gsm gewist op afstand zonder toestemming

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

gsm gewist op afstand zonder toestemming

#1 , 30 apr 2020 10:36

Hoi iedereen,

Ik heb een heel raar voorval, en weet niet goed waar ik hiermee terecht kan. Even proberen de situatie uit te leggen.

Ik werk voor een firma die samenwerkt met een bedrijf voor onze computer programma's.
Dit computer programma + email van alle personeelsleden werken vanuit een server.
Die firma kan vanuit die server aanpassingen doen.

Klinkt allemaal logisch.

Ik heb als werknemer een gsm + gsm nummer die op mijn naam staat (privé), maar die ik gebruik voor het werk.
Op die gsm komen de mails toe. Het enige wat we gedaan hebben zijn de nodige gegevens ingevuld in de email app zodat alles mooi binnen komt vanuit die server.

Door de Corona tijden heeft mijn baas beslist om de mensen die technisch werkloos zijn geen mails meer te laten beantwoorden.
Die firma die alles beheert, is blijkbaar in staat om op afstand onze mailbox te deleten op onze gsm.

Nu is er bij 3 mensen van de firma iets heel zwaar fout gelopen.
i.p.v. enkel de email te deleten hebben ze een hele gsm gereset, met als gevolg dat 3 personen (waaronder ik) alles kwijt zijn.

Zelf back-up terug installeren lukt niet meer.

Hoe dit is kunnen gebeuren, daar krijgen we geen uitleg voor.

Deze gsm's zijn allemaal ons privé eigendom en er zijn nooit geen ID's doorgegeven aan hen.

Nu is mijn vraag naar jullie:

Dit voelt voor mij heel erg fout aan, mijn privé is gewoon gewist met 1 druk op de knop.
Waar kan ik terecht om hier verdere stappen voor te zetten?

Mijn foto's en nummers, zal ik erdoor niet terug krijgen.
Maar dat ze hiermee zo laks om gaan en niet zelf onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren, daar kan ik niet mee om.

Dus, wie of waar kan ik hiermee verder geholpen worden?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 30 apr 2020 10:46

Voor de technische kant: Door uw mailbox in te stellen heeft u de beheerder van de mailserver de toestemming gegeven om uw toestel te kunnen wissen.

Juridisch: u heeft geen contractuele relatie met de leveranciers van uw werkgever en moet dus uw werkgever aanspreken voor een onderzoek en/of vergoeding van de schade.

In de praktijk lijkt het me echter niet zo eenvoudig, tenzij uw werkgever spontaan aanbiedt om u schadeloos te stellen. Zo niet, bent u bereid om uw werkgever te dagvaarden voor een burgelijke rechtbank? Ik vrees dat uw arbeidsovereenkomst dan wel eens snel kan worden beëindigd.

Als uw werkgever in de toekomst nog verlangt dat u professionele e-mails ontvangt op een privétoestel, dan zou ik voor een apart toestel zorgen, hetzij ter beschikking gesteld door de werkgever, hetzij.d.m.v. een maandelijkse vergoeding voor gebruik van een eigen toestel.
"sowieso" schrijf je zo.

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2020 11:56

Dus door de toestemming te geven om een mailbox in te stellen, krijgen zij recht om een hele gsm te wissen? Ook als ze de paswoorden niet weten van deze gsm?
dit is toch inbraak in een gsm die privé eigendom is?

als je bv je proximus mail box op je gsm laat binnen komen, dus je geeft je server in, wachtwoord enz

heeft proximus dan ook dat recht?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 30 apr 2020 12:02

Normaal gezien heeft u bij het instellen een venstertje te zien gekregen waarin wordt vermeldt dat u deze permissie geeft en heeft u daarmee akkoord gaat. Zoiets:

Afbeelding

Internetproviders gebruiken dit soort technologie niet voor mailboxen die ze aan particulieren verschaffen. Dat is enkel nuttig binnen bedrijven waar een grote waaier aan toestellen toegang heeft tot de "bedrijfserver" en dus vertrouwelijke data.
"sowieso" schrijf je zo.

