat zou je daar mee kunnen winnen?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 22 sep 2020 23:26

stel haar eerst via aangetekend schrijven in gebreke en eis langs dat schrijven dat u de foto's verwijderd wilt zien binnen de 14 dagen.

Reclame

Jan_Van_Haudt
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2020 05:46

    Wat zou je daar mee kunnen winnen?
    Is dit relevant?

    Relatie gedaan, foto's weg. Er staan zelfs nog trouwfoto's op, na 2 jaar.

    De vraag was wat hier aan gedaan kan worden, met alle respect.

    Oude Belg
    Berichten: 3192

    #5 , 23 sep 2020 08:47

    Wat zou je daar mee kunnen winnen?
    Je mag die foto's hebben, maar niet verspreiden als de geportretteerde daar geen toestemming voor gegeven heeft. Niet onbelangrijk voor een juridisch forum.
    https://finniancolumba.be/portretrecht- ... es-belgie/
    Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

    Oude Belg
    Berichten: 3192

    #6 , 23 sep 2020 09:43

    Lijkt mij correct, think.
    Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

    Issued
    Berichten: 1227

    #7 , 23 sep 2020 09:45

    zou men kunnen argumenteren dat gezien ze een koppel waren ten tijde van de publicatie en dit op facebook was, dat de geportretteerde op dat ogenblik zijn stilzwijgende toestemming gaf? Hij was op dat ogenblik wvermoedlijke op de hoogte van de publicatie. Zeker als er eventuele likes of comments zijn? Indien vorige stelling stand houdt, kan de geportretteerde dan nadien deze toestemming intrekken?

    eylis
    Berichten: 8836

    #8 , 23 sep 2020 14:22

    En even ter aanvulling: hoederecht bestaat niet meer sinds 1995. Dat is nu gedeelde ouderlijke autoriteit. Dus de ene ouder heeft wel de vrijheid om van de andere ouder te eisen dat foto's van de gezamenlijke kinderen niet openlijk (voor iedereen) op sociale media worden gepubliceerd. De andere ouder heeft wel de vrijheid om binnen een beperkte vriendenkring de foto's bekijkbaar te laten. Alsook de foto's niet bekijkbaar te laten zijn voor de andere ouder.... Dus als de andere ouder de privacyinsttellingen van haar FB verengt, kan de andere ouder niet zien of de foto's openbaar bekijkbaar zijn.

    Lanox
    Berichten: 3518
    Juridisch actief: Nee

    #9 , 23 sep 2020 15:33

    Onder voorbehoud; Van niet correct advies; Volgens mij zou u kunnen repliceren op de foto's waar uzelf op staat. Maar ik heb mijn twijfels. In elk geval zijn het ook haar kinderen en wanneer zij het hoederecht heeft doet ze met de foto's van haar kinderen wat zij wil,
    Als ik de TS correct begrijp zijn het helemaal niet de kinderen van deze ex, maar van de eerste ex.

    Jan_Van_Haudt
    Topic Starter
    Berichten: 4
    Juridisch actief: Nee

    #10 , 24 sep 2020 23:37

    Onder voorbehoud; Van niet correct advies; Volgens mij zou u kunnen repliceren op de foto's waar uzelf op staat. Maar ik heb mijn twijfels. In elk geval zijn het ook haar kinderen en wanneer zij het hoederecht heeft doet ze met de foto's van haar kinderen wat zij wil,
    Ik heb 3 kinderen. 2 van mijn eerste huwelijk en 1 samen met haar. Dat ze ons gezamenlijk kind op haar Facebook plaatst is uiteraard geen enkel probleem. Het gaat over mijn andere 2 kinderen waar ze geen moeder van is...

    Jan_Van_Haudt
    Topic Starter
    Berichten: 4
    Juridisch actief: Nee

    #11 , 24 sep 2020 23:40

    En even ter aanvulling: hoederecht bestaat niet meer sinds 1995. Dat is nu gedeelde ouderlijke autoriteit. Dus de ene ouder heeft wel de vrijheid om van de andere ouder te eisen dat foto's van de gezamenlijke kinderen niet openlijk (voor iedereen) op sociale media worden gepubliceerd. De andere ouder heeft wel de vrijheid om binnen een beperkte vriendenkring de foto's bekijkbaar te laten. Alsook de foto's niet bekijkbaar te laten zijn voor de andere ouder.... Dus als de andere ouder de privacyinsttellingen van haar FB verengt, kan de andere ouder niet zien of de foto's openbaar bekijkbaar zijn.
    Het gaat niet over ons gezamenlijk kind maar over mijn 2 andere kinderen

    Terug naar “Privacy-bescherming”