Privacy

Fazila
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Privacy

#1 , 11 aug 2020 17:44

Beste,
Ik wou vragen als ik recht heb om een klacht in te dienen over iemand: ik ben besmet met corona en ik had het door gegeven aan mijn werkgever, de volgende dag hoor ik dat bijna iedereen is te weten gekomen door 1 iemand van de management. Terwijl ik zelf zei dat ik liever wilt anoniem blijven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 aug 2020 17:58

Het lijkt me normaal dat iedereen met wie je mogelijk contact hebt gehad daarvan op de hoogte wordt gebracht.
Dat is toch de bedoeling van contact-tracing (mag ik hopen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 11 aug 2020 18:03

Het lijkt me normaal dat iedereen met wie je mogelijk contact hebt gehad daarvan op de hoogte wordt gebracht.
Dat is toch de bedoeling van contact-tracing (mag ik hopen).
Zoals ik het begrijp zou alleen gemeld worden dat er een contact is geweest met een besmet persoon, en duidelijk NIET om wie het zou gaan. Natuurlijk kan men met gissen en missen ook wel , al dan niet toevallig, bij de juiste bron terechtkomen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 11 aug 2020 18:17

Anonimiteit kan toch niet voor naaste werknemers...
Besmet geraakt door corona is ook geen stigma!
Moest het nu bv syfilis zijn...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2020 20:37

Ik vrees dat jullie een foute opvatting hebben over contacttracing en COVID 19. Het is de bedoeling dat de contacten worden geïnformeerd dat zij in contact zijn geweest met een besmet persoon. Wie deze persoon is doet niet ter zake. Het is de bedoeling dat deze contacten zich laten testen om desgevallend het een en ander uit te sluiten, temeer daar dit vertrouwelijk is meegedeeld. Dit directielid is m.i. dan ook in de fout gegaan en heeft m.i. althans de regels van de privacy geschonden. Het ware verstandiger geweest dat de werknemer dit had gemeld via zijn huisarts. Dit is mijn persoonlijke mening. Deze info is dan ook onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden. Mogelijk dat een jurist meer duidelijkheid hierover kan scheppen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 11 aug 2020 21:12

Akkoord met Marcus, anonimiteit en privacy moeten gewaarborgd blijven. Collega's moeten weten dat er een besmetting is geweest, maar niet wie.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 11 aug 2020 21:18

Als er maar 1 besmet is dan is sowieso gekend wie het is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12826

#8 , 11 aug 2020 21:20

Men kan via deductie ergens komen, maar dat geeft de leidinggevende nog steeds niet het recht namen te noemen.

Terug naar “Privacy-bescherming”