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2020 12:06

mijn baas heeft de instellingen gedaan op mijn gsm.
Heb zelf niets ingesteld.

Dus in principe kan ik niets doen?
Het lukt zelf bij alle 3 niet om backups terug te plaatsen.

LeenW
Berichten: 12843

#6 , 30 apr 2020 12:24

De vraag is ook hoe u een bedrag gaat plakken op de waarde van de foto's?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 apr 2020 12:25

Op die gsm komen de mails toe. Het enige wat we gedaan hebben zijn de nodige gegevens ingevuld in de email app zodat alles mooi binnen komt vanuit die server.
OK, Niks hi-tech aan ...
Door de Corona tijden heeft mijn baas beslist om de mensen die technisch werkloos zijn geen mails meer te laten beantwoorden.
OK, u mag geen enkele arbeid verrichten voor uw werkgever.
(dat toch doen is fraude)
Dus ergens wel redelijk dat ze tijdelijk toegang stoppen.

Nu is er bij 3 mensen van de firma iets heel zwaar fout gelopen.
i.p.v. enkel de email te deleten hebben ze een hele gsm gereset, met als gevolg dat 3 personen (waaronder ik) alles kwijt zijn.
Dit kan niet zonder dat men of het toestel fysiek heeft, of er volledige remote controle over heeft ...


Wie controleert de account waaronder u werkt op dat toestel ?
Enige legale optie die ik zie, is dat u een account / profiel gebruikt dat door uw werkgever aangemaakt is, en dus ook door hem gecontroleerd wordt.
En dat die account gestopt / verwijderd is.

Dan bent u wel steeds privé bezig geweest onder een bedrijfsaccount, dus eigenlijk net andersom van wat u stelt.

Zelf back-up terug installeren lukt niet meer.
Waar staat uw back-up ?
Toch bij u lokaal neem ik aan ?
Of op een door u geregelde back-up dienst ? (wat dan weer problemen geeft met de bedrijfsmail)

Als het uw toestel & uw account is , en als u de back-up heeft, kan u ook uw back-up terugzetten.

Hoe dit is kunnen gebeuren, daar krijgen we geen uitleg voor.
Kan ook niet legaal op de manier dat u zegt
Ofwel heeft u controle over het toestel / gebruikte account wél uit handen gegeven, mogelijk zonder dat zelf te beseffen
Ofwel zijn er strafbare feiten gepleegd om zo ver te geraken

Je kan niet van controle over (toegang tot) enkel een mailbox die een gebruiker kan raadplegen, naar remote wipe geraken ...

Dat kan wél als je werkgever de gebruikersaccount die op het toestel gebruikt wordt, volledig controleert ...

Deze gsm's zijn allemaal ons privé eigendom en er zijn nooit geen ID's doorgegeven aan hen.
In iOS krijg je die niet remote gewist zonder de nodige gegevens
En toegang tot een mailbox volstaat daar niet voor
Dit voelt voor mij heel erg fout aan, mijn privé is gewoon gewist met 1 druk op de knop.
Waar kan ik terecht om hier verdere stappen voor te zetten?
Dit is ook volledig fout ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 apr 2020 12:30

mijn baas heeft de instellingen gedaan op mijn gsm.
Heb zelf niets ingesteld.
En daar zijn we ermee ...

Uw werkgever controleerde (in de zin van "baas zijn over") dus permanent uw privé-telefoon ...

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 apr 2020 12:49

maar mijn baas of die firma weet mijn apple id niet en al zeker mijn paswoord niet.
die gsm had ik al jaren in gebruik + apple id voor die email daarop is geïnstalleerd.

Dus dat wil zeggen dat ze de boel gekraakt hebben,
je kant toch geen gsm volledig wissen die beveiligd is door die ene melding op legale wijze?

