Andere naam gebruiken voor zakelijke doeleinden

MIKAËL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Andere naam gebruiken voor zakelijke doeleinden

#1 , 21 jun 2020 18:57

Beste

Ik ben een jonge ondernemer van 21 jaar. Ik heb een officieel eenmanszaak gestart onder mijn echte naam & achternaam.

Nu zit ik met het volgende
Ik ben van half zuiderse afkomt & draag de achternaam van mijn vader. Ik heb gemerkt dat ik al benadeeld ben geweest door mijn niet Vlaamse klinkende achteraan. Hierdoor ben ik aan het overwegen om de achternaam van mijn mama te gaan dragen.

Maar nu mijn vraag concreet is.
Kan ik mijn achternaam houden & voor zakelijke doeleinden de achternaam van mijn mama gebruiken. Op social media, offertes, mails, contracten etc

In hoe verre is dit mogelijk of onmogelijk. Wat komt er hier bij kijken. Mijn onderneming staat op mijn huidige (vreemde) achternaam.

Kan ik aangeklaagd worden voor schriftvervalsing of identiteit fraude & in welke maten mag dit dan wel of niet.

Ik heb gelezen dat je in Nederlands onder een alias mag werken, dus ik vroeg me af hoe het in België in elkaar zit.

In mijn geval gaat het alleen om mijn achternaam. Wat er ik wel wil bijzeggen is dat ik effectief eventueel overweeg om mijn achternaam te veranderen naar de achternaam van mijn moeder. Maar dit kan 6-12 maanden duren. Het liefst van al zou ik het bovenstaande manieren willen oplossen, ik ben trots op wie ik ben

Ps: voor de mensen die zich afvragen in welke sector ik zit. Ik programmeer websites & marketing voor kmo’s

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 21 jun 2020 19:03

U mag een firmanaam gebruiken "frituur 't hoekske", maar op uw officiële correspondentie moet ook overal uw correcte contactinfo staan, dat is bij een eenmanszaak dus uw officiële naam.

Oplossingen:
- Naamsverandering aanvragen, maar dat is uiteraard ineens vrij drastisch.
- Vennootschap oprichten, dan bent u overal "frituur 't hoekske bv" en maakt uw eigen naam niet veel meer uit.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”