politie in mijn tuin

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

politie in mijn tuin

#1 , 31 jan 2020 22:56

Midden in de nacht bellen 2 vreemd uitziende mannen aan mijn deur.
Ik doe niet open want ken ze niet en denk aan mogelijke inbrekers.
Tien minuten later komt de politie toe en die springen onmiddellijk
over mijn 2m hoge afsluiting recht in de tuin. Het blijkt vals alarm: de 2
mannen hadden 'een zaklamp' gezien in mijn tuin maar het bleek
een ledspot met sensor te zijn die af en toe aanschiet door de wind.
Ik heb gans de nacht niet geslapen van het voorval.

Mag de politie zomaar in mijn tuin springen op basis van een
mogelijke inbraak aangegeven door 2 passanten in straat ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 31 jan 2020 23:20

Ja deze mogen dit doen.
De mogelijke aanwezigheid van inbrekers kan een gevaar voor personen en goederen zijn. Hetgeen de politie, ook zonder uw toestemming, de mogelijkheid geeft uw tuin te betreden.
Het hek zou van de dam zijn moest dit niet mogen, dan moeten de inbrekers gewoon een tuin inlopen en de politie moet stoppen...
De politie zal dit enkel doen om uw veiligheid te verzekeren, niet zomaar of omdat het kan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2020 09:11

Wees zeer blij dat ze dit doen, wel zeggen dat men allert is bij de politie, of had je liever gehad dat het inbrekers waren soms ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#4 , 01 feb 2020 11:28

Ik vond de actie overdreven; gans het gezin uit het bed
gelicht voor een lichtspot die aanschiet omdat er wind was
of misschien wel een kat.

Belt dan iederen de politie als er ergens een spot aanschiet ?!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2020 11:58

Dit kan verdacht lijken, en een voorbijganger als goede burger kan dan voor goed te doen de politie bellen.
De meesten zouden tevreden zijn dat de waakzaamheid van de burger zo goed werkt.

Heb ook voor gehad dat ik om 3:00 uur vertrok en de wagen op straat zetten en de garage ging dicht doen, dat een politie combi me id Kaart vroeg als ik terug aan mijn wagen kwam, ik vond dit zeer goed , ten minsten een bewijs dat men de zaken controleert s'nachts.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1140

#6 , 01 feb 2020 17:11

eigenlijk had u uw sensor zo moeten instellen dat bij wind of een kat deze niet het licht ging activeren.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 01 feb 2020 22:38

Natuurlijk dat dat mag ... wetten laten dat toe. En niet alleen dat ...bij 'volging' kan en mag politie heel veel ook 's nachts. En ze hoeven daarvoor niet eerst aan te bellen.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 05 feb 2020 12:33

Indien er "mogelijke inbrekers" aanbellen kan u volgende keer beter zelf de politie bellen. Wachten tot ze effectief binnen staan, is misschien te laat.
Wanneer een huis braaksporen heeft(bv raam ingeslagen of deur geforceerd) dan zal de politie ook de woning betreden om zich te verzekeren van de veiligheid aldaar.

PS momenteel is het hoogseizoen voor de inbrekers dus de politie staat extra alert.

Terug naar “Privacy-bescherming”