Naam online gepubliceerd door voormalige onderwijsinstituut

JMM
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Naam online gepubliceerd door voormalige onderwijsinstituut

#1 , 15 jul 2020 12:21

Beste allen

De kunstschool waar ik een aantal jaren geleden gestudeerd heb, heeft werken van mij gepubliceerd op een website en heeft daarbij mijn naam vermeld. Ik vroeg me af of ik op privacy-gronden het recht heb om mijn naam te laten verwijderen? Ik wil namelijk niet dat mijn naam
- gelinkt wordt aan die vroegere werken van mij;
- gelinkt wordt aan die school;
- opduikt in de google zoekresultaten.

(Verwant hiermee vroeg ik in het topic "copyright" eerder al naar mijn rechten i.v.m. de publicatie van de werken zelf; maar hier vraag ik dus specifiek naar mijn rechten i.v.m. de publicatie van mijn naam, en o.b.v. de privacywetgeving.)

Groet
JMM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2020 00:46

De vraag al rechtstreeks gesteld aan de school? Misschien dat ze dit dat meteen verwijderen van hun site.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jul 2020 09:00

Ik denk wel dat het mag. Mijn zoon heeft 15 jaar geleden gestudeerd aan een kunstschool. In die periode heeft hij een eerste prijs gehaald op een belangrijke kunstwedstrijd. Onlangs verscheen er op de site van de school een soort catalogus van winnaars van de laatste 20 jaar, allemaal met foto en naam. Dit om reclame te maken voor hij goed onderwijs. Dat doen ze blijkbaar al gedurende jaren, en in hun reglement zou ergens staan dat die werken eigendom werden van de school.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 jul 2020 10:01


De kunstschool waar ik een aantal jaren geleden gestudeerd heb, heeft werken van mij gepubliceerd op een website en heeft daarbij mijn naam vermeld. Ik vroeg me af of ik op privacy-gronden het recht heb om mijn naam te laten verwijderen? Ik wil namelijk niet dat mijn naam
- gelinkt wordt aan die vroegere werken van mij;
- gelinkt wordt aan die school;
- opduikt in de google zoekresultaten.
Laat de kunstschool weten dat ze noch je naam, noch je werken nog mogen publiceren, en ze moeten weghalen van hun website.

Bij Google kan je links naar jezelf laten verwijderen .
Google is net nog veroordeeld omdat ze dat onvoldoende doen ...


Recht om vergeten te worden

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2020 18:55


De kunstschool waar ik een aantal jaren geleden gestudeerd heb, heeft werken van mij gepubliceerd op een website en heeft daarbij mijn naam vermeld. Ik vroeg me af of ik op privacy-gronden het recht heb om mijn naam te laten verwijderen? Ik wil namelijk niet dat mijn naam
- gelinkt wordt aan die vroegere werken van mij;
- gelinkt wordt aan die school;
- opduikt in de google zoekresultaten.
Laat de kunstschool weten dat ze noch je naam, noch je werken nog mogen publiceren, en ze moeten weghalen van hun website.

Bij Google kan je links naar jezelf laten verwijderen .
Google is net nog veroordeeld omdat ze dat onvoldoende doen ...


Recht om vergeten te worden
Universiteiten en hogescholen publiceren toch ook vaak scripties van hun studenten? Is dit niet hetzelfde?

Terug naar “Privacy-bescherming”