Ok dat ze recht hebben om die mailbox weg te halen/blokkeren, volledig akkoord.

maar mijn gsm wissen,
daar kan ik niet bij dat dit gewoon al kan/mag

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 apr 2020 12:51

De andere collega's hebben dit zelf ingesteld,
gewoon net zoals je een mail installeert van bv proximus
server ingegeven en paswoord,

dat is alles.

Niemand heeft weet van het recht om het hele toestel over te nemen, zelf mijn bazen niet.
Want die schrikken hier ook van.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 30 apr 2020 13:09

maar mijn baas of die firma weet mijn apple id niet en al zeker mijn paswoord niet.
die gsm had ik al jaren in gebruik + apple id voor die email daarop is geïnstalleerd.
Kan je nog inloggen bij Apple / icloud.com met die appleID ?


Heb je een lokale of iCloud back-up ?
Want normaal moet je die kunnen terugzetten
maar mijn gsm wissen,
daar kan ik niet bij dat dit gewoon al kan/mag
Ik ook niet
Desnoods officieel -aangetekend- opheldering vragen bij je werkgever

Zeker gezien onderstaande:
Niemand heeft weet van het recht om het hele toestel over te nemen, zelf mijn bazen niet.
Want die schrikken hier ook van.
Dan zal je werkgever ook tekst & uitleg moeten eisen van het bedrijf dat deze "dienst" aanbood.

Als ze dat kunnen, wat kan die dienstverlener nog ?
En hoe veilig is hun eigen bedrijfsinformatie ...

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 apr 2020 13:15

Op die gsm komen de mails toe. Het enige wat we gedaan hebben zijn de nodige gegevens ingevuld in de email app zodat alles mooi binnen komt vanuit die server.
OK, Niks hi-tech aan ...
Door de Corona tijden heeft mijn baas beslist om de mensen die technisch werkloos zijn geen mails meer te laten beantwoorden.
OK, u mag geen enkele arbeid verrichten voor uw werkgever.
(dat toch doen is fraude)
Dus ergens wel redelijk dat ze tijdelijk toegang stoppen.

Nu is er bij 3 mensen van de firma iets heel zwaar fout gelopen.
i.p.v. enkel de email te deleten hebben ze een hele gsm gereset, met als gevolg dat 3 personen (waaronder ik) alles kwijt zijn.
Dit kan niet zonder dat men of het toestel fysiek heeft, of er volledige remote controle over heeft …

Toch is dit gebeurd


Wie controleert de account waaronder u werkt op dat toestel ?
Enige legale optie die ik zie, is dat u een account / profiel gebruikt dat door uw werkgever aangemaakt is, en dus ook door hem gecontroleerd wordt.
En dat die account gestopt / verwijderd is.

Toch niet, dit is een account die ikzelf al jaren voordien had aangemaakt + passwoord en dit is NIET gedeeld met werkgeven of bedrijf die onze server beheert.

Dan bent u wel steeds privé bezig geweest onder een bedrijfsaccount, dus eigenlijk net andersom van wat u stelt.

Zelf back-up terug installeren lukt niet meer.
Waar staat uw back-up ?
Toch bij u lokaal neem ik aan ?
Of op een door u geregelde back-up dienst ? (wat dan weer problemen geeft met de bedrijfsmail)

Als het uw toestel & uw account is , en als u de back-up heeft, kan u ook uw back-up terugzetten.

Backup staat op een laptop die in mijn bezit is, niet op een server. Ik zie de backup in mijn iTunes staan maar krijg een foutmelding als ik die wil installeren.

Hoe dit is kunnen gebeuren, daar krijgen we geen uitleg voor.
Kan ook niet legaal op de manier dat u zegt
Ofwel heeft u controle over het toestel / gebruikte account wél uit handen gegeven, mogelijk zonder dat zelf te beseffen
Ofwel zijn er strafbare feiten gepleegd om zo ver te geraken

Je kan niet van controle over (toegang tot) enkel een mailbox die een gebruiker kan raadplegen, naar remote wipe geraken ...

