GDPR interne sollicitant

deGuy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

GDPR interne sollicitant

#1 , 20 feb 2020 13:55

Beste,

In mijn bedrijf willen ze de policies voor interne sollicitanten wijzigen, met daarbij o.m. volgende artikels:

- een interne sollicitant mag pas solliciteren na hiervan kennis gegeven te hebben bij zijn directe manager
- deze manager is verplicht om informatie ivm performance en ontwikkelplannen aan te leveren aan de manager van de open positie

Zijn deze in strijd met GDPR?

Dank

Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#2 , 13 mar 2020 20:51

Neen, uw bedrijf heeft een legitiem doel voor verwerking van uw personeelsgegevens, de AVG (in't Engels GDPR) zal m.i. hier geen beperking opleggen. Zij sturen de info toch niet aan derden, de vennootschap is één rechtspersoon neem ik aan?

Of werkt u voor een groep vennootschappen en wordt de informatie dan gedeeld naar een zusterbedrijf binnen dezelfde groep?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 14 mar 2020 14:37

Ik zie eerder een probleem qua HR-etica: als je uw manager vooraf moet vertellen dat je wil soliciteren dan is dit niet van aard om de goede professionele band te behouden. Bij de meeste bedrijven weten enkel HR en de manager v d open positie wie solliciteerde. En wordt de huidige manager pas (door desollicitant) geïnformeerd na selectie. Voorts heeft HR normaliter zelf gegevens rond uw performantie (of kunnen ze aan u gevraagd worden)

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”