Filmen in ziekenhuis tijdens corona

DirkAce
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Filmen in ziekenhuis tijdens corona

#1 , 21 apr 2020 19:51

Op het nieuws zie ik een reportage over corona waarin een journalist uitzonderlijk mag filmen in het ziekenhuis. Ze tonen ook patiënten die bewusteloos zijn, weliswaar onherkenbaar. Maar deze hebben geen toestemming gegeven. De personen die deze reportage verwerken en de journalist zelf (incl. personen camera en geluid), zien wel deze patiënten en ook zie je dat patiënten gedraaid worden en volgens mij lijken deze ook soms naakt te zijn. Dat is dan wel gefilmd zonder toestemming. Wat als er iemand die de reportage verwerkt en deze persoon herkent? Dit lijkt mij toch een schending van de privacy ook al zou de familie toestemming gegeven hebben de bewusteloze personen deden dit niet.

Zijn daar speciale richtlijnen voor waarbij journalisten en ziekenhuizen zich niet moeten houden aan de privacy van de patiënten wanneer deze onherkenbaar zijn gemaakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 apr 2020 20:06

Ze zijn onherkenbaar. Dat volstaat. Soms toch even de kop uit het zand halen om het leefbaar te houden (met excuus voor de woordspeling ...)

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 21 apr 2020 20:09

Politie mag ook een bloedstaal laten nemen van iemand die bewusteloos is wegens 'het niet kunnen geven van een wettige toestemming' dat is perfect wettelijk.
Wanneer het publiek niets kan zien is het volgens mij toegelaten.
Nog beter filmbeelden van een wedstrijd waar er ingezoomd wordt op mensen in het publiek.. ook niet verboden.

Reclame

DirkAce
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2020 21:28

Dat je gefilmd kan worden als toeschouwer tijdens een sportwedstrijd is iets dat je als persoon kan weten. Dat je gefilmd kan worden tijdens een reportage op een publieke plaatst al dan niet door journalisten is ook iets dat je als persoon kan weten.

Maar gefilmd worden als patiënt in het ziekenhuis zonder toestemming te geven aan een journalist niet.

Ik herinner mij dat er enkele jaren geleden in Nederland opnames waren in een ziekenhuis en dat de makers van het programma vroegen of ze al mochten filmen toen er een bewusteloze patiënt was binnengebracht waarbij ze later wanneer de familie zou toekomen om toestemming zouden vragen. Er was toen geoordeeld dat men niet mocht filmen zonder toestemming van de patiënt, zelf niet wanneer de familie die toestemming wel had gegeven. Het ging om een volwassen persoon.

Ik begrijp wel dat ze nu tijdens de corona de mensen willen waarschuwen met deze beelden maar dan nog ben ik van mening dat men geen bewusteloze patiënten mogen filmen en al zeker niet wanneer deze eventueel naakt gefilmd zijn ook al komt dit niet zichtbaar in beeld. De opnames bestaan wel. Dan heb ik niet enkel over journalisten want ook het ziekenhuis personeel brengt beelden na buiten van bewusteloze mensen. Je verwacht niet als patiënt dat je gefilmd zal kunnen worden door het ziekenhuis personeel of journalisten zonder daar toestemming toe gegeven te hebben.

Ik vraag mij gewoon af of dit wel wettelijk is of dat daar een uitzondering toe is. Ik begrijp wel dat journalisten deze beelden correct zullen behandelen maar hoe zit het dan met het ziekenhuis personeel die beelden verspreiden?

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 21 apr 2020 23:14

Dan verbreken die hun beroepsgeheim die mogen geen info over patiënten geven.

Terug naar “Privacy-bescherming”