Schadevergoeding privacyschending oversten

Blancah
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding privacyschending oversten

#1 , 14 jun 2020 10:32

Beste,

Graag had ik geweten of ik een schadevergoeding kan eisen, aub?

Enige tijd geleden plaatste ik al een bericht over privacyschending via fb, o.a. door overste.

-->Een "gesloten" fb-groep oprichten in naam van een staatsbedrijf met meer dan 300 leden, waaronder heel wat ex-werknemers en zelfs externen die nooit voor het bedrijf gewerkt hebben. Hierin circuleren niet alleen verschillende foto's van klanten die in het geniep getrokken zijn om deze uit te lachen/belasteren, maar ook klanten die met naam en voornaam worden genoemd in combinatie met vertrouwelijke gegevens.
Daarnaast wordt het eigen personeel er belachelijk ingemaakt, zo werd mijn definitieve afkeuring omwille van mijn gezondheidstoestand, met de nodige smileys erbij bekend gemaakt. Dit nadat al eerdere spotberichten over mij verschenen.
De groepsbeheerders, een overste samen met 2 mensen die onder zijn gezag staan, hebben in al die jaren niet ingegrepen.
Meer zelfs, samen met andere leidinggevenden reageren ze gewoon met "vind ik leuk"...

Pas nadat de gegevensbeschermingsautoriteit op de hoogte werd gebracht van een klacht tegen de beheerders als eindverantwoordelijken, en die op hun beurt het staatbedrijf inlichtten, werden de beheerders onlangs verplicht op maatregelen te nemen: Via een collega weet ik dat de groep plots 133 leden minder telt en van gesloten naar geheim is veranderd. Hierover hebben ze zelfs een mededeling gedaan, waarvan de collega een screenshot nam.

--> Inmiddels werd de leidinggevende groepsbeheerder in de formele klacht wegens pesten door de preventie-adviseur vrijgesproken: "Het nemen van allerhande screenshots is disproportionele bewijsvoering en wordt dus niet aanvaard. Bovendien zijn er teveel openheden om de schuld van de beheerders aan te tonen. Gelieve na te denken om uw verontschuldigingen aan te bieden voor de valse beschuldigingen" :shock:

Over de auteur van het bericht waarin mijn medische gegevens maar te grabbel werden gegooid: "Het grensoverschrijdend karakter is een feit. Echter, het zijn maar korte en eenmalige feiten die gezien moeten worden in het kader van roddels en negatieve sfeerschepperij"

Toppunt: "Externe procedures (= inspectieonderzoek door de GBA + strafonderzoek procureur des Konings) tegen de aangeklaagden moeten worden stopgezet, zoniet zal u een psychologisch onderzoek moeten ondergaan om naar uw arbeidsgeschiktheid te peilen.
------>Dit kan toch helemaal niet?!
Is het misschien omdat mijn definitieve afkeuring er kwam nadat mijn geneesheer verschillende keren attesteerde dat de arbeidsomstandigheden de oorzaak waren van PTSS , dat men mij nu het zwijgen wil opleggen?

Mvg,
Blancah

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding