Winkel leest e-ID in?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Winkel leest e-ID in?

#1 , 15 jun 2020 09:41

Gaan shoppen met mijn dochter.
In kledingwinkel 1 rokje gekocht.
Toen we aan de kassa kwamen vroeg de kassierster mijn e-ID en las deze in.
Op dat moment was ik te zeer verbaasd om te vragen waarom. Maar nu denk ik : waarom zou een kledingwinkel nota bene vragen om een e-ID in te mogen lezen?
Is dat geen inbreuk op de privacywet? Welke informatie houden zij bij en vooral, wat doen zij ermee?
En hoe kan ik er nu voor zorgen dat deze winkel al deze gegevens wist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sianna
Berichten: 156

#2 , 15 jun 2020 10:00

Zij kunnen normaal niet meer zien dan uw adres, naam en telnr, dacht ik. Ik ken een bepaalde winkel die hier hun klantenkaart aan linkt: ipv een klantenkaart geef je dan je id af en bij inlezen weten ze meteen welke klantenkaart hier bij hoort.
Hoe je gegevens verwijderen: filiaal contacteren (ik zou aangetekend schrijven) en vragen om uw gegevens tewissen.)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 jun 2020 14:16

Als u uw kaart zelf laat inlezen, wat zou er dan een inbreuk zijn : u stemt toe ...
Als u dat niet leuk vindt, geeft u uw e-ID kaart niet af.

Wie de kaart kan inlezen, kan enkel lezen wat de overheid hen toestaat te lezen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2020 16:46

Meestal is dit voor u reclame te sturen, je was niet verplicht je heeft zelf je iD kaart afgegeven, en privacy ??? in 2020, onthou als iemand van u iets wil weten zal hij het ook weten, zijt daar maar van overtuigd, en meer dan je denk wat men zou kunnen weten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 16 jun 2020 10:15

De basis van de GDPR is informed consent (geïnformeerde toestemming). Blijkbaar bent u niet ingelicht over het doel van de gegevensverwerking.

Ik zou hun Data Protection Officer een mailtje sturen met de vraag wat ze van u hebben, wat ze ermee van plan zijn en zo nodig een verzoek tot verwijderen indienen. Identiteitskaart uitlezen geeft veel meer weg dan louter naam en adres.
"sowieso" schrijf je zo.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2020 11:46

Meestal is dit voor u reclame te sturen, je was niet verplicht je heeft zelf je iD kaart afgegeven, en privacy ??? in 2020, onthou als iemand van u iets wil weten zal hij het ook weten, zijt daar maar van overtuigd, en meer dan je denk wat men zou kunnen weten !!
Is correct. Voor reclamedoeleinden en ook waarschijnlijk om uw gegevens als klant(enkaart) bij te houden. Is makkelijker zo dan manueel in te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jun 2020 12:33

Er mag GDPR zijn zoveel al men wil, als men iemand zijn naam en streek kent, dan weet je zowat alles en binnen de kortste tijd meer dan men kan denken, zit nu veel op FB daar geven ze zich zelf bloot, zelfs adres, wanneer men op vakantie gaat, waar men werkt wie hun broer of zus is, welke bank men geeft, dan spreek men nog over privacy, als ik dit woord lees beginnen mijn ogen te rollen ! :roll: :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 16 jun 2020 14:17

Niet iedereen gaat zo losjes om met zijn privacy, denlowie. Een beetje respect graag voor mensen die wél nog grenzen proberen te stellen. De zin of onzin van de GDPR is iets voor het Praatcafé; tot nader order blijft dit gewoon wet.
"sowieso" schrijf je zo.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 17 jun 2020 15:01

Als u uw kaart zelf laat inlezen, wat zou er dan een inbreuk zijn : u stemt toe ...
Als u dat niet leuk vindt, geeft u uw e-ID kaart niet af.

Wie de kaart kan inlezen, kan enkel lezen wat de overheid hen toestaat te lezen.
Dat klopt inderdaad. Maar stel nu dat ik in deze winkel dit geweigerd had?
Het ging op kleding. Bij een elektrozaak geef ik met plezier mijn ID want daar komt mijn kasticket dan op. Bij kleding is het niet zo dat de garantieregeling daar vaak wordt ingeroepen he.

Ik hou het mee in het oog en van zodra ik mails ofzo begin te krijgen zal ik vriendelijk vragen om mijn gegevens te wissen.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 17 jun 2020 16:13

Als u had geweigerd, was er niks gebeurd. Men kan u hier niet toe verplichten.

Ook bij een elektrozaak is daar geen goede reden toe. Scan of fotografeer uw kasticket en u hebt even goed een garantiebewijs dat niet vervaagt of makkelijk zoek raakt. Het verhaaltje van de garantie is eveneens slechts een voorwendsel om je beter te kunnen profileren voor marketingdoeleinden.
"sowieso" schrijf je zo.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jun 2020 13:32

als jouw eid uitgelezen wordt dan heeft men;

- jouw naam
- jouw domicilieadres
- jouw geboortedatum
- jouw rijksregisternummer

Normaal gezien geen telefoonnummer

axiom
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 jun 2020 14:52

"- jouw naam
- jouw domicilieadres
- jouw geboortedatum
- jouw rijksregisternummer"

die als volgt worden verwerkt : https://www.freedelity.be/database

Terug naar “Privacy-bescherming”