Dat kan wél als je werkgever de gebruikersaccount die op het toestel gebruikt wordt, volledig controleert ...

Deze gsm's zijn allemaal ons privé eigendom en er zijn nooit geen ID's doorgegeven aan hen.
In iOS krijg je die niet remote gewist zonder de nodige gegevens
En toegang tot een mailbox volstaat daar niet voor

Dat dacht ik dus ook.
Dit voelt voor mij heel erg fout aan, mijn privé is gewoon gewist met 1 druk op de knop.
Waar kan ik terecht om hier verdere stappen voor te zetten?
Dit is ook volledig fout ...

Maar goed, uiteindelijk gaat het me niet om geld of eender wat, foto's zijn niet betaalbaar, zoals iemand hierboven zei al.
Maar dat ze zo laks om gaan met deze dingen, dat maakt me heel erg boos.

Kan ik ergens melding maken aan een instantie die dit onderzoekt zodat dit niet meer voorvalt of het recht op antwoorden eisen?

Sorry als mijn quotes wat fout lopen en de reactie erop.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 30 apr 2020 13:19

Als ze dat kunnen, wat kan die dienstverlener nog ?
En hoe veilig is hun eigen bedrijfsinformatie ...
Hier is echt niks bijzonders aan hoor. Zoek eens op "exchange" en "remote wipe" en je zal zien dat dit gewoon standaard in het protocol is voorzien om volledige smartphones vanop afstand te kunnen wissen.
"sowieso" schrijf je zo.

Pull'tje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 apr 2020 13:19

maar mijn baas of die firma weet mijn apple id niet en al zeker mijn paswoord niet.
die gsm had ik al jaren in gebruik + apple id voor die email daarop is geïnstalleerd.
Kan je nog inloggen bij Apple / icloud.com met die appleID ?

Ja kan erin,
is een backup van 2018, maar dan heb ik toch tenminste de foto's tot dan.
Enige wat ik kan bedenken is dat er ondertussen al te veel updates gebeurd zijn en de backup te oud is.
Online op mijn icloud was er niet genoeg ruimte voor en wou niet betalen, vandaar de keuze voor iTunes.




Heb je een lokale of iCloud back-up ?
Want normaal moet je die kunnen terugzetten

Lokale, toch lukt het niet
maar mijn gsm wissen,
daar kan ik niet bij dat dit gewoon al kan/mag
Ik ook niet
Desnoods officieel -aangetekend- opheldering vragen bij je werkgever

Zeker gezien onderstaande:
Niemand heeft weet van het recht om het hele toestel over te nemen, zelf mijn bazen niet.
Want die schrikken hier ook van.
Dan zal je werkgever ook tekst & uitleg moeten eisen van het bedrijf dat deze "dienst" aanbood.

Als ze dat kunnen, wat kan die dienstverlener nog ?
En hoe veilig is hun eigen bedrijfsinformatie ...

Dat is inderdaad mijn bedenking bij dit alles, bestanden en de waarde krijgen we nooit meer terug.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 30 apr 2020 13:23

Maar dat ze zo laks om gaan met deze dingen, dat maakt me heel erg boos.
Het is jammer genoeg vrij "eenvoudig" uit te leggen: ze hadden permissies op uw smartphone waar u blijkbaar niets van af wist en iemand heeft inderdaad op de foute knop gedrukt. Heeft verder niet echt iets te maken met hoe veilig of onveilig de data op die servers zijn.
Kan ik ergens melding maken aan een instantie die dit onderzoekt zodat dit niet meer voorvalt of het recht op antwoorden eisen?
Zoals gezegd, uw werkgever officiëel in gebreke stellen hiervoor.

PS: Laat eens iemand die er meer van kent nog eens kijken naar die backups. Misschien valt het toch nog te redden.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Privacy-bescherming”