mag ik een aan mij geadresseerde bief uit mijn buurman zijn brievenbus nemen ?

sompie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

mag ik een aan mij geadresseerde bief uit mijn buurman zijn brievenbus nemen ?

#1 , 29 jan 2020 11:17

ik woon in een flatgebouw met 6 appartementen .de postbode stopt de brieven regelmatig in de verkeerde brievenbus. dat was echter nooit een groot probleem want , als goede buren , staken wij de post daarna in de correcte bus.
er woont sinds enkele maanden een door het OCMW geplaatste nieuwe huurder die de fout geposte brieven in zijn bus laat liggen , ook al hebben we herhaaldelijk gevraagd om ons die brieven te overhandigen.
als ik de klep van zijn brievenbus oplicht zie ik mijn naam op de enveloppe staan.mag ik een aan mij geadresseerde brief uit zijn brievenbus nemen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 jan 2020 11:31

neen

word aanzien als diefstal

stuur uw buur aangetekend in gebreke samen met de handtekeningen van de rest van uw goede buren en dat bij gebrek aan een positief gevolg u naar de vrederechter zal trekken

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 29 jan 2020 11:38

Schending van de privacy? Die brievenbus is niet van u, dus klep openen en binnenkijken lijkt mij al een stap te ver.

Het is de postbode die u moet aanspreken, het is zijn taak de post correct te bezorgen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2020 14:04

Lijkt me raadzaam om in deze contact op te nemen met het betrokken/bevoegde OCMW en de situatie te bespreken zodat zij dit met betrokkene kunnen overleggen. Uiteraard contact opnemen met de post om het probleem te bespreken en vooral hoe dit best kan vermeden worden.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2020 14:14

Schending van de privacy? Die brievenbus is niet van u, dus klep openen en binnenkijken lijkt mij al een stap te ver.

Het is de postbode die u moet aanspreken, het is zijn taak de post correct te bezorgen.
Absoluut correct = schending privacy en zou durven zeggen postgeheim.
Uit andermans brievenbus blijven en afblijven ( behalve indien toelating van die persoon ).
Persoon in kwestie aanspreken of OCMW.

Ook #4 Marcus volgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 29 jan 2020 16:32

Postgeheim geldt alleen voor diensten zoals de post of andere bedelers
Wetgeving geldt niet voor particulieren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jan 2020 17:01

klacht neerleggen bij Bpost
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#8 , 29 jan 2020 17:22

klacht indienen bij de Post??

in principe kan je niet weten dat er brieven zitten in de foute brievenbus want je moet van andermans brievenbussen afblijven.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jan 2020 19:46

Postgeheim geldt alleen voor diensten zoals de post of andere bedelers
Wetgeving geldt niet voor particulieren.
Franciscus,

Geen kritiek op uw reactie. Maar bijkomende vraag van mijnentwege :
Mag men als burger geadresseerde brieven aan andere personen openen of achterhouden ? Ook al zijn ze in de verkeerde brievenbus terecht gekomen ?
Of moet men die onverwijld aan het postkantoor afleveren ?

Wat betreft TS : kan geen klacht indienen gezien hij in de brievenbus van de andere kijkt of opent.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 29 jan 2020 20:28

In principe mag u daar mee doen wat u wilt - het is uw brievenbus.
Burgerzin - ik zet er twee strepen op met de /tekst onbekend op dit adres/ en drop de brief in een postbus.
tevens bel of mail in naar de politie met de vraag na te kijken of die persoon nog op mijn adres is ingeschreven.
In çe kan gemeente u een attest woning afleveren of mogelijk zelf te raadplegen via czam ...maar gemeente kan steeds iemand bij u inschrijven zonder dat u dat weet. Ken zo zaken genoeg dus heb ik daarrond een gezond wantrouwen..

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2020 22:19

Ik raad T.S. aan het volgende topic te lezen:

viewtopic.php?t=71060
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 jan 2020 12:46

Achterhouden van post is toch correctioneel strafbaar ?

D0gD0g

#13 , 30 jan 2020 13:24

Achterhouden van post is toch correctioneel strafbaar ?
Straf, dan moet ik de post gaan aanklagen. Voor kerstmis kaartjes gestuurd naar familie in Belgie, kaartjes afgegeven aan het loket omdat ik geen kerstzegels meer had.
Kaartjes zijn tot nu nog steeds niet toegekomen. Dus de post houd kaartjes achter en is dus strafbaar.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 30 jan 2020 16:31

Post wordt afgeleverd op adres dat op omslag staat Konijnenweg 5 bus 6 staat op de omslag - ongeacht welke naam op brief staat wordt die brief door Bpost in die bus gestoken.
De bewoner van dat pand kan met de brief doen wat bewoner wil. Moet zich in principe zelf niet moe maken om die terug te bezorgen. Het is zijn / haar brievenbus.

Terug naar “Privacy-bescherming”